واکنش سناتوران به ادعای گیلانی مبنی به حضور رهبران طالبان در افغانستان

اطلاعات روز: سناتوران در مجلس سنا در واکنش به ادعای سیدحامد گیلانی، رییس حزب محاذ ملی در مورد حضور رهبران طالبان در افغانستان می‎گویند که این اظهارات گمراه کننده است.
به گفته‌ی اعضای مجلس سنا، اگر چنین ادعای واقعیت داشته باشد باید با نهادهای امنیتی کشور شریک گردد.
روز شنبه، 16 جدی، سید حامد گیلانی، پسر پیر سید احمد گیلانی و رییس حزب محاذ ملی در جمع از عالمان دین در کابل گفت که رهبران طالبان در جاهای دیگر نه، بلکه در داخل افغانستان حضور دارند. او گفته‌های مبنی بر حضور رهبران طالبان در بیرون از خاک افغانستان را «شایعه» خواند.
آقای گیلانی گفت: «آن آوازه‌ها را دیگر نمی‌پذیرم که می‌گویند سران طالبان در جای دیگری استند؛ این را از ضعف می‌گویند؛ زیرا کار دیگری از دست شان ساخته نیست، زور شان نمی‌رسد، بهانه می‌کنند. بیشتر رهبران طالبان در وطن خود شان استند. بر طالبان هم صدا می‌زنم که این وطن شان است و بر دولت هم که این وطن شان است!»
این سخنان آقای گیلانی با واکنش‌های تند اعضای مجلس سنا مواجه شده و آنان این اظهارات را رد کردند.
اعضای مجلس سنا در نشست روز یک‌شنبه، 17 جدی خود، این ادعا را دور از واقعیت و به نفع استخبارات پاکستان خواندند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت که موجودیت رهبران طالبان در افغانستان یک ادعای «کاملاً نادرست» است.
آقای ایزدیار افزود: «ابراز چنین بیاناتی از رهبران سیاسی افغانستان نشان دهنده آن است که ما در جهت مخالف اراده دولت افغانستان و امریکا که فشارهایش را بر پاکستان افزایش داده است، حرکت می‌کنیم.»
او خاطر نشان کرد که اظهارات آقای گیلانی «گمراه کننده» است و در شرایط کنونی کشور به خیر مردم افغانستان نیست.
به گفته‌ی او، اگر آقای گیلانی آدرس‌های از رهبران طالبان را در داخل افغانستان می‌داند باید با نهادهای امنیتی کشور شریک سازند تا این نهادها در جهت بازداشت آنان اقدام کنند.
فوزیه سادات، عضو دیگر سنا نیز اظهارات آقای گیلانی را «تأسفبار» خواند و گفت: «آقای گیلانی از استخبارات پاکستان پول می‌گیرد و تا هنوز برای پاکستان وفادار است.»
به گفته‌ی او، آقای گیلانی برای حلال کردن پول‌های که از پاکستان می‌گیرد، چنین ابراز نظر کرده است.
سناتوران می‌گویند، تلاش‌های دولت افغانستان در راستای زیر فشار قرار دادن پاکستان از طریق امریکا در موجودیت پناهگاه‌های امن تروریستان در خاک آن کشور، به تازگی نتیجه داده است، ولی چنین اظهاراتی می‌تواند همه‌ تلاش‌های دولت را ناکام سازد.
اعضای مجلس سنا با تأکید بر این‌که چنین اظهارات منافع مردم افغانستان را خدشه‌دار می‌سازد، از رهبران سیاسی کشور خواستند که در ابراز نظر خود منافع ملی را درنظر بگیرند.