ریاست امنیت ملی: رهبران طالبان در شهرهای بزرگ پاکستان حضور دارند

اطلاعات روز: ریاست عمومی امنیت ملی در واکنش به ادعای حامد گیلانی، رییس حزب محاذ ملی که گفته بود رهبران طالبان در خاک افغانستان حضور دارند، می‎گوید اطلاعات موثق نشان می‌دهد که رهبران طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در شهرهای بزرگ پاکستان حضور دارند.
ریاست عمومی امنیت ملی امروز (دوشنبه، 18 جدی) با نشر خبرنامه‌یی اظهارات حامد گیلانی را «غیرمسئولانه» و ناشی از عدم اطلاعات دقیق خوانده و می‌گوید ادعای حضور رهبری طالبان در داخل خاک افغانستان بر عکس واقعیت‌های ثابت شده به تمام جهانیان و مردم افغانستان می‌باشد.
در خبرنامه ریاست امنیت ملی آمده است که: «اطلاعات موثق ریاست عمومی امنیت ملی بیانگر آن است که رهبران طالبان و سایر گروپ‌های تروریستی در آن‌طرف خط دیورند و در شهر‌های بزرگ پاکستان حضور دارند و از همان مراکزشان علیه دولت و مردم افغانستان عملیات‌های تروریستی خود را سازمان‌دهی و هماهنگی می‌نمایند.»
امنیت ملی در این خبرنامه یادآور شده که مردم و دولت افغانستان همیشه از تلاش‌های سازنده برای رسیدن به یک صلح پایدار و ثبات در کشور پشتیبانی می‌کند و خواست مردم افغانستان و جهانیان این است تا برای رسیدن به صلح پایدار با همکاری دوجانبه و چند جانبه به خشونت‌های ناشی از فعالیت‌های این گروه‌های تروریستی بر ضد مردم افغانستان نقطه پایان داده شود.
در خبرنامه آمده که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از تمام شهروندان و سیاسیون کشور می‌خواهند که از اظهارات غیرمسئولانه که بر خلاف منافع ملی و به نفع دشمنان مردم افغانستان تمام می‌شود، پرهیز کنند.
روز شنبه، 16 جدی، سید حامد گیلانی، پسر پیر سید احمد گیلانی و رییس حزب محاذ ملی در جمع از عالمان دین در کابل گفت که رهبران طالبان در جاهای دیگر نه، بلکه در داخل افغانستان حضور دارند. او گفته‌های مبنی بر حضور رهبران طالبان در بیرون از خاک افغانستان را «شایعه» خواند.
آقای گیلانی گفت: «آن آوازه‌ها را دیگر نمی‌پذیرم که می‌گویند سران طالبان در جای دیگری استند؛ این را از ضعف می‌گویند؛ زیرا کار دیگری از دست شان ساخته نیست، زور شان نمی‌رسد، بهانه می‌کنند. بیشتر رهبران طالبان در وطن خود شان استند. بر طالبان هم صدا می‌زنم که این وطن شان است و بر دولت هم که این وطن شان است!»
اظهارات آقای گیلانی واکنش‌ها و انتقادهای گسترده در پی داشته است. اعضای مجلس سنا در نشست روز یک‌شنبه، 17 جدی خود، این ادعا را دور از واقعیت و به نفع استخبارات پاکستان خواندند.
فوزیه سادات، یک عضو مجلس سنا اظهارات آقای گیلانی را «تأسفبار» خوانده، گفت: «آقای گیلانی از استخبارات پاکستان پول می‌گیرد و تا هنوز برای پاکستان وفادار است.»
خانم سادات افزود، آقای گیلانی برای حلال کردن پول‌های که از پاکستان می‌گیرد، چنین ابراز نظر کرده است.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه نیز در نشست روز دوشنبه، 18 جدی شورای وزیران در واکنش به این اظهارات گفت واضح است که رهبران طالبان در پاکستان حضور دارند و این گونه اظهارات باعث کوچک شدن شخصیت این افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید

واکنش سناتوران به ادعای گیلانی مبنی به حضور رهبران طالبان در افغانستان