برخی نمایندگان: حامد گیلانی سخن‌گوی طالبان و آی اس آی پاکستان است

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان مجلس سید حامد گیلانی، رییس حزب محاذ ملی افغانستان را سخن‌گوی طالبان و نهاد استخبارات پاکستان (آی اس آی) خوانده و می‌گویند که اظهارات وی در رابطه حضور رهبران طالبان در افغانستان خلاف منافع ملی افغانستان است.
این نمایندگان تأکید دارند که آقای گیلانی درست زمانی چنین موضوعی را مطرح کرده است که چهره‌ی اصلی پاکستان به امریکا نمایان شده است.
نمایندگان در نشست امروز (دوشنبه، 18 جدی) این مجلس به اظهارات سیدحامد گیلانی واکنش نشان داده و تاکید دارند که آقای گیلانی «غلام غلامان» شده و منافع ملی کشور را نقض کرده است.
شکیبا هاشمی، یک عضو مجلس نمایندگان در مورد اظهارات آقای گیلانی گفت: «در این اواخر تمامی تلاش‌های افغانستان به نتیجه رسید و امریکا کمک‌هایش را به پاکستان در حالت تعلیق در آورد؛ اما با تأسف سید حامد گیلانی سخن‌گوی استخبارات پاکستان و طالبان شده و در صدد ناکام ساختن این تلاش‌ها است.»
عارف رحمانیف عضو دیگر مجلس نیز گفت: «گیلانی با این اظهارتش، سخن‌گوی آی اس آی و طالب شد و منافع ملی کشور را نقض کرده است».
به گفته‌ی این دو عضو مجلس، آقای گیلانی حرفی را مطرح کرده است که قرار بود سخن‌گویان آی اس آی و یا طالبان در مورد موجودیت رهبران طالبان در افغانستان اظهار کنند.
اقبال صافی، دیگر عضو مجلس گفت که سید حامد گیلانی در زمانی که چهره‌ی اصلی پاکستان به امریکا مشخص شده، برضد منافع ملی افغانستان موضع گرفته است.
آقای صافی تأکید کرد که سید حامد گیلانی به‌دلیل این اظهار نظرش باید به نهادهای عدلی و قضایی کشور معرفی شود.
لالی حمیدزی، عضو دیگر مجلس گفت اگر قرار باشد رهبران طالبان در افغانستان حضور داشته باشند یکی آن «حامد گیلانی و دیگر آن اکرم خپلواک» خواهد بود که در افغانستان حضور دارند.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز گفت: «در حالی که همه می‌دانند افغانستان پیوسته قربانی تروریزم است اظهارات سید حامد گیلانی مخالف صریح منافع ملی افغانستان است.»
آقای ابراهیمی افزود هیچ‌گاه از این مسأله که لانه‌های امن تروریزم در کشور همسایه قرار دارند، انکار نمی‌شود؛ اما متأسفانه آقای گیلانی از این واقعیت چشم پوشی کرده و برخلاف منافع ملی صحبت کرده است.
او از تمامی مردم افغانستان به‌ویژه سیاستمداران کشور خواست که در اظهارات شان منافع ملی را در نظر بگیرند.
نمایندگان مجلس تأکید کردند که سید حامد گیلانی به‌دلیل این اظهاراتش باید به شکل جدی مورد بازپرس قرار گرفته و محاکمه شود.
سید حامد گیلانی رییس حزب محاذ ملی دو روز پیش گفته بود که رهبران طالبان در افغانستان حضور دارند.
این اظهارات آقای گیلانی با واکنش‌های جدی در کشور مواجه شده است.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت نیز در واکنش به این اظهارات آقای گیلانی گفته است که چنین موضع‌گیری‌ها باعث بی‌باوری مردم بالای برخی از شخصیت‌های جهادی می‌شود.

بیشتر بخوانید

واکنش سناتوران به ادعای گیلانی مبنی به حضور رهبران طالبان در افغانستان

عبدالله به ادعای حامد گیلانی مبنی بر حضور رهبران طالبان در افغانستان واکنش نشان داد

واکنش سناتوران به ادعای گیلانی مبنی به حضور رهبران طالبان در افغانستان

دیدگاه‌های شما
  1. این را حامد ګیلانی نه ګفته مراجع ملی وبین المللی میګوید این مراجع اظهارمیدارد که بلاتر از ۵۰٪ خاک افغانستان درتصرف طالبان است اګر این فیصدی به دست طالبان باشد وطا لبان در بیرون باشد پس این فیصدی را جنیات نګداری مکنند معلوم دار است که طالبان درین ساحات حضور قوی دارد حامد ګیلانی حق به جانب بوده ومتاسفانه این یک حقیقت بوده اګر کس قبول کنند یانه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *