چرا مراکز رأی‌دهی سه ولسوالی هرات ارزیابی نشده است؟

نجیب‌الله سعادت-هرات
مسوولان ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در هرات در مرحله‌ی ارزیابی مراکز رای‌دهی در سطح شهر و ولسوالی‌های این ولایت موفق به ارزیابی و تثبیت تمام مراکز رای‌دهی در این ولایت نشده‌اند.
از 480 مرکز رای‌دهی در این ولایت، 329 مرکز آن ارزیابی شده و دیگر مراکز رای‌دهی به‌دلیل چالش‌های امنیتی تا اکنون ارزیابی نشده است.
داوود صدیق‌زاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات در هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید قرار بود مطابق جدول زمانی تمامی مراکز رای‌دهی در این ولایت ارزیابی گردد؛ اما به‌دلیل چالش‌های امنیتی آنان نتوانسته‌اند تمامی مراکز رای‌دهی را ارزیابی کنند. به‌گفته‌ی صدیق‌زاده، کمیسیون انتخابات فقط توانسته هشتاد درصد این مراکز را ارزیابی کنند.
به‌اساس گفته‌های رییس کمیسیون ولایتی انتخابات در هرات، تنها 329 مرکز آن ارزیابی شده است و این کمیسیون تلاش می‌کند تا در آینده‌ی نزدیک مراکز باقی‌مانده را نیز ارزیابی کند.
رییس این کمیسیون گفت که تاکنون 329 مرکز به‌گونه‌ی جدی در شهر و ولسوالی‌های این ولایت ارزیابی شده و تمامی گزارشات ارزیابی دقیق آن در کمیسیون مستقل انتخابات موجود است.
آقای صدیق‌زاد تاکید نمود که مراکز باقی‌مانده در نقاط مختلف شماری از ولسوالی‌های ناامن است.
آن‌گونه که رییس کمیسیون مستقل انتخابات در هرات می‌گوید، 151 مرکز رای‌دهی در ولسوالی‌های فارسی، شیندند و غوریان ارزیابی نشده است.
به‌گفته‌ی او، به‌دلیل تهدیدات فزاینده در ولسوالی فارسی، کارمندان ساحوی کمیسیون انتخابات نتوانستند مراکز راهی‌دهی را در این ولسوالی مورد ارزیابی قرار دهند.
«مراکز باقی‌مانده در مناطق ناامن هرات قرار دارد که متاسفانه هم‌کاران ما نتوانسته‌اند به آن مناطق حضور یابند و مراکز باقی‌مانده را تثبیت کنند. ما در حال تلاش برای ایجاد راه‌حلی برای این مناطق هستیم».
در همین حال، مقام‌های اداره‌ی محلی نیز از تلاش‌ها برای ارزیابی مراکز باقی‌مانده در این ولایت خبر می‌دهند. جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که نیروهای امنیتی هرات در حال تلاش برای فراهم‌سازی امنیت لازم برای ارزیابی مراکز باقی‌مانده می‌باشد. سخن‌گوی والی هرات تاکید می‌کند که اداره‌ی محلی هرات تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت برای ارزیابی مراکز رای‌دهی انجام می‌دهد.
در واکنش به گفته‌های مسوولان کمیسیون انتخابات در هرات، اما مسوولین امنیتی این ولایت، میزان چالش‌های امنیتی را به این میزان نمی‌دانند. امین‌الله امین آمر امنیت فرماندهی پولیس هرات می‌گوید که میزان تهدیدات به اندازه‌یی که مسوولان کمیسیون انتخابات در هرات گفته‌اند نمی‌باشد.
«تهدیدات امنیتی در هرات و جود دارد، اما نه آن‌طور که مسوولان کمیسیون انتخابات گفته‌اند. این‌که مسوولان کمیسیون انتخابات می‌گویند چندین ولسوالی به‌خاطر تهدیدات امنیتی سروی نشده من قبول ندارم. همان مناطقی که آن‌ها می‌گویند من حاضرم با آن‌ها بروم تا سروی و ارزیابی شود».
آمر امینیت فرماندهی پولیس هرات از تلاش‌ها برای مهیا کردن فرصت مناسب برای ارزیابی مناطقی که ارزیابی نشده‌اند خبر می‌دهد.
امین می‌گوید که در حال حاضر نیروهای امنیتی در ولسوالی‌هایی که تهدیدات امنیتی در آن وجود دارد عملیات راه‌اندازی می‌کنند و این مناطق را از وجود مخالفان مسلح دولت پاک‌سازی می‌کنند.
ارزیابی خیالی
شماری از نمایندگان مردم هرات در مجلس نمایندگان کارکرد کمیسیون انتخابات در هرات را خیالی می‌دانند و این کمیسیون را به عدم شفافیت در این باره متهم می‌کنند.
مسعوده کرخی نماینده‌ی مردم هرات در مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که کمیسیون انتخابات در اکثر ولسوالی‌های این ولایت مراکز را به‌گونه‌ی جدی ارزیابی نکرده و ارزیابی و تثبیت مراکز رای‌دهی از سوی کمیسیون انتخابات خیالی بوده است.
وی می‌افزاید: «کمیسیون انتخابات اصلا در هرات کار ی نکرده است. همان مراکز رای‌دهی قبلی را تایید کرده است. در ولسوالی کرخ که من نماینده‌اش هستم همان مراکر را تایید کرده‌اند. اصلا نماینده یا کارمند کمیسیون انتخابات را من ندیده‌ام که ارزیابی کند».
خانم کرخی می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات افرادی را تعیین کرده و به آن‌ها معاش داده و این افراد در تبانی با کمیسیون انتخابات مراکز را ارزیابی نکرده‌اند و پول‌های زیادی را حیف‌ومیل کرده‌اند.
با این‌حال، شماری از فعالان مدنی در هرات به این باور هستند که انتخابات سال آینده به دلایل موجود برگزار نخواهد شد.
سیداشرف سادات فعال مدنی در هرات می‌گوید حکومت وحدت ملی اراده‌یی برای برگزاری انتخابات کشور ندارد و تاکنون نتوانسته حتا چالش‌های اساسی در کمیسیون انتخابات را حل سازد.
انتخابات پارلمانی قرار است در تابستان سال آینده برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *