امیدواری مجلس سنا از نتایج مثبت نشست صلح در ترکیه

اطلاعات روز: سناتوران در مجلس سنا از برگزاری نشست صلح که به میزبانی ترکیه برگزار شده، استقبال کرده و ابراز امیدواری می‌کنند که نتایج این نشست مثبت به و نفع افغانستان به پایان برسد.
سناتوران تاکید دارند که هرتلاشی در راستای صلح افغانستان از هر آدرسی که باشد مورد تایید مردم افغانستان است.
در نشست صلح ترکیه که با پا درمیانی حزب اسلامی برگزار شده است نمایندگانی از دو گروه طالبان، نماینده کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح و نمایندگانی از حزب اسلامی حضور دارند.
عباس بصیر به نمایندگی از کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح ، دواجان احمدزی، همایون جریر به نمایندگی از حزب اسلامی، رحمت الله وردک از دفتر طالبان در قطر و ملا رئوف و ملا عبدالحلیم به نمایندگی از گروه ملا رسول در این نشست شرکت کردند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در نشست امروز (یکشنبه، 24 جدی) این مجلس گفت: «از روند مذاکرات صلحی که در ترکیه در حال برگزاری است، استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این نشست بتواند زمینه‌ی صلح پایدار را در چوکات اصول فراهم کند».
آقای ایزدیار افزود که امیدوار است در این مذاکرات ارزش‌های قانون اساسی افغانستان در نظر گرفته شود.
ایزدیار بیان داشت که دولت و شورای عالی صلح افغانستان باید از جزئیات این نشست آگاه باشند تا در هماهنگی تمام این گونه مذاکرات پیگیری شود.
محی الدین منصف دیگر عضو مجلس سنا هم گفت، مذاکرات صلح که از سوی حزب اسلامی در ترکیه آغاز شده است گام مثبت و نیک در راستای برقراری امنیت در کشور است.
آقای منصف افزود که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با برخی از سران طالبان ارتباط نزدیک دارد و امیدوار است که با استفاده از این ارتباطات بتواند قدم‌های استوار در راستای صلح در کشور بگذارد.
حنیف حنفی عضو سنا نیز ابراز امیدواری کرده گفت که نشست ترکیه برای برقراری صلح در کشور نتیجه مثبت دهد تا مردم افغانستان بیشتر از این قربانی خشونت‌های در کشور نشوند.
میرحاتم تره خیل دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: «ما صلح می‌خواهیم و مذاکرات صلح از طرف هرکسی که برگزار شود، مورد تایید مردم افغانستان است».
آقای تره خیل افزود که دولت افغانستان در مذاکرات صلح که با پا درمیانی حزب اسلامی به راه افتاده است، همکاری کند.
این درحالی است که نشست صلح با پا درمیانی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، روز گذشته در ترکیه آغاز شد و امروز و فردا نیز ادامه دارد.
شورای عالی صلح کشور گفته است که این نشست به صورت غیر رسمی برگزار شده است.
با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان حضور نماینده این گروه را در نشست ترکیه رد کرده است.
این مقام طالبان نشست ترکیه را «جعلی و دسیسه‌های خارجی» عنوان کرده است.
وی در صفحه‌ی رسمی تویترش نوشته است:«ادعای اشتراک نماینده امارت اسلامی در نشست  ترکیه حقیقت ندارد. ما نه به آنجا کدام نمایندهء فرستاده‌ایم و نه هم اشتراک کننده ها در آن نشست نمایندگی از امارت اسلامی می توانند.»
گفته می‌شود که قبل از این نیز دو نشست پیرامون صلح افغانستان در ترکیه برگزار شده است اما این نشست‌ها رسانه‌یی نشده است.