حضور گسترده‌ی طالبان در فاریاب؛ عملیات نیروهای امنیتی در این ولایت جریان دارد

زهرا جویا
گروه طالبان در یک اقدام تازه اطلاعات متفاوتی را در مورد نیروهایش در ولایت فاریاب منتشر کرده است. این گروه با انتشار یک مجموعه عکس ادعا کرد که نیروهای این گروه از مراسم آموزش نظامی فارغ شده‌اند. در عکس‌های منتشرشده اعضای گروه با یونیفورم‌ها و اسلحه‌های جدید دیده می‌شوند که از لحاظ نمونه، بی‌سابقه بوده است.
اما مسوولان در وزارت دفاع می‌گویند که عکس‌هایی که از سوی طالبان منتشر شده، جعلی است.
محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی در صبحت با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «تصاویر و عکس‌هایی که طالبان نشر می‌کنند همه براساس جعل و تذویر منتشر می‌شوند. ما حضور طالبان را با یونیفورم‌ و اسلحه‌ی نیروهای ارتش افغانستان در فاریاب رد می‌کنیم.»
آقای رادمنش تاکید کرد که گروه طالبان در بعضی ولایت‌ها از لباس نیروهای ارتش و کودکان سوءاستفاده می‌کند و با نشر چند عکس می‌خواهد که اذهان عامه را مخدوش سازد مبنی براین‌که این گروه در حال سربازگیری است و در مناطق، حضوری گسترده دارد.
وی تاکید کرد که عملیات نیروهای امنیتی در ولایت‌های مختلف از جمله در ولایت فاریاب هم‌چنان جریان دارد تا پایگاه‌ها و لانه‌های امن طالبان و گروه‌های دهشت‌افگن سرکوب شود.
اما عبدالاحد ایلبیک، معاون شورای ولایتی فاریاب به اطلاعات روز گفت که طالبان در فاریاب پایگاه‌هایی منظم دارند و یونیفورم نیروهای امنیتی افغانستان به‌صورت« فراوان» در اختیار این گروه قرار دارد.
وی می‌گوید که طالبان در این ولایت پایگاه‌های آموزشی دارند و نیروهای این گروه به‌صورت منظم تجهیز و تمویل می‌شوند.
آقای ایلبیک گفت: «نیروهای طالبان آموزش می‌بینند. گروه طالبان پایگاه منظمی دارند. ماه‌ها است که شاهراه میمنه- جوزجان از سوی طالبان مسدود شده است. طالبان نیروهای‌شان را تجهیز و تمویل می‌کنند.»
فاریاب در شمال افغانستان با چندین ولایت ناامن از جمله جوزجان و سرپل هم‌سرحد است. همسایگی ولسوالی‌های کوهستانات و صیاد ولایت سرپل و ولسوالی درزاب ولایت جوزجان با این ولایت باعث شده است که شورشیان طالب و داعش بتوانند از یک منطقه به منطقه‌ی دیگر عبور کنند.
این عضو شورای ولایتی وضعیت امنیتی را در این ولایت وخیم توصیف کرد و گفت که طالبان در ساحات مختلف حضور دارند و همه‌روزه از تمام ساحات این ولایت سربازگیری می‌کنند.
به گفته‌ی وی عملیاتی که از سوی نیروهای امنیتی در این ولایت راه‌اندازی شده نتیجه‌ی مثبتی در پی نداشته. زیرا به گفته‌ی آقای ایلبیک در اثر جنگ و درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان هزاران خانواده از ولسوالی‌های این ولایت بی‌جا شده‌اند.
آقای ایلبیک گفت: «وضعیت امنیتی خراب است. عملیات به‌خاطر بازگشایی شاهراه نمبر-یک که از چندی به این‌طرف آغاز شده متاسفانه چندان نتیجه‌ی خوبی در پی نداشته. چون در اثر عملیات مردم از محل‌شان آواره شدند. و در بعضی مناطق از سوی نیروهای امنیتی در محلات مسکونی هاوان پرتاب می‌شوند.»
جنگ میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در سه ولسوالی دولت‌آباد، شیرین‌تگاب و خواجه سبزپوش ولایت فاریاب جریان دارد و به گفته‌ی مقام‌های امنیتی این ولایت طالبان در ده ولسوالی ولایت فاریاب حضور دارند.
این مقام محلی از نیروهای امنیتی انتقاد کرده می‌گوید که نیروهای امنیتی از فصل جنگی «استفاده‌ی» درست نمی‌کنند.
معاون شورای ولایتی فاریاب می‌گوید که باشندگان ولایت فاریاب از سقوط برخی مناطق در این ولایت بیم دارند و نگران‌اند.
کریم یورش، سخن‌گوی فرماندهی پولیس فاریاب نیز حضور طالبان را در ده ولسوالی این ولایت تایید کرد.
آقای یورش در مورد عکس‌های منتشر شده‌ی طالبان با یونیفورم و اسلحه‌ی جدید گفت: «احتمال دارد که طالبان از گروه‌شان عکس منتشر کرده باشند، اما در این ولایت آموزشگاه مشخصی ندارند».
به گفته‌ی یورش طالبان به‌صورت «پنهانی» و پراکنده به نیروهای تحت امرشان آموزش‌های نظامی می‌دهند.
آقای یورش تاکید کرد که نیروهای امنیتی عملیاتی زیر نام «نوید هشت» را از یک ماه به این‌سو در ولایت فاریاب راه‌اندازی کرده و این عملیات جریان دارد.
او تاکید کرد که میان نیروهای امنیتی و طالبان جنگ در ولسوالی‌های خواجه سبزپوش، شیرین‌تگاب و دولت‌آباد جریان دارد و ده‌ها خانواده از ولسوالی‌های غورماچ، المار، کوهستانات، خواجه سبزپوش، شیرین‌تگاب و دولت‌آباد از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.
آقای یورش گفت که گروه طالبان به‌صورت مستقیم برای خیلی از روستاها اخطار می‌دهند و مردم مجبور به ترک خانه‌های‌شان می‌شوند.
قبل از این نیز طالبان چندین بار بر پایگاه‌های نیروهای امنیتی و حداقل سه ولسوالی در این ولایت حمله کرده بودند. ولسوالی کوهستانات، غورماچ، و خواجه سبزپوش از ولسوالی‌هایی‌اند که در جریان سال جاری مراکز آن‌‌ها به‌دست طالبان افتاده بود و پس از عملیات نیروهای امنیتی حکومت توانسته است دوباره کنترل این مناطق را به‌دست بیاورد.

دیدگاه‌های شما
  1. اقای رادمنش دروغ میګویند ومردم افغانستان همه را به چشم سر میبیند دروغ ګفتن نه دردین اسلام است ونه هم در سایر ادیان سخن ګویان حکومت باید به مردم خود راست بګویند که اعتماد مردم بالای حکومت شان بیشتر ګردد در غیری ان دروغ ګفتن کاری را از پیش برده نه میتوانند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *