سفیر امریکا خواهان حل “فوری و قانونی” تنش میان حکومت و عطا محمد نور شد

جلیل پژواک
جان بس، سفیر جدید ایالات متحده در افغانستان، در اولین نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌های افغانستان، بر حل مسالمت‌آمیز جنجال‌ها میان رییس‌جمهور غنی و والی پیشین بلخ، عطامحمد نور تاکید کرد.
او گفت که حل این اختلافات، مربوط به افغان‌ها است و تصمیم‌گیری در این مورد، ربطی به امریکا، جامعه‌ی جهانی یا جناح سومی ندارد. تاکید سفیر امریکا بر این است که کشمکش بین ریاست‌جمهوری و آقای نور، در چارچوب قانون اساسی، بر اساس اصول برابری افراد در پیشگاه قانون و احترام به حاکمیت قانون حل شود. او گفت که در “اقدامات، واکنش‌ها و بیانیه‌ها”ی طرف‌های دخیل در این مسئله، منافع ملی افغانستان و نیروهای امنیتی، باید در اولویت قرار داشته باشد. آقای بس گفت که راه‌حل “یک مسئله سیاسی” گفت‌وگوی سیاسی است و استفاده از خشونت “جایگاهی” ندارد. سفیر ایالات متحده تصریح کرد که این جنجال‌ باید به گونه‌یی حل شود که مردم اعتماد و احساس کنند که “دلیل تبدیل والی و نتیجه‌ی تبدیل والی” برای تقویت توانایی دولت در راستای انجام وظایف‌اش در قبال ملت است. او گفت که “ما انتظار داریم تمام کسانی که در این مسئله دخیل‌اند، به حاکمیت قانون و قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند”.
واکنش به درخواست روسیه از دولت افغانستان و طالبان برای شروع فوری مذاکرات صلح
در این رابطه، آقای جان بس گفت که ایالات متحده از تلاش‌ سایر کشورها برای آوردن صلح در افغانستان استقبال می‌کند، اما “هرگونه روند صلح و مصالحه برای پایان دادن وضعیت کنونی در افغانستان، باید از سوی افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها باشد”. او افزود که ما برای زمان و چگونگی آغاز روند صلح پیش‌شرطی را درنظر نداریم، اما انتظاراتی داریم که با پایان روند صلح باید برآورده شود. او گفت که ایالات متحده انتظار دارد در پایان روند صلح، طالبان سلاح خود را به زمین گذاشته و خشونت را متوقف کنند، کشورهای همسایه و منطقه دست از حمایت تروریست‌ها بردارند و حقوق اقلیت‌ها و زنان در افغانستان محفوظ بماند. سفیر جدید امریکا در افغانستان تاکید کرد در صورتی که تلاش‌ها برای صلح و روند مصالحه “از سوی افغان‌ها، برای افغان‌ها و در افغانستان” باشد و روسیه یا سایر کشورهای علاقمند نیز در راستای “برآورده شدن انتظارات و اهداف ما در رابطه با روند صلح اقدام و نقش سازنده بازی کنند، ایالات متحده از آن استقبال و حمایت می‌کند”. تاکید سفیر ایالات متحده بر این است که “تصمیم و انتخاب برای آینده‌ی افغانستان، چه این تصمیم در راستای توسعه اقتصادی، بهبود حکومت‌داری یا صلح باشد، به دست افغان‌ها است”.
از سویی دیگر، آقای بس گفت که نشست کشورهای منطقه و جهان در مورد روند صلح افغانستان قرار است ماه آینده در کابل برگزار شود و ازین‌رو “تصور نمی‌شود که یک روند موازی دیگر در یک پایتخت دیگر” به صلح افغانستان کمک کند.
سفر هیات شورای امنیت سازمان ملل به کابل
آقای جان بس گفت که سفر هیات شورای امنیت سازمان ملل به کابل “مهم و سازنده” بوده است. او افزود که برخی از چالش‌ها سد راه توسعه و موفقیت افغانستان با همسایه‌های افغانستان و عواملی چون مواد مخدر و تروریسم مرتبط است، و سفر این هیات به کابل می‌تواند به رسیدگی به این چالش‌ها، عملکرد سازمان ملل در رابطه با افغانستان و این که چگونه به بهترین وجه، به موفقیت و توسعه‌ی افغانستان کمک شود، مفید واقع خواهد شد.
پاکستان و سایر همسایه‌های افغانستان
سفیر ایالات متحده در افغانستان گفت که استراتژی جدید دولت ترمپ برای پاکستان “بسیار واضح” است و ایالات متحده انتظار دارد که پاکستان رفتار و رویکرد خود در مواجهه با تروریست‌ها، طالبان و لانه‌های امن شورشیان در برخی از مناطق این کشور را تغییر بدهد. آقای بس استراتژی کنونی پاکستان در خصوص طالبان و سایر شبکه‌های تروریستی را “غیرقابل قبول” خواند. وی تصریح کرد که دولت ایالات متحده و سفارت این کشور در اسلام‌آباد در حال کار روی تطبیق استراتژی امریکا در پاکستان است اما “در صورت بی‌توجهی پاکستان به استراتژی و انتظارات امریکا، بحث در مورد عواقب آن برای این کشور، هنوز زود است”.
او با اشاره به رابطه‌ی پاکستان و چین گفت که چین از این رابطه می‌تواند در جهت مثبت و “با اعمال فشار روی پاکستان” برای آوردن صلح در افغانستان استفاده کند.
هم‌چنین آقای بس به این باور است که چین و هند هر دو از طریق راه‌اندازی برنامه‌های اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد راه‌های مواصلاتی مرزی، می‌توانند نقش مهمی را در توسعه‌ی اقتصادی و آوردن صلح پایدار در افغانستان بازی کنند.
داعش
سفیر ایالات متحده در افغانستان به این باور است که “به هیچ وجه نمی‌شود با داعش از دروازه‌ی صلح یا سازش وارد شد”. او تاکید کرد که تنها راه مواجهه و مقابله با داعش، “کشتن و زندانی‌کردن اعضا و جنگ‌جویان این گروه” و جلوگیری از فعالیت و راه‌اندازی حملات تروریستی از سوی این گروه است.
راه‌حل بحران در افغانستان
آقای بس گفت که راه‌حل بحران و درگیری در افغانستان، این است که سیاسیون و سران این کشور، سیاست‌های هویتی را کنار گذاشته و با اولویت‌دهی به منافع ملی، در راستای توسعه و موفقیت افغانستان فکر و کار کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *