طالبان در سه کیلومتری ساختمان ولایت فراه رسیده‌اند

نجیب‌الله سعادت
با آن‌که در حال حاضر در کشور فصل جنگ نیست و با توجه به سرما، جنگ در اکثر ولایات کشور کاهش یافته است، اما در فراه این‌گونه نیست.
طبق گفت‌وگوهای اطلاعات روز با اعضای شورای ولایتی فراه، نمایندگان این ولایت در مجلس نمایندگان و مقام‌های اداره‌ی محلی فراه در حال حاضر جنگ در دو تا سه کیلومتری این ولایت رسیده است و وضعیت امنیتی به‌مراتب از گذشته وخیم‌تر است.
جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در حال حاضر طالبان در دو-سه کیلومتری ساختمان این ولایت رسیده‌اند و هر روز ماشین جنگی‌شان فعال‌تر می‌شود و تلفات نیروهای امنیتی افزایش می‌یابد. «وضعیت فراه گفتن ندارد. همه‌چیز را می‌شود از تلفات نیروهای جوان امنیتی ما دید. جوانان ما هروز کشته می‌شوند و زخمی می‌شوند و دولت بی‌کفایت هم که نشسته و تماشا می‌ کند».
این عضو شورای ولایت فراه می‌گوید که در حال حاضر اکثر ولسوالی‌های این ولایت به دست طالبان افتاده و این گروه در تلاش تصرف کامل مرکز این شهر است و می‌خواهد که این ولایت را سقوط بدهد. به باور خانم امینی گروهایی استند که می‌خواهند ولایت فراه را به سرنوشت قندوز دچار سازند «هیچ‌کس به فکر ولایت فراه نیست. بارها من با مقام‌های مرکزی در این مورد صحبت کردم اما وعده‌ی سر خرمن به ما داده‌اند و بس! مسوولان بی‌کفایت می‌خواهند که فراه را مانند قندوز به طالبان تسلیم کنند».
در همین حال، حمیرا ایوبی نماینده‌ی مردم فراه در مجلس نمایندگان عامل وضعیت فعلی امنیتی در فراه را بی‌کفایتی و ضعف مقام‌های اداره‌ی محلی این ولایت می‌داند. این عضو مجلس نمایندگان مدعی است که محمدعارف شاه‌جهان والی فراه و معروف‌شاه فولاد فرمانده پولیس این ولایت عامل سقوط پاسگاهای نیروهای امنیتی و و ضعیت شکننده‌ی این ولایت است.
این عضو شورای ولایتی فراه هشدار می‌دهد که اگر مقام‌های مرکزی کشور در قسمت تغییرات اساسی در این ولایت توجه جدی نکنند سقوط این ولایت حتمی است. نماینده‌ی مردم فراه در مجلس نمایندگان از مردم این ولایت می‌خواهد که خاموش ننشینند و در مقابل این مسوولان بی‌کفایت دست به تظاهرات و حرکات مدنی بزنند. خانم ایوبی محمدعارف شاه‌جهان را آدم بی کفایت و دروغ‌‌گومی‌داند که توانایی اداره‌ی ولایت فراه را ندارد.
مرگ دورقمی سربازان
مسوولان شفاخانه‌ی ولایتی فراه در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گویند که هر شب حدود 10 تن از نیروهای امنیتی کشته و زحمی به این مرکز درمانی منتقل می‌شوند.
شیراحمد هویدا آمر شفاخانه‌ی ولایتی فراه می‌گوید که در سه هفته‌ی گذشته 140 کشته وزخمی از نیروهای امنیتی به این شفاخانه منتقل شده است.
وی می‌گوید که از این موارد 46 کشته و 94 زخمی از نیروهای امنیتی به این مرکز در مانی منتقل شده‌اند.
آمار کشته و زخمی‌های نیروهای امنیتی در سه هفته‌ی گذشته در فراه:
به گفته‌ی آمر شفاخانه‌ی ولایتی فراه در این اواخر آمار کشته ها و زخمی های نیروهای امنیتی به این شفاخانه افزایش یافته است.
هم‌زمان برخی از اعضای شورای ولایتی به اطلاعات روز می‌گویند که در دو هفته‌ی گذشته نزدیک به صد سرباز نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
در همین حال، منابعی که نمی‌خواهند از آن‌ها نامی گرفته شود در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز از پنهان ‌اری نیروهای امنیتی در قسمت آمار کشته‌ها و زخمی های نیروهای امنیتی خبر می‌دهند.
این منابع مدعی‌اند که نیروهای ارتش ملی تمامی کشته‌ها و زخمی‌های‌شان را توسط چرخ‌بال‌های ارتش ملی به شفاخانه‌ی نظامی 207 ظفر انتقال می‌دهند و آمار تعدادشان را رسانه‌یی نمی‌کنند.
اداره‌ی محلی فراه هرچند شدت نبردها در این ولایت را می‌پذیرد اما مدعی است که تلفات نیروهای امنیتی به این پیمانه نبوده است.
ناصر مهری، سخن‌گوی فرماندهی پولیس فراه به اطلاعات روز می‌گوید که نیروهای امنیتی در مقایسه با طالبان مسلح تلفات کم‌تری داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *