کاخ سفید خواستار انتقال قدرت به والی جدید بلخ به‌گونه فوری و مسالمت‌آمیز شد

اطلاعات روز: کاخ سفید با نشر خبرنامه‌یی از طرف‌های تنش بر سر ولایت بلخ خواسته تا کشمکش بر سر انتقال قدرت به یک والی جدید را به‌گونه‌ی فوری و مسالمت‌آمیز حل کنند.
در خبرنامه‌ی دفتر ریاست‌جمهوری امریکا که امروز منتشر شده، آمده است که: «ما به این باور هستیم که این کشمکش باید به شیوه‌یی حل شود که به شهروندان افغانستان این اطمینان را بدهد که تعیین یک والی جدید، امنیت و توانایی دولت وحدت ملی برای انجام مکلفیت‌هایش را در برابر مردم تقویت می‌کند.»
کاخ سفید باور دارد که تنش به‌وجود آمده بر سر ولایت بلخ «تنها به نفع تروریستان و دشمنان افغانستان» است.
ریاست‌جمهوری امریکا می‌گوید که تنش بر سر ولایت بلخ را از نزدیک دنبال می‌کند و این موضوع «به هیچ صورت» از طریق خشونت‌آمیز قابل حل نیست.
چند روز پیش جان بس، سفیر امریکا در کابل نیز خواستار حل «فوری و قانونی» تنش میان حکومت و عطا محمد نور شد. جان بس در نخستین نشست مطبوعاتی خود گفت که حل این تنش، مربوط به افغان‌ها است و تصمیم‌گیری در این مورد، ربطی به امریکا، جامعه‌ی جهانی یا جناح سومی ندارد. او تأکید کرد که کشمکش بین ریاست‌جمهوری و آقای نور، در چارچوب قانون اساسی، بر اساس اصول برابری افراد در پیشگاه قانون و احترام به حاکمیت قانون حل شود.
در خبرنامه‌ی کاخ سفید نیز تأکید شده که این موضوع باید از سوی خود افغان‌ها «در چارچوب قانون اساسی این کشور، حاکمیت قانون و اصل برابری در برابر قانون حل شود.»
هم‌چنان مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا در تماس تلفونی با رییس‌جمهور غنی نیز بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ولایت شمالی بلخ تأکید کرده بود.
تنش میان حکومت وحدت ملی و عطا محمد نور والی «مستعفی» بلخ بیشتر از یک ماه می‌شود که ادامه دارد. ارگ ریاست‌جمهوری به تاریخ 27 قوس اعلام کرد که رییس‌جمهوری غنی استعفای عطا محمد نور را منظور کرده است.
اما آقای نور تصمیم رییس‌جمهور را نپذیرفت و تأکید کرد تا توافق نهایی میان حزب جمعیت اسلامی و حکومت وحدت ملی، والی بلخ باقی می‌ماند. آقای نور در جریان این یک ماه بارها در جمع هوادارانش از حکومت به‌شدت انتقاد کرده و هم‌چنان به‌عنوان والی بلخ به کار ادامه داده است.
بیشتر بخوانید

سفیر امریکا خواهان حل “فوری و قانونی” تنش میان حکومت و عطا محمد نور شد

استعفانامه‌ی بدون تاریخ؛ دست باز غنی برای برکناری عطامحمد نور