epa02784121 Afghan security officials carry the body of a killed militant from the scene of a suicide bomb attack targeting a police station in Kabul, Afghanistan, on 18 June 2011. Armed militants attacked a police station in central Kabul close to the Afghan presidential palace, defence ministry and other official buildings, on 18 June, triggering explosions and fierce fighting. EPA/S. SABAWOON

یوناما: در یک سال گذشته 49 مدد‌رسان در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

اطلاعات روز: دفتر معاونیت ملل متحد در افغانستا( یوناما) اعلام کرد که در سال 2017 میلادی 49 مددرسان در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.
دفتر یوناما مشخص نکرده است که چه تعداد از آنها شهروندان خارجی و چه تعداد از آنها شهروندان افغانستان هستند.
این نهاد گفته است که افغانستان یکی از پرچالش ترین و خطرناک ترین کشورهای برای مددکاران است، که براساس آمار یوناما در سال ۲۰۱۷ مجموعآ ۱۷ مددرسان در افغانستان کشته و ۳۲ تن دیگر زخمی شدند.
یوناما می‌گوید که در جریان 9 ماه اول سال 2017 بیش از ۱۵۰ نهادهای حمایت کننده برای بیش از 4.3 میلیون نفر در افغانستان کمک‌های بشر دوستانه رسانده‌اند.
یوناما با نشر خبرنامه‌یی حمله بر سازمان حمایت از کودکان در ولایت ننگرهار را نیز محکوم کرده و گفته است که حمله بر دفتر‌های مددرسان یک عمل تروریستی است.
در خبر نامه آمده است که تیم حقوق بشر یوناما، کشته شدن ۵ غیرنظامی به شمول یک دکان‌دار و چهار کارمند دفتر حمایت از کودکان و زخمی شدن ۲۱ تن دیگر را تایید کرده‌اند.
پنج کارمند سازمان حمایت از کودکان و شش کودک در این حمله زخمی شده و افراد متباقی آن غیرنظامیانی هستند که در محل رویداد، بودند.
تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است:«حمل‌ های هدفمند بر مددکاران، کسانی که هدف اصلی آنها کمک به نیازمند ترین افراد است، تنها می‌تواند به عنوان عمل تروریستی توصیف شود. حمله بر مددکارانی که به کودکان افغانستان خدمت می‌کنند کاملا ظالمانه است و کسانی که این حمله را برنامه ریزی کرده اند باید به محاکمه کشانیده شوند و پاسخ‌گو باشند».
یاماموتو گفته که این گونه رویدادها چالش‌های بنیادی و بزرگی را که افغانستان با آن هم‌چنان روبرو خواهد بود را واضح می سازد. اما؛ جامعه بین المللی از تلاش و کمک به افغان‌ها برای رسیدن به کشوری با ثبات و صلح آمیز دست نخواهند کشید.
این در حالی است که حوالی ساعت 9 روز چهارشنبه(4 دلو) شماری از مهاجمان بر سازمان حمایت از کودکان( Save the children) در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار حمله کرده بودند.
مسوولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است.
سازمان حمایت از کودکان می‌گوید در پی حمله‌ی داعش به دفترش در جلال آباد تمامی فعالیت‌هایش را در افغانستان به حالت تعلیق در آورده است.
این نهاد گفته که نگران امنیت کارمندانش است. سازمان حمایت از کودکان(Save the children)  یک نهاد غیر دولتی بین‌المللی است که در ۱۲۰ کشور جهان از سال ۱۹۱۹ تاکنون فعالیت دارد. این سازمان  در ۱۶ ولایت افغانستان فعالیت دارد و حدود ۷۰۰ هزار کودک افغان را زیر پوش‌اش دارد.