ترمپ: با طالبان مذاکره نمی‌کنیم

اطلاعات روز: پس از حملات مرگبار اخیر گروه طالبان که صدها کشته و زخمی از شهروندان و نیروهای امنیتی گرفت، دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا گفته که با طالبان مذاکره نمی‌کند.
هم‌چنان حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان شانس گفت‌وگوهای صلح را از دست داده و باید صلح را در میدان‌های جنگ جستجو کرد.
دونالد ترمپ، روز گذشته (دوشنبه، 9 دلو) در دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در کاخ سفید گفت: «مردم بی‌گناه چپ و راست کشته می‌شوند. وسط بچه‌ها و خانواده‌ها بمب می‌گذارند، همه جای افغانستان مردم را می‌کشند. برای همین نمی‌خواهیم با طالبان گفت‌وگو کنیم. شاید زمانی برای این کار برسد اما آن زمان به این زودی‌ها نخواهد بود.»
ترمپ افزوده که در افغانستان جنگ متفاوتی جریان دارد. او با تأکید بر مقابله و شکست طالبان گفته: «آنچه را دیگران به پایان رسانده نتوانستند، ما به پایان خواهیم رساند.» او در این مورد بیشتر جزئیات نداد.
حکومت افغانستان: صلح را باید در میدان‌های جنگ جستجو کرد
در همین حال شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفته که طالبان از خط سرخ عبور کرده‌اند و شانس گفت‌وگوی صلح را از دست داده‌اند.
آقای مرتضوی تأکید کرده که: «ما باید در میدان‌های جنگ به دنبال صلح باشیم. آنان (طالبان) باید به حاشیه بروند.»
مرتضوی به بی‌بی‌سی گفته که طالبان با حملات انتحاری اخیر از خط سرخ عملاً عبور کرده‌اند و «بنابراین، حکومت از تمام ابزارها و امکانات خود علیه این گروه‌ تروریستی استفاده می‌کند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که صلح را دیگر باید در میدان‌های جنگ جست‌وجو کرد.»

او تأکید کرده که دولت «فرصت‌های عظیمی» در اختیار طالبان گذاشت که باید از آن‌ها استفاده می‌کردند. به گفته‌ی مرتضوی، وقتی طالبان دست به کشتار غیرنظامیان می‌زنند و مسئولیت آن را هم برعهده می‌گیرند، دولت باید از «تمام ابزارها» علیه آن‌ها استفاده کند.
آقای مرتضوی در مورد این که دروازه گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان بسته خواهد شد یا خیر؟ گفته است که دروازه‌ گفت‌وگوهای صلح تنها با گروه‌های که سلاح‌‍شان را به زمین می‌گذارند، باز است، اما موضع دولت در برابر کسانی ‌که، به گفته‌ی او، به‌دستور باداران شان دست به کشتار می‌زنند، «جدی و قاطع» خواهد بود.
عبدالله: طالبان حاضر به صلح و مذاکره نیستند
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در دیدار با فرانک باک ینس، وزیر دفاع ناروی و هیأت همراهش گفته است که طالبان و زیرمجموعه‌هایش حاضر به صلح و مذاکره نیستند.
آقای عبدالله افزوده که فشارهای جامعه جهانی بر حامیان تروریستان باعث شده است که آن‌ها واکنش نشان بدهند و به تشدید حملات هراس‌افگنانه بپردازند. او افزوده جامعه جهانی باید به مراکز آموزش، تجهیز و تمویل تروریستان در منطقه رسیدگی کند و جلو استفاده‌ی ابزاری تروریسم را از کشورهای مشخص بگیرد.
از سوی دیگر، ینس ستولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفته است اکنون وقت آن رسيده که تلاش‌ها براى صلح افغانستان، به رهبری افغان‌ها دو برابر افزايش يابد.
او افزوده که سازمان ناتو، متعهد است که براى زمان درازمدت، از نيروهاى امنيتى افغانستان حمايت کند.
آقای ستولتنبرگ گفته: «يک افغانستان با ثبات به نفع همه‌ی ما است، تمامى کشورهاى منطقه بايد نقش مثبت در اين راستا ايفا نمايند.»
افغانستان برای کشاندن طالبان به میز مذاکره تنها از طریق شورای عالی صلح صدها میلیون دالر هزینه کرده است، اما تاکنون این گروه به میز مذاکره حاضر نشده، و بر عکس حملات هراس‌افگنانه خود را افزیش داده است.
واکنش طالبان
گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی موقف اخیر دونالد ترمپ را «ستیزه‌جویانه» خوانده و گفته که اگر امریکا و متحدانش به جنگ ادامه دهد، آنان نیز جنگ می‌کنند.
ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخن‌گوی این گروه می‌خواند در این اعلامیه گفته که «دونالد ترمپ و دوستانش باید بدانند که هر عمل، عکس‌العمل دارد.»
آقای مجاهد نوشته که گروه طالبان همیشه گفته است که اختیار صلح و جنگ در دست اداره کابل نیست و موضع اخیر ترمپ این مسأله را روشن‌تر کرد.