آمادگی‌ها برای برگزاری نشست دوم پروسه‌ی کابل/ رییس‌جمهور غنی خواستار اجماع بین‌المللی برای برخورد با طالبان شد

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس‌جمهور در دیدار با سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی در افغانستان، در مورد برگزاری دومین نشست پروسه‌ی کابل گفت‌وگو کرده و گفته است که علیه گروه‌هایی که به صلح تن نمی‌دهند اقدام جدی شود.
ارگ ریاست‌جمهوری روز گذشته با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که آقای غنی شام روز پنج‌شنبه (۱۲دلو) با سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی در مورد برگزاری دومین نشست پروسه‌ی کابل بحث و گفت‌وگو کرده است.
آقای غنی گفته است: «اکنون زمان آن رسیده‌ است تا ما به اجماع ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی در این خصوص دست‌یابیم و مشخص سازیم، گروه‌هایی که به صلح تن نمی‌دهند و جنایات را محکوم نمی‌کنند، علیه آن‌ها اقدامات اساسی صورت گیرد».
رییس‌جمهور افزود که رویدادهای تروریستی اخیر این پیام را روشن ساخت که علیه گروه‌هایی که دست به جنایات ضدبشری و کشتار مردم می‌ز‌نند و صلح را قبول ندارند، اقدام جدی شود.
آقای غنی بر اهمیت نشست پروسه‌ی کابل تأکید کرده و گفت که انتظار داریم تا از نشست دوم پروسه‌ی کابل نتایج قابل ملاحظه‌یی را به‌دست آوریم که منتج به بهبود وضعیت گردد.
قبل از این نخستین دور نشست پروسه‌ی کابل به‌تاریخ ۱۶ ماه جوزا سال جاری با اشتراک ۲۳ کشور از جمله ایران، پاکستان، امریکا و بریتانیا و نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه‌ی اروپا و ناتو برای بحث درباره‌ی صلح و امنیت افغانستان، برگزار شده بود.
امریکا: همه‌ی جناح‌ها آماده‌ی صلح‌‌اند جز طالبان
از سویی هم امریکا اعلام کرده است که در حال حاضر همه‌ی جناح‌های درگیر جنگ در افغانستان به‌جز گروه طالبان، آماده‌ی صلح‌اند.
جان سولیوان، معاون وزیر خارجه‌ی ایالات متحده پس از برگشت و بازدید از افغانستان در واشنگتن گفت که حملات اخیر گروه طالبان بر «غیرنظامیان بی‌گناه» نشان داد که طالبان آماده نیستند تا با حسن نیت با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگوی صلح شوند.
قبل از این حکومت افغانستان نیز گفته بود که صلح باید در میدان‌های جنگ جست‌وجو شود.
آقای سولیوان حملات اخیر در افغانستان را «غم‌انگیز» خوانده و گفته است که با وجود این رویداد‌ها، شرایط لازم را برای کشاندن گروه طالبان به میز مذاکره مساعد خواهد کرد.
معاون وزیر خارجه‌ی امریکا افزود که کشورش از تلاش‌های کابل برای آوردن صلح در افغانستان قدردانی می‌کند.
وی تأکید کرد که هر گونه تلاش برای مصالحه با طالبان باید با رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت بگیرد.
آقای سولیوان بیان داشت که استراتژی جدید واشنگتن برای افغانستان روی افزایش فشارهای نظامی، اقتصادی و سیاسی بر طالبان تمرکز دارد تا از این طریق طالبان مجبور شوند به مذاکره رو بیاورند.
دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در واکنش به حملات اخیر گروه طالبان در کابل که جان صدها غیر نظامی را گرفت، گفت که امریکا با طالبان مذاکره نخواهد کرد.
اما جان سولیوان، معاون وزارت خارجه‌ی امریکا در پیوند به این واکنش آقای ترمپ گفت که در استراتژی جدید واشنگتن برای افغانستان کدام جدول زمانی یا ضرب‌الاجلی برای آغاز مذاکرات با طالبان وجود ندارد و آغاز این مذاکرات وابسته به شرایط است.
آقای سولیوان افزود که هدف اظهارات دونالد ترمپ در مورد عدم مذاکره با طالبان این بود که این گروه با تشدید حملات در دو هفته‌ی اخیر نشان داد که آماده‌ی هیچ نوع مذاکره‌یی نیستند.