توبرکلوز در دایکندی جان ۱۳ تن را گرفته است

مسوولان صحت دایکندی از ثبت ۷۹۱۴ واقعه‌ی مشکوک به مرض توبرکلوز (سل ) در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی خبر می‌دهند.
سیداسحاق حسینی مسوول کنترل توبرکلوز در ریاست صحت عامه‌ی ولایت دایکندی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز، گفت: در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی در سطح ۱۳ مرکز تداوی مرض توبرکلوز ۷۹۱۴ واقعه‌ی مشکوک به مرض توبرکلوز در این ولایت به ثبت رسیده است.
به گفته‌ی آقایی حسینی: «در سال گذشته‌ی میلادی مرض توبرکلوز جان ۱۳ تن را در این ولایت گرفته است که بیشتر آن‌ها زنان می‌باشند».
حسینی می‌افزاید: «از ۷۹۱۴ نفر مشکوک به مصاب به مرض توبرکلوز، ۵۶۸ نفر آن نتیجه‌ی مثبت داشته و به مرض توبرکلوز مصاب می‌باشند».
آمار به‌دست‌آمده از سال گذشته نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۳۰ واقعه‌ی مرض توبرکلوز یا سل در این ولایت به ثبت رسیده است. بر اساس این آمار، شیوع مرض توبرکلوز در سال جاری نسبت به سال گذشته یک افزایش چنددرصدی را نشان می‌دهد.
داکترمحمدنعیم سعادتی متخصص بخش توبرکلوز شفاخانه‌ی ولایتی دایکندی درباره‌ی افزایش این مرض می‌گوید: «صحت، فقر، بیکاری، عدم رعایت حفظ‌الصحه، عدم آگاهی از وقایه و تداوی مرض، ازدواج‌های قبل از وقت دختران، خشونت‌های خانوادگی و کارهای ثقیلی چون قالین‌بافی مداوم در هوای آلوده و ولادت‌های پی‌درپی مادران، از عوامل عمده‌ی مرض سل یا توبرکلوز در زنان شمرده می‌شود».
سعادتی افزود: «با سرفه کردن شخص مصاب، سه‌ونیم تا پنج میلیون میکروب در هوا پخش می‌شود که تنفس آن توسط دیگران باعث انتقال مرض به آن‌ها می‌شود».
افغانستان دومین کشور در حوزه‌ی شرق مدیترانه و بیست‌ودومین کشور در جهان است که بلندترین رقم توبرکلوز در آن ثبت شده است.
طبق آمار سازمان جهانی صحت، سالانه حدود بیشتر از ۶۰ هزار تن در افغانستان مبتلا به مرض توبرکلوز می‌شوند که حدود ۱۴ هزار آن جان‌شان را بر اثر این مرض از دست می‌دهند و از آن جمله ۶۶ فیصد تمام واقعیات مبتلایان به مرض سل را زنان تشکیل می‌دهند.
در همین حال، سیدمحمدسادات ناصری معاون ولایت ضمن قدردانی از دستاوردهای داکتران در تداوی توبرکلوز، گفت: سل یکی از قدیمی‌ترین امراض ساری می‌باشد و افغانستان بالاترین آمار مرگ‌ومیر را بر اثر این مریضی دارا است که بیشترین بخش آن را زنان تشکیل می‌دهند.
ناصری گفت آمار ارایه‌شده از سوی صحت عامه‌ی ولایت دایکندی یک آمار نگران‌کننده است. وی از حکومت مرکزی خواست که در راستای ظرفیت‌سازی، استخدام پرسونل مسلکی و ایجاد مراکز تداوی مرض توبرکلوز در این ولایت توجه خاصی داشته باشد.