جهش در رقابت‌های انتخاباتی

درحالی که هر روز به برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، گفت‌وگوها و رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری فشرده‌تر و گسترده‌تر می‌شوند. از سه روز به این‌سو آمدن سران قومی ولایت قندهار برای گفت‌وگو با چند نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد کم کردن تعداد نامزدان ریاست جمهوری، بازتاب گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است. صدها نفر از سران قومی که برای گفت‌وگو به کابل آمده‌اند، در طی چند روز گفت‌وگوی‌شان با نامزدان از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری (‌زلمی رسول، قیوم کرزی، گل آغا شیرز‌ی، نادر نعیم، هدایت امین ارسلا و عبدالرحیم وردک) اختیارنامه گرفته بودند تا هرچه سران و محاسن‌سفیدان قومی فیصله کردند، از آن اطاعت کنند.
در آخرین نشستی که میان سران قومی و نمایندگان چند نامزد دیروز در هوتل انترکانتیننتال برگزار شده بود، اشتراک کنندگان فیصله کردند که پنج نامزد دیگر به نفع زلمی رسول از دور رقابت‌ها کنار بروند. هرچند شماری از ستادهای انتخاباتی این فیصله را تأیید نکردند، اما شماری دیگر این فیصله را تغییر مثبتی در راستای برگزاری یک انتخابات بهتر عنوان کردند.
حالا انتظار می‌رود در طی دوهفته‌ی آینده چند نامزد دور یک محور جمع شوند. اگر چنان‌که این اتفاق بیافتد و 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یک محور جمع شوند و از یک نامزد حمایت کنند، رقابت‌های انتخاباتی وارد مرحله‌ی تازه‌ای خواهد شد.
قبل از این چند نظرسنجی نشان می‌دهند که داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی از سایر نامزدان انتخابات پیش‌تازند، اما ائتلاف شش نامزد در دور یک نامزد، می‌تواند تا حدودی میزان آرای قابل پیش‌بینی برای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را تغییر بدهند. با تحقق چنین کنار رفتن‌ها و ائتلاف‌ها، محورهای رقابت بر سر آرای مردم افغانستان در سه محور مشخص متمرکز خواهد شد و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ناگزیرند رقابت‌های انتخاباتی‌شان را وسعت ببخشند. تاکنون بحث‌های رسانه‌ای و گفتمان‌های انتخاباتی حاکی از آن بودند که عبدالله عبدالله و اشرف غنی، دو نامزد رقیب برای کسب بیش‌ترین رای از میان یازده نامزد بودند. اما اکنون این تصمیم تازه اگر چنان‌که از سوی نامزدان پذیرفته شود، یک نامزد مدعی دیگر را در میان 2 مدعی اصلی اضافه می‌کند.
این تصمیم تازه‌ی سران قومی که عمدتاً از ولایت قندهار بوده‌اند، می‌تواند زلمی رسول را با توانایی و حمایت بیش‌تر وارد کارزار‌های انتخاباتی کند و چهار نامزد برای کسب آرای مردم رقابت تنگاتنگ نمایند. از جانب دیگر، اگر اشتراک کنندگان این نشست بتوانند‌ توافق پنج نامزد برای کناره‌گیری به نفع زلمی رسول را حاصل نمایند، در آن صورت این کار منجر به جهش تازه در پیکارهای انتخاباتی خواهد شد.
چندقطبی شدن نامزدان پرطرف‌دار منجر به این خواهد شد که یکایک از ستادهای انتخاباتی برای جلب آرای مردم، برنامه‌های کاری‌شان را با جدیت و جزئیات بیش‌تر معرفی نمایند و خطوط اساسی حکومت‌داری‌شان را برای مردم بیان نمایند. وارد شدن از مرحله‌ی کنونی مبارزات انتخاباتی که عمدتاً به آگهی‌های بازرگانی دنبال شده است، در مرحله‌ی تازه‌ای که نامزدان ناگزیرند جزئی‌تر و مدون‌تر برای مردم برنامه‌های کاری‌شان را اعلام کنند، تمرین خوبی برای مردم‌سالاری در کشور است. نزدیکی به روز برگزاری انتخابات، نامزدان و ستادهای انتخاباتی‌شان را وادار می‌کند که برای مردم اطلاعات بدهند که اگر پیروز شوند، چه چیزی برای‌شان مهم و در اولویت کاری است.
از این‌رو، اولاً انتظار می‌رود که کاهش نامزدان جهش تازه‌ای در مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات باشد، از جانب دیگر، نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و ائتلاف نامزدان منجر به ایجاد مبارزات متفاوت‌تر و غنی‌تر در میان نامزدان خواهد شد و این مسئله می‌تواند در تصمیم‌گیری درست رای دهندگان تأثیر خوبی داشته باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *