479 کشته و زخمی؛ تلفات طالبان و داعش در هفته‌ی گذشته

براساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت وزارت دفاع ملی، در هفته‌ی گذشته (28 الی 4 حوت) نیروهای امنیتی، با راه‌اندازی 80 عملیات تصفیوی و 137 عملیات خاص در 23 ولایت کشور، 366 هراس‌افگن به‌شمول، 23 جنگجوی داعش و پنج فرمانده محلی طالبان را کشته و 113 تروریست دیگر را زخمی‌کرده اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 39 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دسگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های نیروهای امنیتی کشور در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، لغمان، کاپیسا، کنر، غزنی، پکتیا، میدان وردک، کندهار، ارزگان، زابل، هرات، فراه، بادغیس، فاریاب، بلخ، جوزجان، بغلان، کندز، نیمروز، هلمند، تخار، خوست و غور بوده است.
در مهم‌ترین عملیات به‌روز شنبه، 28 دلو در ولسوالی‌های مارجه، ناوه، موسی قلعه و کجکی ولایت هلمند 56 هراس‌افگن کشته و شش هراس‌افگن دیگر زخمی شدند. براساس خبرنامه‌ی وزارت دفاع، دراین عملیات‌ها افزون بر تلفاتی که بر هراس‌افگنان وراد شده، 20 کارخانه‌ی مواد مخدر، یک کارخانه‌ی ماین‌سازی و دو قرار‌گاه آنان تخریب شده و یک عراده موتر، دو عراده موترسایکل، 180 حلقه ماین، 70 میل سلاح و بیش از 1000 کیلوگرام مواد مخدر آنان نیز به دست نیروهای امنیتی کشور افتاده است.
همزمان در یک عملیات دیگر در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار 11 جنگجوی داعش کشته و دو ذخیره‌گاه سلاح و مهمات آنان از بین برده شد.
تشکیل «نیروهای منطقوی اردو ملی» در سال آینده
در همین حال به روز پنج‌شنبه، سوم حوت هفته‌ی گذشته وزارت دفاع ملی اعلام کرد که براساس حکم رییس‌جمهور یک نیروی 36 هزار نفری جدید زیر نام «نیروهای منطقوی اردوی ملی» در قالب اردوی ملی تشکیل خواهد شد.
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع به اطلاعات روز گفت که با شروع سال جدید خورشیدی مرحله‌ استخدام این نیروها عملا آغاز خواهد شد و با اضافه شدن این سربازان تشکیلات اردوی ملی افغانستان به 195 هزار نفر خواهد رسید.
هدف از تشکیل این نیروها، تغییر جنگ از حالت دفاعی به تهاجمی، جلوگیری از نفوذ مجدد هراس‌افگنان در ساحات تصفیه شده، ارایه معلومات از فعالیت‌های هراس‌افگنان به قطعات خاص و تامین ارتباط بین مردم محل و دولت خوانده شده است. نیز این نیروها مکلف‌اند که در مناطق شان از تاسیسات دولتی از جمله راه‌های مواصلاتی حفاظت کنند.
از میان 36 هزار سرباز، هفت هزار و 500 تن آنان متشکل از کادرهای مسلکی اردوی ملی خواهند بود و 28 هزار و 500 تن دیگر جدیدا از ولسوالی‌های که در آن سکونت دارند پس از تکمیل معاینات صحی و بررسی سوابق جرمی‌ جذب و در همان ولسوالی و منطقه وظیفه اجرا خواهند کرد. این سربازان سن شان باید بین 20 تا 40 سال باشد. رهبری این نیروها را کادرهای مسکلی وزارت دفاع ملی به عهده خواهند داشت.
معاش این سربازان معادل 75 درصد معاش دیگر سربازان اردوی ملی است. برای شهدا، اسیران، مفقود شدگان و معلولان آنان نیز مثل سایر نیروهای اردوی ملی امتیاز در نظر گرفته می‌شود.
در سوی دیگر طالبان نیز با حملات انفجاری و تهاجمی از نیرهای امنیتی و غیرنظامیان قربانی گرفتند
به‌روز پنج‌شنبه، سوم حوت در یک حمله‌ی انتحاری در ولسوالی گرشک ولایت هلمند یک سرباز پولیس کشته و شش سرباز دیگر زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، عمر زواک سخنگوی والی هلمند گفته، یک مهاجم انتحاری قصد داشته به یک پاسگاه پولیس در منطقه‌ی «پارچاو» ولسوالی گرشک داخل شود که قبل از داخل شدن توسط پولیس شناسایی و بازداشت شده، اما حین بازداشت شدن، خودش را منفجر کرده. اقای زواک زخمی شدن سه سرباز را تایید کرده. اما منبع دیگری گفته که در این رویداد یک سرباز پولیس کشته و شش سرباز دیگر زخمی شده اند. هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به‌عهده نگرفت.
در همین حال، به‌روز پنج‌شنبه، سوم حوت در ولسوالی «سیوری» ولایت زابل، در اثر انفجار ماین کنارجاده‌یی دو فرد ملکی به شمول یک زن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. به نقل ازخبرگزاری پژواک یک موتر نوع فولدر که سرنشینان آن همه غیرنظامیان بودند در منطقه‌ی کم‌کاریز ولسوالی سیوری ولایت زابل با ماین کنار جاده‌یی برخورد کرده که دو کشته و دو زخمی برجای گذاشته است. هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به‌عهده نگرفت.
به روز یک‌شنبه، 29 دلو یک انفجار دیگر در ولسوالی شیبکوه ولایت فراه جان سه تن را گرفت. ناصر مهری سخنگوی والی فراه، گفت در اثر برخورد یک موتر نوع مازدا با ماین کنارجاده‌یی که سرنشنینان آن همه غیر نظامیان بودند سه غیرنظامی به شمول یک زن کشته شدند. وی افزود که این ماین توسط طالبان جاسازی شده بود.
همچنین شنبه‌شب، 30 دلو، در حمله‌ی گروهی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی گرشک ولایت فراه، پنج سرباز امنیتی کشته و چهار سرباز دیگر زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک دادالله قانع عضو شورای ولایتی فراه گفت، پاسگاهی که طالبان بر آن حمله کرد، در روستای شمالگاه مرکز ولایت فراه موقعیت دارد. وی افزود که این پاسگاه برای ساعاتی به دست طالبان افتاد اما سپس با رسیدن نیروهای کمکی به ساحه دگربار در اخیتار نیروهای امنیتی قرار گرفت. وی همچنین گفت طالبان مقدار سلاح و مهامت این پاسگاه را با خود بردند و نیز یک تانک نوع هموی را به آتش کشیدند.
هم‌چنین به روز پنج‌شنبه، چهارم حوت در حمله‌ی گروهی طالبان در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب بر یک پاسگاه پولیس، پاسگاه به دست طالبان سقوط کرد. سمنوال نعمت‌الله توفان فرمانده امنیه ولسوالی دولت‌آباد گفت عصر روز پنج‌شنبه، ده‌ها طالب مسلح بر این پوسته حمله کردند و علاوه بر تصرف پاسگاه دو سرباز پولیس را کشتند و سه سرباز دیگر را زخمی کردند.
افزون بر جنگ و درگیری به روز چهارشنبه، سوم حوت در ولایت هرات یک گروه 10 نفری طالبان به روند صلح پیوستند. محمد آصف رحیمی والی هرات، درمراسم تسلیم شدن اين گروه ده نفرى گفت که این گروه به سرگروهی ملا ایوب علیزایی از چند سال به این طرف در ولسوالی گذره‌ی ولایت هرات فعالیت داشتند. به گفته‌ی والی هرات، این گروه با پادرمیانی بزرگان و موسفیدان به پروسه‌ی صلح پیوست. ملا ایوب علیزایی فرمانده این گروه ادعا کرد که آنان قصد داشتند در حد توان کار پروژه‌ی تاپی را مختل کنند، اما با پادرمیانی بزرگان قومی دست از این کار برداشتند.