یوناما از فراخوان صلح افغانستان به طالبان استقبال کرد

اطلاعات روز: دفتر هیأت معاونیت سازمان ملل متحد(یوناما) در کابل از فراخوان صلح از سوی حکومت افغانستان به طالبان، استقبال کرده است.
این نهاد با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که از تجدید خواست حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای بدون قید و شرط صلح با طالبان و تهیه‌ی یک چارچوب برای صلح که در کنفرانس دوم پروسه‌ی کابل ارایه شد، استقبال می‌کند.
یوناما از همه‌ی گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته است که هرچه زودتر به روند صلح بیپوندند.
در خبرنامه آمده است« یوناما همراه با ۲۵ کشور و نهادهای بین‌المللی در کنفرانس دوم پروسه‌ی کابل از چشم انداز صلح از طریق گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت می‌کنند و از همه گروه‌های درگیر می‌خواهد تا در زودترین فرصت به این روند بپیوندند.»
یوناما گفته است که از آمادگی‌های اعلام شده مقامات افغان برای بحث و گفت‌وگو پیرامون تمام موارد به عنوان بخشی از پروسه‌ی صلح به شمول بخش‌های کلیدی قانون اساسی و لغو تحریم‌ها علیه افراد و نهادها و هم‌چنان آزاد سازی زندانیان، ستایش می‌کند.
این نهاد گفته است که مشوره‌های فراگیر برای ایجاد اجماع ملی در مورد صلح قبل از برگزاری پروسه‌‌ی کابل از سوی حکومت و شورای عالی صلح افغانستان را به عنوان بخش مهم از هر پروسه‌ی صلح تأیید کرده و می‌خواهد که زنان افغان در تمام‌ گفت‌وگوها دخیل شده و نقش گسترده داشته باشند.
یوناما از حضور نمایندگان کشورها در نشست پروسه‌ی کابل استقبال کرده و گفته است« مشارکت فعال کشورها و نهادها در این کنفرانس باعث دل‌گرمی یوناما گردیده و ما منتظر افزایش همکاری‌ها برای کمک به تلاش‌های افغان‌ها برای صلح و رسیدگی به مشکلات مشترک تروریسم و جرایم فرا مرزی هستیم.»
دومین نشست پروسه کابل دیروز(چهارشنبه، 9حوت) با حضور نمایندگان 25 کشور 3 سازمان بین‌المللی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.
در این نشست حکومت افغانستان طرحی را در مورد آغاز مذاکره با گروه طالبان ارایه کرد. این طرح در دو بخش ملی و بین‌المللی تقسیم بندی شده است.
آقای غنی گفت که اگر گروه طالبان مذاکره صلح را بپذیرند، حکومت افغانستان حاضر است که آتش بس اعلام کرده و این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.
در این مورد بیشتر بخوانید:

غنی: اگر طالبان به مذاکره حاضر شوند به عنوان حزب سیاسی به رسمیت می‌شناسیم و در کابل دفتر باز می‌کنیم

طرح دولت افغانستان در دومین نشست «روند کابل» برای صلح چیست؟

خلیلی:کشورها در مورد صلح افغانستان دیدگاه متفاوت دارند