همایون همایون: به تنهایی در برابر حکومت پیروز شدم

اطلاعات روز: در دومین دور انتخابات مجلس بر سر انتخاب اعضای هیأت اداری، همایون همایون به‌حیث معاون اول این مجلس انتخاب شد.
آقای همایون سال قبل نیز این سمت را در مجلس برعهده داشت و به‌دلیل مخالفت شدید با حکومت به یکی از چهره‌های جنجالی در رسانه‌ها تبدیل شده بود.
دومین دور انتخابات اعضای هیأت اداری مجلس دیروز (یکشنبه، ۲۰ حوت) برگزار شد.
در این دور انتخابات نیز آقای همایون با نذیراحمد احمدزی رقابت کرد و سرانجام با اخذ ۱۱۰ رای موفق به احراز این کرسی شد.
آقای همایون از سوی یک تیم مخالف حکومت در داخل مجلس حمایت می‌شد، اما نذیر احمد احمدزی نامزد مورد پسند حکومت در انتخابات درونی مجلس بود.
آقای همایون دو روزقبل (۱۹حوت) هنگام ارایه‌ی برنامه‌ی کاری‌اش برای نامزدی در پست معاونیت اول مجلس گفته بود که در برابر «پنج شخص فاسد در حکومت که می‌خواهند افغانستان را خراب کنند و اقوام را جدا سازاند شدیداً مخالف استم و تا دم مرگ می‌ایستم.»
اما آقای احمدزی گفته بود که با حکومت روابط حسنه دارد و تلاش می‌کند از نظام موجود حمایت کند.
همایون همایون پس از موفقیت در انتخابات دیروز مجلس نیز حکومت را به مداخله در امور داخلی مجلس نمایندگان متهم کرد.
آقای همایون گفت: «حکومت تمامی دستگاه‌های خود را از جمله رییس امنیت ملی، وزیر مالیه، مشاور امنیت ملی را فعال کرده بود تا مرا در انتخابات هیأت اداری مجلس ناکام کند، اما من به‌تنهایی در برابر حکومت پیروز شدم.»
او با خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد که اگر مجلس زیر تاثیر حکومت قرار گیرد، نمی‌تواند صلاحیت‌های نظارتی خود را اعمال کند.
اما آقای احمدزی بار دیگر گفت که او طرفدار حکومت است و پس از این به کسی اجازه نمی‌دهد که از رییس‌جمهور غنی و یا حنیف اتمر نام ببرد.
از سویی هم دومین دور انتخابات مجلس برای انتخاب معاون دوم و منشی این مجلس بدون نتیجه باقی ماند.
محمد عبده و عبیدالله بارکزی در پست معاونیت دوم مجلس و یوسف صابر و میردادخان نجرابی در پست منشی مجلس نامزد بودند که هیچ کدام موفق به اخذ آرای لازم نشدند.
قرار است دور سوم انتخابات هیأت اداری مجلس برای انتخاب معاون دوم و منشی، امروز برگزار شود.
عرفان‌الله عرفان هم در روز اول انتخابات براساس رای علنی نمایندگان به‌حیث نایب‌منشی انتخاب شد.
انتخابات هیأت اداری مجلس همه‌ساله یکی از مسایل مهم درون این مجلس است و این چندمین سالی است که یک هفته‌ی کاری نمایندگان صرف حل این مساله می‌شود.