رییس کمیسیون انتخابات: شفافیت انتخابات را تضمین کرده نمی‌توانیم

اطلاعات روز: گلا جان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر وسایل الکترونیکی بایومتریک رأی‌دهندگان خریداری می‌شد کمیسیون می‌توانست شفافیت در روند انتخابات پارلمانی را تضمین کند.
آقای صیاد که امروز (چهارشنبه، 15 حمل) در نشست استماعیه مجلس نمایندگان حاضر شده بود، گفت که کمیسیون شفافیت انتخابات را تضمین نمی‌تواند؛ اما برای جلوگیری از تقلب احتمالی تلاش می‌کند.
آقای صیاد خاطرنشان کرد که فهرست رأی‌دهندگان بر اساس تذکره‌های ورقی تهیه می‌شود؛ زیرا حکومت هزینه‌ی خریداری وسایل و تجهیزات الکترونیکی برای بایومتریک رای‌دهندگان را تأمین نکرد.
او یادآور شد که اگر حکومت این تکنالوژی را خریداری می‌کرد؛ ما شفافیت را تضمین می‌کردیم، ولی در حال حاضر تلاش می‌کنیم که از تقلب جلوگیری شود.
به گفته‌ی او، برای جلوگیری از تقلب، مشخصات رأی‌دهندگان براساس تذکره‌های‌شان در دیتابیس این کمیسیون ثبت می‌شود تا کسانیکه دوبار رأی می‌دهند، شناسایی شود.
آقای صیاد تأکید کرد که کارمندان تهیه فهرست رأی‌دهندگان استخدام شده و آموزش دیده‎اند و مواد ثبت نام هم تا هنوز به 9 ولایت انتقال شده و در 13 ولایت در حال انتقال است.
رییس کمیسیون انتخابات در مورد نگرانی‌های امنیتی نمایندگان مجلس گفت که نهادهای امنیتی از تأمین امنیت انتخابات اطمینان داده‌اند.
به گفته او، 948 مرکز رأی‌دهی هم اکنون زیر تهدیدهای بلند امنیتی قرار دارند و نهادهای امنیتی برای تأمین امنیت آنان، عملیات نظامی راه اندازی می‌کنند.
آقای صیاد همچنین، در مورد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که تاریخ برگزاری این انتخابات در ماه ثور سال جاری اعلام خواهد شد.
نمایندگان: انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری همزمان برگزار شود
بسیاری از نمایندگان تأکید داشتند که انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی به‌منظور کاهش مصارف همزمان برگزار شود؛ اما رییس کمیسیون انتخابات گفت که برگزاری سه انتخابات همزمان، هم به بودجه زیاد نیاز دارد و هم مدیریت آن دشوار است.
آقای صیاد، دخالت زورمندان به ویژه نمایندگان مجلس در روند کاری کمیسیون انتخابات و تهدیدات امنیتی مراکز ولایتی این کمیسیون را از چالش‌های فراراه روند برگزاری انتخابات عنوان کرد.
با این وجود نمایندگان مجلس از احتمال عدم برگزاری انتخابات شفاف ابراز نگرانی کرده و تهیه فهرست رأی‌دهندگان بر اساس تذکره‌های ورقی را کارساز ندانستند.
محمد علی اخلاقی، یک عضو مجلس گفت که بسیاری از مردم برای اینکه چندین بار رأی دهند، چندین تذکره دریافت خواهند کرد و کمیسیون نیز هیچگونه امکاناتی ندارد که از این تقلب جلوگیری کند.
او تأکید کرد که کمیسیون انتخابات باید روش مطمئن‌تری را برای جلوگیری از تعدد رأی‌دهی یک شخص در پیش گیرد.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفت که برای رفع نگرانی‌ها در مورد احتمال تقلب در انتخابات، کمیسیون اختصاصی مجلس با کارمندان تخنیکی انتخابات بیش‌تر کار خواهد کرد.