روند ثبت نام رأی‌دهندگان در 34 ولایت آغاز شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روند ثبت نام و تهیه فهرست رأی‌دهندگان برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را امروز (شنبه، 25 حمل) در 34 ولایت این کشور آغاز کرد.
رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس اجراییه امروز به مراکز رأی‎دهی رفته و ثبت نام کردند. شماری از والیان و مقام‌های دیگر نیز امروز ثبت نام کردند.
رییس‌جمهور هنگام ثبت نام گفت که به استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات احترام دارد و تاکنون با هیچ عضو کمیسیون به تنهایی دیدار نکرده است. آقای غنی تأکید کرد که هیچ‌نوع مداخله در امور کمیسیون مستقل انتخابات، قابل قبول نیست.
رییس‌جمهور از مردم خواست که برای انتخابات ثبت نام کنند: «زنان و مردان، همه به ‌یک‌صدا پروسه‌ی ثبت‌نام رای‌دهندگان را جدی بگیرند، همانطور که من و بانوی اول امروز دراین پروسه‌ی ملی ثبت‌نام کردیم.»
او از طالبان نیز خواست تا بر حسب پیشنهاد صلح حکومت افغانستان، از فرصت به‌وجودآمده استفاده کنند و در انتخابات آینده سهم بگیرند یا منحیث حزب سیاسی ظهور کنند.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه نیز در لیسه نادریه‌ی کابل رفته و ثبت نام کرد. آقای عبدالله گفت که ثبت‌ نام رأی‌دهند‌گان از جمله‌ی تعهدات آن‌ها در زمینه‌ی اصلاحات انتخاباتی بود.
آقای عبدالله تأکید کرد که ثبت نام رأی‌دهند‌گان به‌منظور شرکت در انتخابات پارلمانی، ریاست‌جمهوری، شورای ولایتی و شورای ولسوالی‌ها ضروری است و بدون ثبت نام کسی قادر به رأی‌دادن نخواهد بود.
او از مردم خواست که در مرکزی ثبت نام کنند که بتوانند در انتخابات در همان مرکز رأی دهند.
رییس اجرییه گفت حکومت متعهد به برگزاری انتخابات است و انتخابات پارلمانی در 28 میزان برگزار خواهد شد.
او ناامنی در برخی مناطق در برابر روند انتخابات را یک چالش خواند، اما گفت که نیروهای امنیتی در همکاری با مردم مصمم هستند که امنیت مراکز رأی‌دهی را تأمین کنند.
گلا جان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که کمیسیون اراده‌ی جدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در 28 میزان دارد.
معاذالله دولتی، عضو کمیسیون گفت که ثبت نام رأی‌دهند‌گان برای نخستین‌بار در افغانستان صورت می‌گیرد و از تقلب و رأی‌های «خیالی» جلوگیری خواهد کرد.
آقای دولتی افزود که پس از ختم ثبت نام رأی‌دهند‌گان، فهرست واجدان شرایط رأی‌دهی با مردم افغانستان در میان گذاشته خواهد شد.
به گفته کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام و تهیه فهرست رأی‌دهندگان تا 23 ثور در مراکز ولایت، از 25 ثور الی هفتم جوزا در مراکز ولسوالی‌ها و از 9 جوزا تا 22 جوزا در روستاها انجام می‌شود.
مراکز ثبت نام دارای محلات جداگانه برای زنان و مردان بوده، تذکره تابعیت و سن 18 سالگی از جمله شرایط ثبت نام است.
کمیسیون می‌گوید که یک فرد در هر مرکزی که ثبت نام کرده باشد، تنها می‌تواند در همان مرکز رأی دهد.