طالبان درخواست رییس‌جمهور برای شرکت در انتخابات را رد کرد

اطلاعات روز: گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی درخواست رییس‌جمهور افغانستان که از آنان خواسته در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها شرکت کنند را رد کرد.

رییس‌جمهور غنی روز شنبه با آغاز روند ثبت نام رأی‌دهندگان از گروه طالبان دعوت کرد که بر حسب پیشنهاد صلح حکومت افغانستان، از فرصت به‌ وجودآمده استفاده کنند و در انتخابات آینده سهم بگیرند یا منحیث حزب سیاسی ظهور کنند.

گروه طالبان امروز (دوشنبه، 27 حمل) با نشر اعلامیه‌یی افغانستان را یک کشور اشغال‌شده از سوی «بیگانگان» خوانده که به گفته‌ی این گروه، تصامیم مهم نظامی و سیاسی در کشور از سوی «اشغال‌گران» گرفته می‌شود.

در اعلامیه آمده که در این وضعیت، اولویت گروه طالبان نجات افغانستان از دست «اشغال‌گران» است. اعلامیه افزوده: «از همین رو امارت اسلامی از مردم مسلمان و مجاهد افغانستان می‌خواهد که به‌جای اشتراک در پروسه‌ی جعلی انتخابات با آن مقاطعه و برای نجات کشور از دست اشغال‌گران امریکایی سعی کند.»

گروه طالبان با اشاره به تقلب‌های گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری 1393 گفته که مردم را بنام انتخابات «فریب» دادند و تصمیم نهایی توسط وزیر خارجه وقت امریکا گرفته شد.

این گروه در اعلامیه‌اش گفته که از انتخابات آینده نیز انتظار بیشتر از انتخابات گذشته نمی‌رود و قدرت به کسی خواهد رسید که پیش از پیش از سوی کاخ سفید و وزارت دفاع امریکا (پنتاگن) انتخاب می‌شود.

روند ثبت نام رأی‌دهندگان برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها روز 25 حمل آغاز شد و قرار است در سه مرحله انجام شود: از 25 حمل الی 23 ثور در مراکز ولایت، از 25 ثور الی هفتم جوزا در مراکز ولسوالی‌ها و از 9 تا 22 جوزا در روستاها.

گلا جان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که کمیسیون اراده‌ی جدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در 28 میزان دارد.

بیشتر بخوانید

شروع رسمی روند ثبت نام رأی‌دهندگان