شروع رسمی روند ثبت نام رأی‌دهندگان

زهرا جویا
روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در مرکز 34 ولایت کشور دیروز رسمأ آغاز شد. این روند براساس تذکره‌های ورقی انجام می‌شود و واجدان شرایط کسانی هستند که سن قانونی 18 سال را تکمیل کرده باشند.
محمداشرف غنی رییس‌جمهور، و عبدالله عبدالله رییس‌اجراییه، با رفتن به دو مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی(لیسه‌ی امانی و لیسه‌ی نادریه) هر کدام به‌گونه‌ی جداگانه برای نام‌نویسی شرکت کردند. روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در دو مرحله انجام می‌شود که براساس برنامه‌ی از قبل اعلام‌شده‌ی کمیسیون مستقل انتخابات: در مرحله‌ی اول از 25 حمل تا 23 ماه ثور در مراکز 34 ولایت و مرحله‌ی دوم آن از تاریخ 25 ماه ثور تا هفتم جوزا در ولسوالی‌ها و از 9 تا 22 ماه جوزا در روستاهای افغانستان ادامه خواهد داشت.
وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که در مرحله‌ی اول روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان 11 هزار کارمند استخدام شده و در مرحله‌ی دوم آن 34 هزار دیگر استخدام خواهند شد. کمیسیون مستقل انتخابات 7361 مرکز رأی‌دهی را در سراسر کشور مشخص کرده است و روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان دو ماه را در برمی‌گیرد.
کمیسیون مستقل انتخابات از همه‌ی شهروندان کشورکه واجدان شرایط ثبت‌نام رأی‌دهی هستند، می‌خواهد که در این روند سرنوشت‌ساز اشتراک کنند. گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات دیروز قبل از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در یک نشست خبری گفت که کمیسیون مستقل انتخابات به‌عنوان یک نهاد مسوول مکلف به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌هاست. وی تأکید کرد که این نهاد اراده و برنامه برای برگزاری یک انتخابات شفاف و قابل قبول برای مردم افغانستان دارد.
هزینه‌ی مجموعی این روند 30 میلیون دالر است که حکومت افغانستان این مقدار پول را تهیه کرده است.
بدون نام‌نویسی کسی در انتخابات شرکت نمی‌تواند
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی می‌گوید که کسی بدون ثبت‌نام در روند رأی‌دهی شرکت کرده نمی‌تواند.
وی پس از نام‌نویسی در مرکز ثبت‌نام رأی دهندگان در لیسه‌ی نادریه، گفت که خوشحال است یکی از تعهدات رهبران حکومت در راستای اصلاح نظام انتخاباتی عملی شده است. آقای عبدالله افزود که ثبت‌نام رأی‌دهندگان به‌منظور شرکت در انتخابات پارلمانی، ریاست‌جمهوری، شورای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها ضروری است.
آقای عبدالله می‌گوید که حکومت به استقلالیت کار کمیسیون انتخابات احترام گذاشته و با این نهاد در زمینه‌ی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه همکاری می‌کند.
طالبان برای ثبت‌نام شرکت کنند
مقام‌های حکومت از گروه طالبان خواستند که از طریق روندهای سیاسی به رقابت گام بردارند.
رییس‌جمهور غنی پس از نام‌نویسی طی سخنانی گفت که حکومت افغانستان یک «طرح واضح و جامع صلح» به گروه طالبان ارائه کرده است: «اگر آنان به این باور اند که میان مردم ریشه دارند، پس این انتخابات موقع آن است.»
از سویی هم رییس کمیسیون مستقل انتخابات از گروه طالبان خواست که با مشارکت به روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان مردم را «تشویق» کرده و مانع اشتراک مردم در این روند نشوند.
آقای غنی در بخش دیگری از سخنانش، از تمام کارمندان نظامی و ملکی حکومت، سیاسیون و نامزدهای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها خواست که در امور کاری کمیسیون مستقل انتخابات مداخله نکنند و بگذارند که این روند به‌صورت قانونی و مطابق خواست مردم به پیش برود. وی خطاب به مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات گفت که اگر کسی از مأموران حکومت در امور انتخابات مداخله کند، به او اطلاع بدهند.
رییس‌جمهور غنی از نمایندگان مردم در پارلمان و شورای ملی خواست که قبل از برگزاری انتخابات از کارکردشان به مردم گزارش بدهند.
براساس قانون اساسی، انتخابات پارلمانی باید در ماه جوزای سال پنجم کاری پارلمان (1394) برگزار می‌شد، اما پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2014، برگزاری انتخابات پارلمانی نیز با تأخیر مواجه شد. اکنون پارلمان افغانستان وارد هشتمین سال کاری خود شده است و براساس مدت‌زمان تعیین‌شده در قانون اساسی، این نهاد سه سال است که به‌صورت غیرقانونی کار می‌کند.
قرار است که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها به‌تاریخ ۲۸ میزان امسال برگزار شود اما انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده برگزار خواهد شد. دیروز رییس‌جمهور غنی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمادگی می‌گیرد و زمان برگزاری انتخابات از سوی این نهاد اعلام خواهد شد.
گسترش حضور گروه‌های تروریستی و نبود امنیت در بخش‌هایی از افغانستان از عمده‌ترین چالش‌های فراراه برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه خوانده شده است. پیش از این نهادهای ناظر برانتخابات از مداخله‌ی زورمندان محلی در امور انتخابات و تقلب در این روند ملی به حکومت هشدار داده بودند.