خشک‌سالی مردم بادغیس را نگران و آواره کرده است

نجیب‌الله سعادت-هرات
ولایت بادغیس در شمال‌غرب کشور در سال جاری گواه بی‌پیشینه‌ترین خشک‌سالی در چند سال اخیر است. بارش اندک برف و باران سبب شده است که جغرافیای کوهستانی بادغیس بیشتر در معرض خشک‌سالی قرار بگیرد.
طبق آمارهای ریاست زراعت و مالداری بادغیس، ۹۰ درصد مردم این ولایت مصروف دامداری و کشاورزی‌اند و نباریدن برف و باران در زمستان و بهار امسال ضررهای زیادی به دامداران و کشاورزان این ولایت وارد کرده است.
کاهش قیمت مواشی
به‌دلیل نبود علوفه برای حیوانات، اکثر دامداران در ولایت بادغیس با آورد مواشی‌شا از ولسوالی‌ها به مرکز ولایت، مجبور به فروش آن‌ها شده‌اند و بخشی از آ‌ن‌ها در مسیر راه از بین رفته است.
عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس در این رابطه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید: «دو سه روز می‌شود که مردم از ولسوالی‌ها به قلعه‌ی نو می‌آیند و گوسفندان‌شان را نیمه‌قیمت می‌فروشند. گوسفندی که ۷ هزار قیمت داشته است به ۳ هزار فروخته شده است.»
مهاجرت
در کنار ضررهای مالی قابل تصور، مهاجرت یکی از تبعات ناگوار خشک‌سالی در ولایت بادغیس است. از همین اکنون مقامات محلی پیش‌بینی می‌کنند که خشک‌سالی امسال منجر به مهاجرت گسترده‌ی مردم از این ولایت خواهد شد.
بر اساس گفته‌های اعضای شورای ولایتی این ولایت، اکثر ساکنان این ولایت در حال مهاجرت به هرات و سایر ولایت‌های همجوار بادغیس‌اند.
عبدالحمید، رییس کوچی‌های ولایت بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید: «مالداران بادغیس از ولسوالی‌های جوند، قادس و دشت‌های بادغیس به شهر آمده و با فروش مواشی‌شان، می‌خواهند به هرات و مسلخ این ولایت بروند.»
رییس کوچی‌های ولایت بادغیس تأکید می‌کند که اگر حکومت به مردم این ولایت توجه نکند، مشکلات زیان‌بارتر از این خواهد شد.
پلان‌های دولت
بر اساس گفته‌های مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس، این ریاست در نظر دارد که به دامداران این ولایت کمک توزیع کند. آن‌ها می‌گویند نزدیک به 10 هزار متریک‌تن گندم به مردم ولایت بادغیس اختصاص داده شده است.
عبدالعزیز حلیم‌یار، رییس زراعت ولایت بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید، بیشتر از دو هزار تُن علوفه‌ی حیوانی نیز در انبارهای این ولایت موجود است که به کشاورزان توزیع خواهد شد.
فیض‌محمد میرزازاده، معاون و سرپرست ولایت بادغیس نیز در گفت‌وگو با رزونامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید، برای دامداران این ولایت به‌زودی علوفه‌ی حیوانی توزیع خواهد شد.
در همین حال، در نشستی که روز شنبه عبدالله عبدالله رییس اجراییه‌ی کشور با بزرگان قومی و کوچی‌های زون غرب داشته، مشکل خشک‌سالی را به بررسی گرفته است. عبدالحمید رییس کو چی‌های بادغیس می‌گوید آن‌ها از رییس اجراییه خواسته‌اند که با مقام‌های کشور ترکمنستان گفت‌وگو کند تا قسمتی از زمین‌های آن کشور در اختیار دامداران ولایت بادغیس قرار بگیرد تا از تلف‌شدن مواشی آن‌ها جلوگیری شود.
به گفته‌ی وی، رییس اجراییه وعده داده است که این گفت‌وگو به‌زودی از مجرای دیپلماتیک آغاز خواهد شد.
صادرات غیرقانونی مواشی به ایران
وجود خشک‌سالی باعث شده تا عده‌ی زیادی از ساکنان ولسوالی‌های جوند و قادس که شغل‌شان دامداری است بر اثر مجبوریت مواشی‌شان را به قیمت‌های نازلی به فروش برسانند. در این میان اما برخی‌ها با استفاده از فرصت این مواشی را خریداری کرده و به کشور ایران قاچاق می‌کنند.
نورزو یکی از دامداران ولایت بادغیس، به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در روزهای اخیر تعداد زیادی مردم از هرات به این ولایت آمده با خرید هزاران رأس گاو و گوسفند، دوباره به هرات بازگشته‌اند.
در همین حال، منابعی از هرات می‌گویند روزانه تعداد زیاد گوسفند به‌گونه‌ی غیرقانونی از این ولایت به ایران منتقل می‌شوند.