مسوولان کمیسیون انتخابات به مجلس سنا فرا خوانده می‌شوند

اطلاعات روز: قرار است مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به چگونگی برگزاری انتخابات به مجلس سنا فرا خوانده شوند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست امروز (سه شنبه، 28، حمل) مجلس سنا اعلام کرد که مسوولان کمیسیون انتخابات و رییس اداره‌ی ثبت احوال نفوس را در نشست عمومی سه‌شنبه آینده این مجلس فرا می‌خواند.
آقای مسلم یار طرح فرا خوانده شدن مسوولان را در پیوند به چگونگی برگزاری انتخابات و ثبت نام رأی‌دهندگان به مجلس پیشکش کرد و پس از تایید سناتوران گفت که مسوولان کمیسیون انتخابات و اداره‌ی ثبت احوال نفوس باید به نگرانی‌ها در مورد روند ثبت نام رأی‌دهندان و چگونگی توزیع شناسنامه‌ها پاسخ دهند.
مجلس سنا پس از آن این تصمیم را گرفتند که سناتوران دلایل مختلفی را برای عدم اشتراک مردم در روند ثبت نام رأی‌دهندگان در نشست امروز مجلس سنا مطرح کردند.
گلالی اکبری سناتور ولایت بدخشان گفت که در روز اول و دوم روند ثبت نام از ولایت بلخ گزارش شده است که 3 زن و 5 مردم شرکت کرده‌اند و این روند عملاً از همین اکنون با ناکامی مواجه شده است.
محی الدین منصف سناتور ولایت کاپیسا هم عدم برنامه‌های آگاهی دهی از کمیسیون انتخابات را یکی از دلایل عدم سهم گیری مردم در روند ثبت نام رأی‌دهندگان خواند و از کمیسیون انتخابات خواست به این امر توجه کند.
حنیف حنفی، سناتور ولایت ارزگان تهدید طالبان را علت عدم اشتراک مردم در روند ثبت نام خواند و تأکید کرد که هیچ کسی حاضر نخواهد شد در شرایط کنونی جان خود را با خطر مواجه سازد.
هاشم الکوزی سناتور هلمند نیز گفت که مردم از سوی طالبان تهدید شده‌اند و در دو روز نخست روند ثبت نام رأی‌دهندگان در سراسر ولایت هلمند بیشتر از 200 نفر شرکت نکرده‌اند.
آقای الکوزی نیز گفت که مردم از ترس طالبان در این روند شرکت نمی‌کنند.
این دو سناتور تأکید داشتند که کمیسیون انتخابات برای ثبت نام رأی‌دهندگان باید در شناسنامه‌های آنان برچسب نزند تا مردم با خاطر جمع در این روند شرکت کنند.
روند ثبت نام رأی‌دهندگان از چهار روز پیش آغاز شد و کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که در دو روز نخست این روند 12 هزار رای دهنده در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
این در حالی است که روز گذشته نمایندگان مجلس نیز از کم رنگ بودن اشتراک کنندگان در روند ثبت نام رأی‌دهندگان ابراز نگرانی کردند.
از سوی دیگر، مجلس سنا در نشست امروز خود هم‌چنین تصمیم گرفت تا وزیر زراعت و مسوولان اداره‌ی حالات اضطرار را برای پاسخگویی در خصوص آمادگی برای مبارزه با خشکسالی در نشست عمومی روز یک شنبه آینده‌ی این مجلس فرا بخواند.
پیش از این سناتوران از خشکسالی در بسیاری ولایت‌های کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که دولت برای مبارزه با این چالش باید تدابیری را روی دست گیرد.