رییس اجراییه از ناکام شدن روند ثبت نام رأی‌دهندگان در افغانستان هشدار داد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که اگر روند ثبت نام رأی‌دهندگان ناکام شود، پروسه‌ی سیاسی به چالش کشانده خواهد شد.
آقای عبدالله امروز(شنبه،1ثور) در نشست فوق‌العاده‌ی شورای وزیران گفت که کامیابی افغانستان مشروط به کامیابی روند ثبت نام رأی‌دهندگان است.
وی تأکید کرد که در مورد ثبت نام رأی‌دهنده‌گان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی درست به مردم صورت نگرفته است.
رییس اجراییه از آماده‌گی و همکاری نهادهای امنیتی در پروسه‌ی انتخابات ابراز امیدواری کرد و گفت که ثبت نام رأی‌دهنده‌گان مهمترین مسأله‌ی اصلاحات انتخاباتی بود.
وی افزود که ثبت نام و تهیه‌ی فهرست رأی‌دهنده‌گان برای جلوگیری از تقلب گسترده و برگزاری یک انتخابات شفاف در نظر گرفته شده است.
آقای عبدالله گفت فقط کسانی حق رای دارند که ثبت نام کنند.
درپی نگرانی از عدم سهم‌گیری گسترده‌ی شهروندان در روند ثبت نام رأی‌دهندگان، مجلس نمایندگان امروز، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات و اداره‌ی ثبت احوال نفوس استجواب کرد.
شهلا حق، سرپرست دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات در مجلس نمایندگان گفت که برنامه‌های آگاهی دهی روند ثبت نام رأی‌دهندگان در مراحل مختلف از طریق ۱۲ تلویزیون، ۶۶ رادیو و دیگر رسانه‌ها انجام می‌شود و این برنامه ها نیز افزایش خواهد یافت.
او گفت که تا دیروز (جمعه،۳۱حمل) ۱۸۹ هزار نفر در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات در ۱۲۹۱ مرکز ثبت نام کرده‌اند.
از سوی دیگر همایون محتاط، رییس اداره‌ی ثبت احوال نفوس نیز گفت که نداشتن شناس‌نامه دلیل اصلی عدم شرکت گسترده مردم در روند ثبت نام نیست بلکه مردم انگیزه‌ی برای شرکت در این روند ندارند.
آقای محتاط افزود که این اداره با ایجاد ۴۷۹ مرکز در سراسر کشور از دو ماه به این طرف حدود ۲۳۵ هزار شناسنامه جدید به شهروندان توزیع کرده است.