«عملیات نصرت» طالبان را از رسیدن به اهداف‌شان بازداشته است

یک ماه پس از آغاز عملیات نظامی نصرت و هم‌زمان با آغاز عملیات بهاری طالبان زیر نام «خندق»، محمداشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان جنگ جاری در کشور را یک جنگ باطل می‌خواند و می‌گوید که جنگ طالبان مسلح هیچ‌گونه توجیه شرعی ندارد.

آقای غنی که روز گذشته در برنامه‌ی تجلیل از بیست‌وششمین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، گفت که طالبان که به‌نام غزوه‌ی خندق اعلام جنگ کرده‌اند، عجیب است و پرسید که آیا آنان مفهوم جنگ خندق را می‌دانند.

رییس‌جمهور افغانستان در بخشی از صحبت‌های خود افزود که هر طالب جنگ نمی‌خواهد بلکه جنگ از سوی یک حلقه‌ی محدود بالای اکثریت آنان تحمیل شده است. او گفت: «اما گر جنگ می‌خواهید به این آگاه باشید که مردم در مقابل‌تان ایستاد می‌شوند. دشمنان افغانستان این‌ را می‌خواهند که من اعلام جنگ کنم مگر صلح هیچ‌گاه ختم نمی‌شود تا زمانی‌که ما به آن نرسیدیم.»

طالبان در آغاز ماه ثور سال جاری عملیات بهاری خود زیر نام خندق را آغاز کرده و تاکنون چندین عملیات نظامی را در مناطق مختلف افغانستان انجام داده‌اند. در آخرین مورد این گروه روز گذشته بر قلعه‌زال ولایت قندوز حمله کردند.

براساس اعلامیه‌ی وزارت دفاع افغانستان، در 24 ساعت گذشته طالبان در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، کنر، کاپیسا، غزنی، خوست، لوگر، پکتیا، قندهار، ارزگان، فراه، بادغیس، بلخ، تخار، فاریاب، نیمروز و هلمند جنگیده‌اند. نظامیان افغان نیز در برابر آن‌ها طی این مدت، 11 عملیات مشترک تهاجمی و تصفیه‌یی، 71 عملیات خاص کماندویی و 12 ضربه‌ی هوایی انجام داده‌اند.

ولایت‌های ناامن

در ماه حمل سال جاری وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که عملیات نصرت در سال جاری انجام می‌شود و هدف از آن تأمین امنیت انتخابات و مقابله با تهدیدهای گروه‌های تروریستی است. در کنار این، تأمین امنیت ولایت‌هایی که با تهدید بلند روبه‌رو اند، از دیگر اهداف این عملیات گفته شده است.

در حال حاضر جنگ در نقاط مختلف افغانستان جریان دارد. طالبان همه‌روزه اعلامیه‌های زیادی منتشر می‌کنند و در آن از دستاوردهای‌شان خبر می‌دهند. اما حکومت افغانستان همواره این ادعاهای طالبان را رد می‌کند و می‌گوید نظامیان افغان در میدان جنگ پیروز اند.

محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در حال حاضر میزان تهدیدها در یازده ولایت بالا است و این ولایت‌ها شامل بادغیس، فراه، هلمند، ارزگان، غزنی، خوست، پکتیا، ننگرهار، جوزجان، فاریاب و قندوز است.

قتل فرماندهان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در عملیات نصرت جنگجویان، مواضع و وسایط و تجهیزات آنان هدف حمله قرار می‌گیرند و تاکنون بیش از 50 فرمانده مخالفان مسلح کشته شده‌اند. محمد رادمنش در این مورد گفت که مقدار زیاد مواد مخدر در غزنی، فراه، ننگرهار و بدخشان از بین برده شده و بیش از 12 پناهگاه و بیش از 50 موضع مخالفان مسلح در جریان عملیات نصرت از بین برده شده است.

در هفتم ثور سال جاری وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که محمد ولی، یکی از فرماندهان محلی طالبان در ننگرهار کشته شده و قاری گل‌محمد، ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی فراه‌رود. عبدالمالک عمران خان، غازی مجاهد و نصیر فرماندهان محلی طالبان در ولایت قندوز بوده که در چهارم ثور کشته شده‌اند. در کنار این فرماندهان قاری عزت‌الله در هلمند کشته شده است.

خندق

رییس‌جمهور افغانستان آغاز عملیات خندق را تعجب‌آور می‌خواند و به این باور است که طالبان مفهوم جنگ خندق را که در صدر اسلام رخ داده، نمی‌دانند. اما وزارت دفاع ملی عملیات بهاری خندق را که طالبان راه‌اندازی کرده، «تبلیغات واهی» می‌داند.

وزارت دفاع به این باور است که نظامیان افغان نقشه‌های مخالفان مسلح را که با «واژه‌های گوناگون مانند «جهادالخندق» بازی می‌شود» خنثا می‌سازد و زمینه را برای اشتراک مصوون مردم در انتخابات فراهم می‌سازند.

محمد رادمنش در این مورد گفت: «ما در برابر همه‌ی آن‌چه که ما آن را تهدید می‌گوییم و در افغانستان از سوی استخبارات منطقه تحمیل شده، آمادگی‌های خود را داریم و در 11 عملیاتی که ادامه دارد، اردوی ملی توانسته در برابر عملیات خندق به بسیار خوبی بدرخشند.»

یکی از اهداف اصلی عملیات نصرت تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌هاست؛ انتخاباتی که قرار است در 28 میزان سال جاری برگزار شود و روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان از 25 حمل آغاز شده است.

پس از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان، طالبان نیز حملات‌شان را افزایش دادند و در چندین ولایت مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را هدف قرار دادند. در کنار این داعش بر یک مرکز توزیع شناس‌نامه در غرب شهر کابل حمله کرد و 70 تن را کشت. اما حکومت افغانستان به این باور است که عملیات نصرت طالبان را از رسیدن به اهداف‌شان بازداشته و آنان نتوانسته‌اند ولسوالی‌ها و ولایت‌هایی را که می‌خواستند، سقوط بدهند.