برگزاری نمایشگاه ملی کار و تأکید به حمایت از تولیدات داخلی

وزارت کار و امور اجتماعی به همکاری اتاق‌ تجارت و صنایع و سازمان جهانی کار به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی و کار‌آفرینی نخستین نشست ملی کار را در کابل برگزار کرد. در حاشیه‌ی این نشست نمایشگاهی که در آن تولیدات داخلی به نمایش گذاشته شده است نیز گشایش یافت.
این نمایشگاه دیروز در باغ بابر گشایش یافت و قرار است تا سه روز دیگر ادامه یابد. بیش از 80 شرکت داخلی در این نمایشگاه محصولات‌شان را به نمایش گذاشته‌اند.
در این نمایشگاه علاوه بر نمایش فراورده‌های داخلی، برخی از شرکت‌های خصوصی برای فراهم‌ کردن فرصت شغلی به افراد واجدشرایط کار، مراکز موقت ایجاد کرده‌اند تا افرادی که جویای کار اند به آن مراجعه کنند.
فرشته هاشمی یکی از جوانانی است که به این نمایشگاه آمده است تا در یکی از بست‌های خالی شرکت برشنا نام‌نویسی کند. او پیش از این نیز برای یافتن کار بارها به سایت کمسیون اصلاحات اداری و نهادهای حکومتی مراجعه کرده، اما چون تجربه‌ی کاری نداشته در هیچ‌یک از بست‌ها واجدشرایط نبوده است.
فرشته شرط داشتن تجربه‌ی کاری را یکی از چالش‌های عمده فراروی جوانانی عنوان می‌کند که تازه از دانشگاه فارغ شده‌اند: «من پس از آن‌که از دانشگاه فارغ شدم به هر نهادی که سر زدم، ابتدا از من تجربه‌ی کاری خواست. دانشگاه‌های کشور هم فرصت برای کسب تجربه فراهم نمی‌کنند و در نهایت جوانان پس از فارغ شدن از دانشگاه سه-چهار سال بی‌کار می‌مانند.»
مسوولان برگزاری این نمایشگاه می‌گویند که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه‌ساز فرصت‌های خوبی برای هماهنگی افراد جویای کار و کارفرمایان است.
عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخن‌گوی وزارت کار و امور اجمتاعی می‌گوید حکومت افغانستان تلاش دارد با راه‌اندازی چنین نمایشگاهایی سطح بی‌کاری را در کشور پایین بیاورد.
هر چند او از شمار دقیق افراد بی‌کار در کشور معلوماتی در دست نمی‌دهد اما آمار تقریبی بی‌کاران را رقمی نزدیک به 2 میلیون نفر می‌خواند: «در افغانستان 1.9 میلیون نفر عملا بی‌کار هستند. ما تلاش می‌کنیم با برگزاری چنین برنامه‌های میزان بی‌کاری را کاهش دهیم.»
همزمان مسوولان اتاق تجارت و صنایع بر افزایش تولیدات داخلی تأکید می‌کنند و از مردم می‌خواهند که از تولیدات داخلی حمایت کنند.
در عین حال اتاق تجارت و صنایع وضعیت شرکت‌های تولیدی داخلی را خوب توصیف نمی‌کند و می‌گوید از سال گذشته به این‌سو صدها شرکت متوسط و کوچک یا سقوط کرده‌اند و یا هم در آستانه‌ی سقوط قرار دارند.

صیام پسرلی، سخن‌گوی اتاق تجارت و صنایع، نبود برق، وضع مالیات سنگین، ناامنی و فساد اداری را از عمده‌ترین چالش‌ها فراروی متشبثان عنوان می‌کند.
به‌رغم تمامی مشکلات اما اتاق تجارت و صنایع نقش سکتور خصوصی را در کار آفرینی و کاهش بی‌کاری ارزشمند عنوان می‌کند.
شرکت خصوصی «خدماتی و مشورتی آغاز و بهبود تجارت شما (SIYB)» که در این نمایشگاه سه روزه اشتراک کرده مدعی است که از پارسال تاکنون که فعالیتش را آغاز کرده برای نزدیک برای 500 تن در شش ولایت شمالی و به‌خصوص بلخ زمینه‌ی تجارت کوچک را فراهم کرده است.
راحله یوسفی زن متشبثی است که از کارگاه‌های آموزشی این شرکت مستفید شده و اکنون تجارت کوچکش که تولید عسل، ترشی، مربا و سوهان است را آغاز کرده است. او افزون بر خودش برای 30 زن دیگر نیز فرصت شغلی فراهم کرده است.
این نمایشگاه و نمایشگاه‌هایی شبیه آن در حالی برگزار می‌شود که موجودیت فساد در ادارت دولتی مانع بزرگی برای استخدام جوانان در نهادهای دولتی بوده است.