شوک پیاپی در پایتخت؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

حملات پیچیده‌ی طالبان در روز چهارشنبه، 19 ثور هفته‌ی گذشته بر حوزه‌های سیزدهم و دهم امنیتی شهر کابل بار دیگر پایتخت‌نشینان را در شوک سنگینی فرو برد. در این سلسله حملات دست‌کم 10 تن جان باختند و 23 تن دیگر زخمی شدند.

ساعت 11:30 قبل از ظهر چهارشنبه دو مهاجم انتحاری ملبس با لباس پولیس و مجهز با جلیقه‌های انتحاری و سلاح‌های سبک و سنگین در کوچه‌ی ورودی حوزه‌ی سیزدهم پولیس از موتر نوع کرولا پیاده شدند و به سمت دیوار عقبی حوزه حرکت کردند. به گفته‌‌ی پولیس کابل، مهاجمان ابتدا دیوار عقبی حوزه را به راکت بستند، راه خود را به داخل باز کردند و به درگیری با نیروهای مستقر در حوزه پرداختند. پس از رسیدن نیروهای کمکی و یک ساعت درگیری هر دو مهاجم از پا درآمدند.

ویس‌احمد برمک، وزیر داخله ساعاتی پس از حمله اعلام کرد که در این رویداد دو پولیس کشته و دو پولیس دیگر زخمی شدند.

در حالی‌که نیروهای امنیتی در داخل حوزه با مهاجمان انتحاری گرم درگیری بودند، یک مهاجم انتحاری که پیاده بود در مسیر راه در منطقه‌ی مهتاب‌قلعه‌ی دشت برچی پیش از رسیدن به هدف توسط پولیس شناسایی و از پا درآمد، اما به گفته‌‌ی شاهدان، مهاجم جلیقه‌ی انتتحاری‌اش را منفجر کرد. در این رویداد تنها یک غیرنظامی به‌صورت سطحی زخمی شد.

هنوز نیم ساعت از حمله‌ی مهاجمان بر حوزه‌ی سیزدهم نگذشته بود که پنج مهاجم دیگر با تاکتیک مشابهی بر حوزه‌ی دهم امنیتی پولیس واقع در شهر نوع حمله کردند. درگیری بین نیروهای امنیتی و مهاجمان  نزدیک به هفت ساعت به درازا کشید و سرانجام حمله‌ی حوالی ساعت هفت شام با از بین رفتن چهار مهاجم پایان یافت.

یک روز پس از حمله‌ی پنج مهاجم انتحاری در شهر نو، پولیس کابل اعلام کرد هدف مهاجمان، شرکت تکت‌فروشی موسوم به «شهیر» بوده که ویزای هند صادر می‌کند.

به گفته‌ی پولیس، در این حمله، سه پولیس و یک نگهبان شرکت اتصالات که در نزدیکی شرکت شهیر قرار دارد  کشته شدند و 16 تن دیگر به گونه‌ی سطحی زخم شدند.

ریاست عمومی امنیت ملی با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که این حملات توسط شبکه‌ی حقانی به همکاری لشکر طیبه سازماندهی شده بود. اما در سوی دیگر گروه طالبان مسوولیت حمله بر حوزه‌ی دهم و گروه موسوم به داعش مسوولیت حمله بر حوزه‌ی سیزدهم را به عهده گرفتند.

این در حالی‌ست که پیش‌تر به روز دوشنبه، 17 ثور، یک مهاجم انتحاری که قصد داشت تجمع گروهی از شهروندان کابل که برای اهدای خون در پارک شهر نو گرد آمده بودند را هدف قرار دهد، قبل از رسیدن به هدف از سوی یک سرباز پولیس از پا درآمد.

حمله بر مراکز ثبت‌‌نام رأی‌دهندگان

روز یک‌شنبه، 16 ثور انفجار ماین در مسجدی در مرکز ولایت خوست که در آن یک مرکز ثبت‌‌نام رأی‌دهندگان فعال بود دست‌کم 12 کشته و 33 زخمی برجا گذاشت. طالب منگل سخن‌گوی والی خوست به اطلاعات روز گفت که این انفجار ظهر یک‌شنبه پس از ادای نماز جماعت روی داد. وی اضافه کرد که ماین قبلا در مسجد جاسازی شده بود. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد ره به عهده نگرفت.

در همین حال به روز دوشنبه، 17 ثور طالبان با کارگذاری ماین، یک مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را در پل علم مرکز ولایت لوگر هدف قرار دادند که تلفاتی در پی نداشت. خبرگزاری پژواک به نقل از شاپور عرب، سخن‌گوی ریاست معارف ولایت لوگر نوشت که انفجار اوایل صبح انجام شد و هیچ تلفاتی در پی نداشت.

در یک حمله‌ی دیگر سه ‌نبه، شب، 18 ثور طالبان مسلح بر یک مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در قلعه‌ی نو، مرکز ولایت بادغیس حمله کردند. خبرگزاری پژواک به نقل از عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس نوشت که در این رویداد شش سرباز اردوی ملی کشته و شش سرباز دیگر زخمی شدند. وی افزود که طالبان یک سرباز دیگر را با خود بردند.

افزون بر حملات بالا، پنج‌شنبه، 20 ثور گروهی از طالبان بر یک مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در فیروزکوه مرکز ولایت غور حمله کردند. خبرگزاری پژواک به نقل از محمداقبال نظامی سخن‌گوی پولیس غور نوشت، در درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان، دست‌کم چهار طالب کشته شدند. وی فزود که در این حلمه دو سرباز امنیتی افغان نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال دیروز، جمعه 21 ثور، یوناما در خبرنامه‌یی اعلام کرد که از شروع روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان تا اکنون 23 حمله بر مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان انجام شده است.

سقوط ولسوالی‌ها

در هفته‌ی گذشته ولسوالی‌های تاله و برفک در بغلان و پل‌چراغ در فاریاب از اختیار دولت خارج شدند.

ابتدا، سه‌شنبه، 18 ثور رییس‌ شورای ولایتی بغلان از سقوط ولسوالی تاله و برفک به دست طالبان خبر داد. سخن‌گوی وزارت دفاع اما آن را رد کرد و گفت جنگ شدید بین طالبان و نیروهای امنیتی جریان دارد.

منابع محلی گفتند که از آغاز حملات سنگین طالبان بر این ولسوالی تاکنون ده‌ها نیروی امنیتی ناپدید شده‌اند.

خبرگزاری پژواک از قول ذبیح‌الله شجاع سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی ولایت بغلان نوشت که نیروهای هوایی کشور، 70 سرباز که به کوه‌های اطراف متواری شده بودند را نجات داده‌اند.

این ولسوالی هنوز در اختیار طالبان است، اما والی بغلان گفته که 300 نیروی ویژه‌ی ارتش وارد ولسوالی دوشی شده و تلاش‌ها برای پس‌گیری ولسوالی تاله و برفک ادامه دارد. از تلفات حمله‌ی طالبان بر ولسوالی تاله و برفک هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

یک روز پس از سقوط ولسوالی تاله و برفک، به روز چهارشنبه، 19 ثور طالبان مسلح بر ولسوالی پل‌چراغ ولایت فاریاب حمله کردند و آن را سقوط دادند. اما یک روز پس از آن مقام‌های امنیتی کشور از پس‌گیری این ولسوالی خبر دادند. خبرگزاری پژواک به نقل از احمد جاوید سلیم سخن‌گوی قطعه کماندو در شمال نوشته که نیروهای کماندو به کمک نیروهای خیزش مردمی وفادار به عبدالرشید دوستم این ولسوالی را از طالبان پس گرفته‌اند. از تلفات این حمله نیز آمار دقیقی در دست نیست.

حملات پراکنده‌ی طالبان

طالبان مسلح در هفته‌ی گذشته افزون بر حملات انفجاری و تهاجمی بر مراکز ثبت‌‌نام رأی‌دهندگان در ولایات و حوزه‌های پولیس در شهر کابل با حمله بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افغان و کمین بر سر راه این نیروها از آنان و غیرنظامیان قربانی گرفتند.

بامداد جمعه، 20 ثور طالبان مسلح بر چندین پاسگاه امنیتی در ولسوالی‌های بالا بلوک، پشت‌رود و لاش ولایت فراه حمله کردند و دست‌کم 15 سرباز نظم عامه را کشتند و 5 سرباز دیگر را زخمی کردند. ناصر مهری سخن‌گوی والی فراه گفته طالبان مسلح که قصد داشتند پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در این ولسوالی‌ها را تصرف کنند، از سوی نیروهای امنیتی به عقب رانده شدند. وی افزوده که در این درگیری‌ها 20 جنگجوی طالب کشته و 10 طالب دیگر زخمی شده‌اند.

بامداد شنبه، 15 ثور گروهی از طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای سرحدی در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب حمله کردند و چهار سرباز پولیس را کشتند و دو تن دیگر را زخمی کردند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک فرمانده محلی طالبان نوشت که در این حمله یک پاسگاه پولیس توسط طالبان تصرف شد و شمار زیادی از نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

یک‌شنبه، 16 ثور نیز انفجار ماین کنار جاده‌یی در ولسوالی المار ولایت فاریاب جان 7 غیرنظامی را گرفت و یک غیرنظامی دیگر را زخمی کرد. به نقل از خبرگزاری پژواک ماین زمانی منفجر شد که موتر شماری از کارگرانی که به سمت بازار ولسوالی می‌رفتند با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد. هرچند طالبان مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفته است اما در اکثر موارد طالبان برای هدف قرار دادند نیروهای امنیتی در مسیر آنان ماین‌ کارگذاری می‌کنند که در برخی موارد از غیر نظامیان قربانی می‌گیرد.

در سوی دیگر وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (15 الی 21 ثور) در نتیجه‌ی 94 عملیات تصفیه‌یی و 421 عملیات خاص که نیروهای امنیتی در 19 ولایت کشور راه‌اندازی کرده، 533 هراس‌افگن به‌شمول 10 فرمانده محلی طالبان کشته و 322 هراس‌افگن دیگر زخمی شده‌اند.

تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، لغمان، کنر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کندهار، ارزگان، زابل، بادغیس، غور، بلخ، فاریاب، بدخشان، بغلان، نیمروز، هلمند، لوگر، جوزجان بوده است.

نتیجه‌ی عملیات‌هایی را که نیروهای امنیتی افغان در هر ۲۴ ساعت انجام می‌دهند وزارت دفاع ملی روی وبسایت خود می‌گذارد. شمار تلفات شورشیان در این گزارش نیز مبتنی بر اطلاعاتی است که در وبسایت وزارت دفاع ملی نشر می‌شود.