مجلس سنا پیمان امنیتی افغانستان و امریکا را بررسی می‌کند

اطلاعات روز: مجلس سنا در پی افزایش حملات گروهی طالبان بر مراکز ولسوالی‌ها و شهرها نیروهای امریکایی و ناتو را به عدم حمایت به موقع هوایی از نیروهای امنیتی افغان متهم کرد.
مجلس سنا اعلام کرد که به این منظور پیمان امنیتی با امریکا و ناتو را بررسی می‌کند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست امروز (یکشنبه، 30، ثور) این مجلس گفت که نیروهای حمایت قاطع نیروهای امنیتی افغان را در جنگ با طالبان حمایت به موقع هوایی نمی‌کنند.
آقای مسلم‌یار گفت که به همین دلیل مسوولان امنیتی را به مجلس سنا فرا می‌خواند تا آنان در مورد چگونگی مراحل تطبیق پیمان امنیتی امریکا و ناتو معلومات دهند که آیا امریکا و ناتو به موارد این پیمان عمل می‌کنند یا خیر.
به گفته‌ی او، مسوولان امنیتی باید پاسخ دهند که پیمان امنیتی تا چه اندازه عملی شده و تا چه حد به سود مردم افغانستان است.
او تأکید کرد که مقام‌های امنیتی را در این خصوص یا در نشست عمومی هفته‎ی آینده مجلس سنا یا هم در کمیته‎ی روئسای مجل سنا فرا می‌خواند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز در این خصوص گفت که طالبان افراد خود را از مناطق مختلف در یک نقطه جمع آوری کرده و یک حمله برق آسا را انجام می‎دهند؛ این مساله به تدارک زیاد نیاز دارد؛ ولی چگونه نیروهای داخلی و خارجی خبر نمی‌شوند و جلوگیری نمی‌کنند.
آقای ایزدیار افزود که مسأله حضور نیروهای حمایت قاطع در چارچوب پیمان امنیتی و همکاری آنان با نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان، مورد بازنگری قرار گیرد و یا هم بر همکاری به موقع نیروهای خارجی تأکید شود.
زلمی زابلی دیگر عضو مجلس نیز با انتقاد از عدم همکاری نیروهای خارجی با نیروهای امنیتی در جنگ با دشمنان افغانستان گفت که پیمان امنیتی با امریکا باید از سوی مجلس سنا لغو شود.
آقای زابلی بیان داشت که سناتوران در مجلس سنا، هنگام تأیید پیمان امنیتی امریکا و ناتو فریب خوردند و هم اکنون این پیمان به هیچ درد مردم افغانستان مرحم نگذاشته است.
او هم‌چنن گفت که اگر پیمان امنیتی با امریکا و ناتو لغو نشود، دولت امریکا می‌خواهد جنگ افغانستان را تا« 100 سال» دیگر ادامه دهد.
سناتوران می‌گویند که نیروهای خارجی از تمامی تحرکات طالبان آگاه اند؛ اما هیچگاهی حملات هوایی پیشگیرانه و به موقع را انجام نمی‌دهند.
آنان گفتند که قوت‌های ناتو نیز از نیروهای امنیتی افغانستان را در موقع نیاز حمایت نمی‌کنند و پس از سقوط یک والسوالی یا یک پاسگاه اقدام می‌کنند که نتیجه‌ی در پی ندارد.
پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در سال 2014 امضا شد.
براساس این توافق‌نامه، ایالات متحده امریکا مسوولیت دارد تا سالانه کمک‌های مالی را برای روند آموزش، تجهیز، مشوره دهی و حفظ نیروهای امنیتی افغانستان فراهم کند تا افغانستان بتواند بطور مستقلانه از خود در برابر تهدیدات داخلی و خارجی، دفاع کند.