خواننده‌ی کلاسیک معروف هرات بیمار است

نجیب‌الله سعادت-هرات
طنین صدای غزل‌خوانی‌های استاد احمدرئوف حبیب‌زاده برای اکثر اهالی هرات آشناست، صدایی که افتادن در بستر مریضی آن را از مدت‌ها به این‌سو، کم‌نوا نموده است!
استاد حبیب‌زاده، مشهور به فتح‌علی‌خان، یکی از سرآمدان سبک موسیقی غزل است که نام و آوازه‌اش برای همگان آشناست.
این هنرمند که بیشتر روزهای حیاتش را با غزل‌خوانی و موسیقی سنتی گذرانده است، از مدت‌ها بدین‌سو با بیماری کلیه‌یی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تقلا می‌کند تا با مقابله با درد و بیماری، زندگی را ادامه بدهد و هم‌چون گذشته‌ها، روایتگر دردها و آرمان‌های مردمش باشد.
استاد حبیب‌زاده یازده سال را نزد فتح‌علی‌خان (صاحب این سبک) در پاکستان موسیقی کلاسیک را به‌گونه‌ی علمی آموزش دیده و در این سبک، به شیوه‌ی استاد سرآهنگ غزل‌هایش را اجرا می‌کند که طرفداران زیادی را نیز جلب نموده است.
حبیب‌زاده یکی از هنرمندان مشهور هرات است که موسیقی را به‌گونه‌ی حرفه‌یی فرا گرفته است، او ثبت بیش از پنجاه آهنگ غزل را درکارنامه‌ی هنری خود دارد.
استاد حبیب‌زاده از کودکی آموزش موسیقی را در نزد پدرش آموخته است. وی از سن ۱۰ سالگی موسیقی را آغاز کرده است. او در سن ۱۲ سالگی ارمنی و طبله دو آله‌ی موسیقی مورد علاقه‌اش را نزد پدرش آموخته است.
استاد حبیب‌زاده تاکنون آلبومی را به‌گونه‌ی رسمی به بازار موسیقی عرضه نکرده است و آهنگ‌های وی در قالب پارچه‌های جداگانه است.
«من مرغ بی‌ترانه‌ام» از مشهورترین آهنگ‌های استاد حبیب‌زاده است که به سبک موسیقی عزل سروده شده است.
استاد حبیب‌زاده که از چند سال به این‌سو از مریضی کلیه رنج می‌برد می‌گوید که در صورت صحت‌یاب شدن چند کار غزل روی دست دارد که بازار عرضه خواهد شد.
کمک افراد خیّر
استاد حبیب‌زاده که فعلاً در تقلای مقابله با بیماری ست، چند روز پیش به‌دلیل پیشرفت بیماری برای دومین بار زیر تیغ جراحی قرار گرفت. از سوی دیگر در پی فراخوان فرهنگیان، هنرمندان و کمیسیون موظف، همایشی در هوتل ارگ هرات با حضور محمدآصف رحیمی والی هرات و مقامات ارشد دولتی، تجار ملی و افراد خیر برگزار شد که در آن حدود یک میلیون افغانی از سوی افراد خیر غرض کمک به تداوی و درمان استاد حبیب‌زاده گردآوری و به خانواده‌اش اهدا شد.
در این همایش که گوشه‌هایی از زندگی هنری استاد حبیب‌زاده به نمایش گذاشته شد، هنرمندان مطرح هرات نیز با اجرای موسیقی کلاسیک خواهان حمایت بیشتر و جدی شهروندان و افراد خیر از استاد حبیب‌زاده شدند.
محمدآصف رحیمی، والی هرات که در این همایش حضور داشت، از هنرپروری شهروندان هرات و افراد خیر ابراز سپاس نموده و از تلاش‌های کمیسیون موظف قدردانی نمود.
آقای رحیمی ضمن تمجید از کارنامه‌های هنری استاد حبیب‌زاده بر حمایت بیشتر از هنرمندان نیز تأکید ورزید.
از جانب دیگر، آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: «این هنرمند حنجره‌طلایی که شادی و آرامش را با آهنگ‌های دلنشینش به خانه‌های مردم به ارمغان می‌آورد.»
رئوفیان وضعیت جسمی آقای حبیب‌زاده را بعد از عملیات جراحی امیدوارکننده خواند.
در همین حال حبیب‌الرحمن پدرام، عضو شورای ولایتی هرات نیز از حمایت‌های مقامات دولتی، فرهنگیان و جامعه‌ی تجاری، شهروندان و مردم هرات ابراز قدردانی کرد.
آقای پدرام ضمن قدردانی از تلاش دکتوران و تیم‌های صحی، یادآور شد که پیگیری امور تداوی و درمان حبیب‌زاده نیاز به حمایت‌های مالی افراد خیر و توانمند دارد.
وی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز از مردم، تجاران ملی و مسوولان اداره‌های دولتی سپاسگزاری می‌کند: «مردم هرات به‌خصوص تجاران نشان دادند که به هنر و موسیقی قدر و عزت قایل‌اند.من از همه‌ی عزیزان تشکری می‌کنم.»
وی ابراز امیدواری می‌کند که والی هرات در هماهنگی با بزرگان و تجار ملی همیشه به هنرمندان و سایر اقشار جامعه که از بیماری رنج می‌برند کمک‌های مالی انجام دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *