ریاض سادات در جست‌وجوی فرصت‌های بازرگانی در عربستان سعودی

زینب پیرزاد
ریاض سادات اتشه‌ی تجارتی تازه‌مقرر شده‌ی افغانستان در عربستان، دوره‌ی آموزش‌ها و ملاقات‌ها با بازرگان افغانستان را می‌گذراند و قرار است تا چند ماه دیگر عازم عربستان شود. وظیفه‌ی ریاض از سوی وزارت صنعت‌وتجارت در شهر ریاض، یافتن فرصت‌ها و امکانات بازرگانی برای امتعه‌ی افغانی است تا باشد که بیلانس تجارتی بین افغانستان و عربستان را در قدم اول برابر و به مرور افزایش بدهد.
هدف اصلی این اتشه پیدا کردن بازار برای امتعه‌ی افغانستان در عربستان بوده و باز کردن راه‌های بازرگانی مستقیم بین این دو کشور. ریاض نقش یک بازاریاب را دارد که با دیدن هر فرصت به وزارت صنایع ‌و تجارت پیشنهاد می‌دهد تا بازرگان همان جنس‌ها را صادر کنند. او می‌گوید چالش‌های بازرگانان را باید بررسی کرد و این‌که کدام چیزها می‌تواند بیشترین بازار را داشته باشد به بازرگانان گفته شود. او می گوید هدف‌شان تغییر بیلانس مراوده‌ی بازرگانی به نفع افغانستان است و تحکیم یک رابطه‌ی بازرگانی ثابت و پایدار.
ریاض سادات در امتحان رقابت‌ آزاد از سوی کمیسیون اصلاحات اداری در سال گذشته به‌حیث اتشه‌ی تجارتی افغانستان در شهر ریاض کامیاب شد. نظر به استراتژی وزارت صنعت‌وتجارت باید به مدت شش ماه دوره‌ی امتحانی را سپری کند که در صورت عدم موفقیت، باید از موقف‌اش کنار برود، ریاض می‌گوید: «درصورت موثر نبودن، خودم از موقفم کنار می‌روم.»
درسال ۲۰۰۷ به دانشگاه پونه‌ی هند در بخش تجارت شروع به تحصیل کرده و ۲۰۱۲ ماستری‌اش را در همین بخش در دانشگاه پونه تمام می‌کند که هم‌زمان با تحصیل‌اش مدت شش ماه در هند به‌حیث تحلیلگر اقتصاد افغانستان کار می کند. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در نهادهای مختلف در بخش اقتصاد فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۶ از طریق بورسیه‌ی چِوننگ (chevning) به کشور انگلستان می‌رود. در آن‌جا در بخش پالیسی‌های بین‌المللی اقتصاد شروع به تحصیل کرده و مدت سه ماه دریکی از انستیتوت‌های آن کشور در بخش اقتصاد افغانستان پژوهش کرده است.
ریاض بیشتر در بخش اقتصاد افغانستان با نهادهای بین‌المللی و داخلی به‌حیث پژوهشگر کار کرده است. او در یک نهاد بین‌المللی در بخش پژوهش بالای بانک بین المللی و نهاد JIZ کار کرده و هم‌چنین با نهاد کمونیکس در بخش پروژه‌ی اتار و در مؤسسه‌ی انکشاف اقتصادی افغانستان و در کمیسیون انتخابات در بخش پالیسی اشتغال داشته است.
ریاض وقتی از چوننگ به افغانستان برمی‌گردد در شورای عالی اقتصادی افغانستان به‌حیث اقتصادان ارشد شروع به فعالیت کرده و در بست‌های اتشه‌های تجارتی نیز درخواست می‌دهد.
ریاض سادات در سال ۱۳۶۵ در کامه‌ی ننگرهار به‌دنیا آمده و در کودکی به پیشاور پاکستان مهاجر می‌شود. مکتب ابتدایی را در کمپ‌های پشاور خوانده و در سال ۲۰۰۲ به کابل برمی‌گردد. درسال ۲۰۰۵ از مکتب محمود طرزی فارغ شده و پس از آن مدت یک ‌سال در یک مؤسسه در بخش IT آن مؤسسه کار می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *