نرگس نهان: شماری از اعضای مجلس نمایندگان و شورای ولایتی در قاچاق معادن دست دارند

اطلاعات روز: نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم می‌گوید که در کنار گروه‌های شورشی، شماری از اعضای مجلس نمایندگان و شورای‌های ولایتی در استخراج غیرقانونی و قاچاق معادن نیز دست دارند.
خانم نهان امروز(پنجشنبه، 3جوزا) در واکنش به گزارش تازه‌‎ی نهاد« گلوبل ویتنس» گفت که او از گروه‌های داعش و طالب شکایت ندارد که در راستای استخراج غیر قانونی معادن فعالیت دارند بلکه شماری از اعضای مجلس نمایندگان، نمایندگان شورای ولایتی و افراد داخل نظام نیز معادن را غیر قانونی استخراج می‌کنند.
خانم نهان هرچند نامی از این افراد نبرد اما گفت که وزارت معادن و پطرولیم معلومات دقیق را در این خصوص به شورای امنیت ملی فرستاده است.
وی می‌گوید که پس از فیصله‌ی شورای امنیت ملی، نام و مشخصات این افراد رسانه‌یی خواهد شد.
خانم نهان افزود که شماری از اعضای شورای ولایتی نیز دست به استخراج غیرقانونی معادن زغال سنگ دره صوف می‌زنند.
وی تأکید کرد که این وزارت برای جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن ذغال سنگ در دره صوف پیشنهاد ایجاد یک قطعه‌ی 300 نفری را به وزارت داخله فرستاده است.
سرپرست وزارت معادن و پطرولیم در واکنش به گزارش سازمان «گلوبل ویتنس» مبنی بر گزارشی که گروه داعش و طالب از معادن تالک افغانستان سود می‌برند، نیز گفت که هر تحقیقی در افغانستان صورت می‌گیرد تنها یک جانب قضیه در آن  بررسی می‌شود که این مشکل را حل کرده نمی‌تواند.
خانم نهان افزود که این نهاد می‌پذیرد که تالک افغانستان به پاکستان صادر شده و پس از پروسس به نام پاکستان به مارکیت‌های جهانی صادر می‌شود.
او گفت که اگر معادن تالک به صورت خوب مدیریت شود، افغانستان یکی از ۱۰ صادرکننده‌ی بزرگ تالک در جهان خواهد بود.
خانم نهان می‌گوید که شرکت‌های که علاقمند سرمایه گذاری در بخش استخراج تالک دارند باید ظرفیت پروسس آن را در داخل افغانستان داشته باشند و حد اقل 10میلیون دالر در این بخش سرمایه گذاری کنند.
سرپرست وزارت معادن می‌گوید که این نهاد کمیته‌ی محافظت از معادن را ایجاد کرده و تمام مسایل مربوط به معادن کشور را بررسی کرده است.
براساس یافته‌های نهاد بین‌المللی« گلوبل ویتنس» سهم طالبان از تجارت غیرقانونی سنگ تالک که در تولید این محصول استفاده می‌شود، سیصد میلیون دالر در سال تخمین شده است.
داعش هم از این راه صده‌ها هزار دالر درآمد دارد.
گلوبال ویتنس در گزارش تازه‌اش گفته که تا ماه مارچ امسال ۵۰۰هزار تُن سنگ تالک از افغانستان به پاکستان صادر شده است.
در این گزارش آمده که پاکستان مقصد اصلی سنگ تالک افغانستان است و آمریکا و اروپا از خریداران عمده این مواد معدنی هستند.