کمیسیون انتخابات: تمدید زمان ثبت نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها غیرممکن است

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تمدید زمان ثبت نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها را غیرممکن خواند.
مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (شنبه، پنجم جوزا) اورنگ‌زیب جهانگیر، سرپرست دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات و همایون محتاط رییس اداره ثبت احوال نفوس را استجواب کرد.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان با ارائه پیشنهاد مکتوب برخی نمایندگان به رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات، گفت که نمایندگان خواستار تمدید زمان ثبت نام رأی‌دهندگان تا آخر ماه سرطان در ولسوالی‌ها اند.
اما اورنگ‌زیب جهانگیر گفت که این کمیسیون برخی مراکز ثبت نام رأی‎دهندگان را تا ختم ماه جوزا در مراکز ولسوالی‌ها فعال نگه‌ میدارد، ولی تمدید زمان تمامی 7355 مرکز در ولسوالی‌ها ناممکن است.
به گفته‌ی او، تمدید این مدت هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ بودجه‌ی دشوار است.
مدت زمان ثبت نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها از تاریخ 25 ثور الی 22 جوزا در نظر گرفته شده است. در حالی‌که 11 روز از این مدت می‌گذرد اما در بسیاری از ولسوالی‌ها تاکنون مواد ثبت نام نرسیده است.
هفته‌ی گذشته مجلس سنا از کمیسیون مستقل انتخابات نیز خواسته بود که زمان ثبت نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها را تمدید کند تا مردم بتوانند در این روند ثبت نام کنند. سناتوران مدت زمان تعیین شده از سوی کمیسیون برای ثبت نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها را کافی ندانستند.
از سوی دیگر سرپرست دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات هم‌چنین در مورد مسدود بودن شماری از مراکز در ولسوالی‌ها گفت که بیش‌تر از یک هزار مرکز به‎لایل امنیتی و یا نرسیدن مواد ثبت نام به ولسوالی‌ها مسدوداند.
آقای جهانگیر در مورد شمار ثبت نام کنندگان در سطح کشور نیز گفت که سه میلیون و 224 هزار 960 نفر تا امروز ثبت نام کرده‌اند که حدود 898 هزار این رقم زنان هستند.
همایون محتاط، رییس اداره ثبت احوال نفوس نیز در مورد نگرانی نمایندگان مجلس از جعل شناسنامه‌های ورقی گفت که این اداره احتمال جعل در شناسنامه‌های ورقی را از ابتدا رد نکرده است.
آقای محتاط هم‌چنین در مورد سوء استفاده زورمندان محلی از تیم‌های توزیع شناس‌نامه‌ها گفت که این اداره هنگام آغاز روند توزیع شناسنامه‌ها توسط تیم‌های سیار طی یک نامه رسمی از طریق ریاست‌جمهوری به ریاست امنیت ملی خواستار نظارت از تیم‌های سیار و نیز جلوگیری سوء استفاده از این تیم‌ها شده بود.
او افزود که تا هنوز کدام پرونده مستند در دست این نهاد نیست که امنیت ملی کسی را به دلیل سوء استفاده از تیم‌های سیار توزیع شناس‌نامه بازداشت کرده باشد.
نمایندگان ابراز نگرانی داشتند که برخی زورمندان محلی، تیم‌های توزیع شناس‌نامه‌ها را به خانه‌های شان برده و هزاران ورق شناس‌نامه را جعل می‌کنند.