خواست قربانیان از حکومت برای بررسی بمباران نیروهای خیزش مردمی در بادغیس

نجیب‌الله سعادت-هرات
حدود دو هفته پیش ولایت بادغیس گواه بمباران نیروهای محلی از سوی جنگنده‌های ناتو بود، بمبارانی که در منطقه‌ی «سنگ خرس» ولسوالی آبکمری این ولایت رخ داد و در پی آن ۶ سرباز محلی در این ولسوالی کشته شدند.
چند روز بعد از این حادثه مقام‌های محلی بادغیس گفته‌اند که این بمباران از سوی نیروهای خارجی صورت گرفته و در اثر آن ۶ سرباز محلی کشته و چند تن دیگر زخمی شده‌اند. روستای سنگ خرس ولسوالی آبکمری در ۱۲ کیلومتری مرکز قلعه‌ی نو قرار دارد. این نیروهای خیزش مردمی در قرارگاه‌شان قرار داشته‌اند که از سوی نیروهای خارجی مورد هدف قرار گرفته‌اند.
عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در این رویداد ۶ تن از نیروهای محلی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.
رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که این حمله توسط نیروهای ایتالیایی و افغان صورت گرفته است.
او افزود: «وقتی ما به مردم صحبت کردیم گفتند که این عملیات بسیار قوی بوده و نیروهای محلی را هدف قرار داده.» رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که مقام‌های امنیتی دلیل این حمله را اشتباه در هدف خوانده‌اند.
آقای بیگ این دلیل را توجیه‌کننده نمی‌داند و از مقام‌های مرکزی می‌خواهند که دراین رابطه اقدام جدی نمایند و در قسمت جلوگیری از فعالیت‌های خودسرانه‌ی نیروهای خارجی اقدام جدی نمایند و با اقارب کشته‌شدگان این رویداد توجه جدی نمایند.
ملا رسول یکی از اقارب کشته‌شدگان این بمباران نیروهای خارجی در ولایت بادغیس است. او دراین رویداد برادرش را از دست داده است. برادرش از چندین سال به این‌سو در ولسوالی آبکمری بادغیس به حیث عضوی از نیروهای خیزش مردمی بوده است.
ملا رسول در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز داستان برادر و شش همقطار برادرش را روایت می‌کند.
وی به اطلاعات روز می‌گوید که برادر و پنج تن از همکارانش در منطقه‌ی سنگ خرس در بعد ازظهر توسط جت‌های نیروهای خارجی کشته شده‌اند. وی می‌گوید که نیروهای خارجی برادرش سید عبدالرازق و پنج تن از همراهانش را چنان مورد هدف قرار داده بود که جسدهای‌شان شناخته نمی‌شد. او می‌گویداز برادرش تکه‌هایی از بدنش را به خاک سپرده و هم‌قطاران دیگرش نیز وضعیت بهتری از عبدالرازق نداشته‌اند.
از عبدالرازق ۶ طفل باقی مانده که بزرگترین آن دختر ۱۰ ساله‌ی وی است. چهار دختر و ۲ پسر عبدالرازق جزء پدرشان نان‌آور دیگری نداشته‌اند و اکنون در نهایت فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند. ملا رسول برادر عبدالرازق می‌گوید که برادرش همیشه با طالبان مبارزه نموده بود؛ اما به دست نیروهای خارجی کشته شد. او می‌گوید که دیگر وی و خانواده‌اش به دولت اعتماد نمی‌کنند و اعتمادشان نسبت به دولت کاملا از بین رفته است.
در کنار عبدالرازق که شش طفل از وی باقی مانده است: محمد ولد خیرمحمد، عبدالقدوس ولد اسحاق‌بای، برات ولد محمدحسین، داوود ولد میرزا، محمدحسن ولد ارباب شیرو پنج تن از کسانی‌اند که در این رویداد جان‌شان را از دست داده‌اند.
آن‌گونه که ملا رسول می‌گوید تمامی افراد کشته‌شده افراد بی‌بضاعتی بوده‌اند که تنها نان‌آوران خانوادهای‌شان بوده‌اند.
رویدادی که بررسی نمی‌شود
اقارب این جان‌باختگان به اطلاعات روز می‌گویند که هیچ هیأتی تاکنون از سوی دولت برای بررسی این رویداد به این ولسوالی نیانده و هیچ‌کسی سراغی از بازماندگان این کشته‌شدگان نگرفته است.
علی‌احمد یکی دیگر از اقارب کشته‌شدگان منطقه‌ی سنگ خرس ولسوالی آبکمری بادغیس است او در صحبت با اطلاعات روز از عدم بررسی این رویداد توسط مسوولین دولتی در این ولایت شکایت دارد. او به اطلاعات روز گفت: «ما را زدند از بین بردند. عزیزان ما را از ماگرفتند‌. حتا یک نفر از قومندان امنیه گرفته تا پایین‌ترش به سراغ ما نیامد. خود ما شهیدا را دفن کردیم و بس!» او می‌گوید که باید این رویداد به گونه‌ی جدی بررسی شود و عاملان این رویداد باید مجازات شوند.
علی‌احمد از دولت خواهان رسیدگی فوری به خانواده‌های این جان‌باختگان است.
در همین حال، مقام‌های اداره‌ی محلی بادغیس از پی‌گیری این موضوع خبر می‌دهند.
جمشید شهاب، سخن‌گوی والی بادغیس می‌گوید که هیأت بلندپایه‌یی از سوی مقام ولایت برای بررسی این رویداد تعیین شده است. سخن‌گوی والی بادغیس می‌گوید که نتایج تحقیقات این هیأت به زودی با رسانه‌ها شریک ساخته خواهند ساخت.
این گفته‌های سخن‌گوی والی بادغیس در حالی بیان می‌شود که اقارب کشته‌شدگان این رویداد می‌گویند تاکنون هیچ‌کسی از آن‌ها سراغی نگرفته است.
در همین حال، صالح‌محمد بیگ ولسوال آبکمری نیز در گفت‌وگو با اطلاعات روز از آمدن این هیأت به آبکمری ابراز بی خبری می‌کند.