وزیر مخابرات در پیوند به مالیه 10 درصدی بر کریدت‌کارت‌ها به مجلس احضار شد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان امروز (دو شنبه، 14 جوزا) وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را در پیوند به چگونگی جمع‌آوری محصول 10 درصدی خدمات مخابراتی، چگونگی مصرف این محصول و ایجاد نشدن سیستم «ریال تایم» برای جمع‌آوری آن استجواب کرد.
وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که قرارداد خرید سیستم ریال تایم برای جمع‌آوری محصول 10 درصدی خدمات مخابراتی در انتظار تصمیم کمیسیون تدارکات ملی است.
وزارت مخابرات سال گذشته از مجلس نمایندگان 4 تا 6 ماه فرصت خواسته بود تا سیستم ریال تایم را خریداری و نصب کند، اما شهزاد گل آریوبی، وزیر مخابرات گفت که استخدام کارمندان تخنیکی برای ایجاد سیستم ریال تایم تکمیل شده و تنها تایید قرارداد آن از سوی تدارکات ملی باقی مانده است.
آقای آریوبی افزود که 12 شرکت برای خریداری سیستم ریل تایم به داوطلبی شرکت کرده بودند که از میان آنان چهار شرکت برگزیده شده ولی قرارداد خریداری این سیستم تا هنوز منظور نشده است.
این در حالی است که آقای آریوبی شش ماه پیش در نشست استجوابیه مجلس سنا نیز عین عبارات را تکرار کرده بود.
براساس آمار وزارت مخابرات، از زمان آغاز (ماه میزان 1394) جمع‌آوری 10 درصد محصول خدمات مخابراتی تا کنون 11.5 میلیارد افغانی جمع‌آوری شده، ولی برخی شرکت‌ها از جمله شرکت روشن 592 میلیون افغانی هنوز بدهکار است.
با این حال کمیسیون مواصلات و مخابراتی مجلس از فساد گسترده در جمع‌آوری این محصول انتقاد دارد.
قیس حسن، رییس کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس گفت، یافته‌های جدید این کمیسیون نشان می‌دهد که روند جمع‌آوری 10 درصد محصول مخابراتی شفاف نبوده و اشخاص زیادی از این پول نفع می‌برند.
آقای حسن افزود، ایجاد سیستم ریال تایم برای جمع‌آوری محصول خدمات مخابراتی سیاسی شده است، این کار از توانایی وزیر مخابرات و مجلس نمایندگان نیست و افراد زیادی آن را نمی‌خواهند.
او تأکید کرد آمارهای که از سوی شرکت‌های مخابراتی و وزارت مخابرات در مورد جمع‌آوری محصولات خدمات مخابراتی ارائه می‌شود، میلیاردها افغانی تفاوت دارند و وزارت مالیه هم اجازه نظارت را به این کمیسیون نمی‌دهد.
او وزیر مالیه را به زورگویی متهم کرد و گفت هر نماینده که واقعیت را بگوید علیه او دسیسه می‌سازد.
کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس از پیشنهاد کننده اصلی تعلیق جمع‌آوری محصول 10 درصدی خدمات مخابراتی بود و 9 ماه پیش تعلیق این قانون را به تالار عمومی مجلس پیشنهاد کرد که مورد تایید نمایندگان نیز قرار گرفت.
اما مجلس سنا شش ماه پیش با طرح تعلیق این قانون مخالفت کرد و تأکید ورزید که وزارت مخابرات وعده داده است تا در 4 الی 6 ماه سیستم ریال تایم را ایجاد می‌کند، ولی این سیستم تا هنوز ایجاد نشده است.
گفته می‌شود که شرکت‌های مخابراتی با نصب سیستم ریال تایم مخالفت کرده و مانع این روند هستند، زیرا این سیستم تخطی‌های گذشته و جاری شرکت‌های مخابراتی را مشخص می‌سازد.

بیشتر بخوانید

کمپاین شهروندان: «پول 10 درصد مالیه کریدت‌کارت من کجاست؟»

قمار مالیاتی بر درآمدهای میلیاردی

سیستم ریا‌ل‌تایم برای جمع‌آوری محصول خدمات مخابراتی تاکنون ساخته نشده است

مجلس نمایندگان روند جمع آوری ده درصد مالیات مخابراتی را به تعلیق در آورد