ویس احمد برمک
شبکه‌های اجتماعی

وزیر داخله: حلقات مشخص سیاسی- مافیایی در درون نظام در ناامنی‌ها دست دارند

اطلاعات روز: ویس احمد برمک، وزیر امور داخله می‌گوید که حلقات مشخص سیاسی- مافیایی در درون نظام به‌دلیل تأمین نشدن منافع شخصی‌شان در افزایش ناامنی‌ها در ولایت‌های‌شان دست دارند.

مجلس نمایندگان امروز (چهارشنبه، 16جوزا) مقام‌های ارشد امنیتی را استجواب کرده بود، اما تنها ویس احمد برمک در این نشست حاضر شد. آقای برمک گفت که وزیر دفاع و رییس امنیت ملی برای اشتراک در نشست وزیران دفاع ناتو به بروکسل رفته‌اند.

وزیر داخله با اشاره به ناامنی اخیر در ولایت فراه گفت که مشکلات داخلی سیاسی در فراه، قاچاق مواد مخدر و مداخله همسایه از چالش‌های اصلی ناامنی در این ولایت است.
آقای برمک افزود: «حلقات معیین سیاسی که بر سر تأمین منافع‌شان با نیروهای امنیتی جور نمی‌آینند، چند گروپ مسلح را پول داده‌اند که بالای شهر فراه حمله کنند.»
وزیر داخله از این حلقات سیاسی درون نظام که شورشیان مسلح را حمایت می‌کنند، نام نگرفت.

از سوی دیگر وزیر داخله گفت پس از اعلام عملیات خندق توسط طالبان، افراد این گروه عملیات‌هایی را به‌منظور بازگشایی دهلیز از جنوب غرب به شمال کشور راه اندازی کردند و در این عملیات‌ها بیشتر تمرکز دشمن روی ولایت‌های فراه و ارزگان بود. به گفته‌ی او، طالبان قصد داشتند که پس از سقوط این دو ولایت از طریق مناطق مرکزی به شمال معبر زمینی باز کنند.

آقای برمک بیان داشت که نیروهای امنیتی از اول ماه حمل تا کنون بیش از 2500 عملیات تروریستی طالبان را دفع و 1400عملیات تهاجمی را علیه این گروه انجام داده‌اند.
وزیر داخله جنگ کنونی دشمن را چریکی و نامنظم خواند و گفت که نهادهای امنیتی نیز تلاش دارند تا استراتیژی مشابه را در پیش گرفته و در تمامی بخش‌ها همزمان مواضع دشمن را هدف قرار دهند.
آقای برمک، کمبود پرسونل و تجهیزات پولیس را در ولایت‌ها پذیرفت، اما افزود که اقداماتی را برای رفع این مشکلات روی دست گرفته و در نظر دارد تا پولیس را در آینده نزدیک با امکانات جدید مجهز نماید.

طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی و معصوم ستانکزی رییس امنیت ملی با ارسال مکتوبی به مجلس گفته‌اند که آنان در خارج از کشور به سر می‌برند و به همین دلیل نمی‌توانند در نشست استجوابیه مجلس اشتراک کنند. وزیر داخله گفت که آنان به بروکسل رفته‌اند.
آقای برمک افزود که کشورهای عضو ناتو در نشست بروکسل روی ادامه کمک‌های مالی‌شان پس از 2024 به نیروهای امنیتی افغانستان بحث می‌کنند و شرکت وزیر دفاع و رییس امنیت ملی در این نشست ضروری بود.