اعلام آتش‌بس‌ یک‌جانبه با طالبان؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

اعلام آتش‌بس‌ یک‌جانبه با طالبان؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

روز پنج‌شنبه، 17 جوزای هفته‌ی گذشته، محمداشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان، به نظامیان کشور دستور آتش‌بس موقت در برابر طالبان داد. آقای غنی در یک پیام ویدیویی گفت که از بیست‌‌وهفتم ماه رمضان تا روز پنجم عید فطر، عملیات تهاجمی در برابر طالبان افغان متوقف می‌شود.

رییس‌جمهور غنی در این پیام ویدیویی گفت که حکومت افغانستان به حمایت از فتوای علما با طالبان آتش‌بس می‌کند: «به همه‌ی نظامیان افغان دستور داده می‌شود که در زمان آتش‌بس تمامی عملیات‌های تهاجمی‌شان بر طالبان مسلح افغان را متوقف کنند.»

آقای غنی اما، تأکید کرد که حمله بر مواضع و جنگجویان گروه‌های هراس‌افگن دیگر مثل داعش و القاعده ادامه خواهد یافت.

 رییس ستاد ارتش افغانستان هم پنج‌شنبه، 17 جوزا در یک نشست خبری گفت که اگر طالبان این آتش‌بس را رعایت کنند، امکان تمدید آن وجود دارد.

ساعاتی پس از علام آتش‌بس موقت و یک‌جانبه، دبیرکل ناتو، آن را یک گام مثبت برای صلح در افغانستان عنوان کرد. ینس استولتنبرک، پس از چاشت روز پنج‌شنبه، در یک نشست خبری در بروکسل، از این اقدام رییس‌جمهور استقبال کرد: «من از اعلام آتش‌بس رییس‎جمهورغنی و حکومت وحدت ملی، استقبال می‌کنم. این یک گام مثبت در مسیر صلح است. ناتو به گونۀ کامل از پروسه‌ی صلح به رهبری و مالکیت افغان‎ها حمایت می‎کند.»

در همین حال، تدامیچی یاماماتو، فرستاده‌ی دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نیز از این اقدام رییس‌جمهور غنی استقبال کرده و آن را «حسن‌نیت» حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح خوانده است: «از طالبان می خواهیم که متقابلأ آتش‌بس موقت اعلام کنند. من یک بار دیگر از طالبان می‌خواهم تا پیشنهاد صلح رییس‌جمهور اشرف غنی را بپذیرند، در انتخابات شرکت کنند و برای پایان دادن به رنج مردم افغانستان، گفت‌وگوهای مستقیم با دولت را آغاز کنند.»

گره طالبان هرچند در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی رییس‌جمهور افغانستان موضع رسمی‌اش را اعلام نکرده است، اما شبکه‌ی خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از یک عضو ارشد شورای نظامی طالبان در پیشاور نوشته که رهبران طالبان پس از رأی‌زنی درباره‌ی پیشنهاد آتش‌بس حکومت افغانستان هم‌چنان علاقمند ادامه‌ی «جهاد» در برابر نیروهای دولتی و خارجی در افغانستان‌اند.

این عضو طالبان افزوده: «ما ممکن به دو دلیل آتش بس را نپذیریم. اول این‌که جهاد بهترین عبادت است و ما می‌خواهیم جهاد را در این ماه مبارک (رمضان) ادامه دهیم. دوم این‌که ما قبلاً جنگجویان خود را به ولایت‌های مختلف افغانستان اعزام کرده‌ایم و نگه‌داشتن آنان در این ولایت‌ها بدون ادامه‌ی جهاد بسیار دشوار خواهد بود.»

پیش‌تر علمای کشور در گردهمایی بزرگ در تالار لویه‌جرگه جنگ جاری در کشور را ناروا و حملات انتحاری را حرام خواندند.

در همین حال گروه طالبان در واکنش به نشست علمای دین در کابل با نشر اعلامیه‌یی گفتند که این نشست به‌دستور امریکا برگزار شده است و در آن علمای دین نقشی نداشته‌اند.

جنگ هم‌چنان ادامه دارد

در حالی‌که علمای افغانستان جنگ در کشور را ناروا خواندند و رییس‌جمهور غنی به حمایت فتوای علمای دین، آتش‌بس موقتی و یک‌جانبه اعلام کرد، اما گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در هفته‌ی گذشته با راه‌اندازی حملات تهاجمی، انتحاری و انفجاری هم‌چنان از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان قربانی گرفتند.

ساعتی پس از صدور فتوای علمای دین مبنی بر ناروا بودن جنگ جاری در افغانستان و حرام بودن حملات انتحاری، یک مهاجم انتحاری علمای دین را هنگام خروج از محوطه‌ی تالار لویه‌جرگه هدف قرار داد. در آن انفجار دست‌کم هشت عالم دین افزون بر یک سرباز امنیتی کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند. داعش مسوولیت آن رویداد را به‌ عهده گرفت.

انفجار دیگری روز چهارشنبه، 16 جوزا  در یک مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهر پل‌خمری مرکز ولایت بغلان دو کشته و دو زخمی برجا گذاشت. خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع امنیتی نوشت که پس از انفجار درگیری مسلحانه‌یی نیز بین نیروهای امنیتی و مهاجمان مسلح صورت گرفت و در آن رحم‌الدین، فرمانده تولی شاهراه بغلان سمنگان نیز کشته شد. هیچ گروهی مسوولیت آن رویداد را به عهده نگرفت.

پیش‌تر، دوشنبه، 14 جوزا انفجار دیگری در ناحیه‌ی نهم شهر هرات یک کشته وچهار زخمی برجا گذاشت. به گفته‌ی عبدالاحمد ولی‌زاده، سخن‌گوی پولیس هرات، پس از چاشت روز دوشنبه، دو مرد موترسایکل‌سوار ناشناس، داخل یک سه‌چرخه در مقابل «باغ زنانه» واقع در ناحیه‌ی نهم شهر هرات، مواد آتش‌زا پرتاب و خودشان فرار کردند که در اثر آن یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

همزمان، سه انفجار دیگر در ولایت‌های ننگرهار، کندهار و کنر نیز روی داد که در اثر آن دو تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از عطاالله خوگیانی سخن‌گوی والی قندهار نوشت که انفجار در چند قدمی مقر ولسوالی بهسود ننگرهار روی داده و در اثر آن دو کودک زخم برداشته‌اند. انفجار شهر قندهار نیز ناشی از ماین کارگذاری شده زیر تخته‌چوبی، در پیش یک نانوایی بوده که هنگام بررسی نیروهای امنیتی منفجر شده و دو پولیس را زخمی کرده است.

همزمان با دو انفجار در ولایت‌های ننگرهار و قندهار، انفجار دیگری در ولایت کنر، روی داد و در اثر آن یک فرد ملکی و یک سرباز پولیس کشته شدند. فرید دهقان سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی این ولایت گفت که این انفجار در منطقه‌ی «کڅۍ» شهر اسعدآباد مرکز ولایت کنر روی داد.

هم‌چنین سه‌شنبه، 15 جوزا، خبرگزاری پژواک گزارش داد که انفجاری در ولسوالی آقچه‌ی ولایت جوزجان روی داده است و در آن دو تن از نیروهای خیزش مردمی کشته شده‌اند.

حملات تهاجمی طالبان

پنج‌شنبه، 17 جوزا، طالبان مسلح با حمله بر یک پاسگاه پولیس در ولایت پکتیا پنج سرباز پولیس را کشتند و سه سرباز دیگر را زخمی کردند. خبرگزاری پژواک به نقل از منابع محلی در این ولایت نوشت که طالبان مسلح شب‌هنگام بر یک پاسگاه پولیس در روستای «هستی» ولسوالی جانی‌خیل حمله کردند و در نتیجه‌ی آن پنح سرباز پولیس کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری پژواک هم‌چنین گزارش داد که طالبان مسلح روز سه‌شنبه، 15 جوزا در ولایت جوزجان نیز یک سرباز اردوی ملی را تیرباران کردند.

در عین‌حال روز سه‌شنبه، طالبان مسلح بر یک پاسگاه پولیس در روستای «قرچغی» ولسوالی قادس ولایت باغیس حمله کردند و چهار سرباز اردوی ملی را کشتند و دو سرباز دیگر را زخمی کردند. جمشید شهابی، سخن‌گوی والی بادغیس ضمن تأیید این حمله افزود که طالبان مسلح چهار تن از نیروهای امنیتی را با خود بردند.

345 کشته و 197 زخمی؛ تلفات گروه‌های طالبان و داعش در هفته‌ی گذشته

در سوی دیگر وزارت دفاع ملی اعلام کرده که نیروهای امنیتی کشور در هفته‌ی گذشته (12 الی 18 جوزا) با راه‌اندازی 65 عملیات تصفیه‌یی و 594 عملیات ویژه در 21 ولایت کشور، 345 به‌شمول 323 شورشی طالب، 19 جنگجوی داعش و سه فرمانده محلی طالبان را کشته و 198 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. در هفته‌ی گذشته هم‌چنین 12 تن به اتهام فعالیت‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، غزنی، قندهار، ارزگان، هرات، نیمروز، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، بغلان، تخار، هلمند، فراه، پکتیا، لوگر، میدان وردک، بدخشان، زابل، کندز و پکتیکا راه‌اندازی شد.

نتیجه‌ی عملیات‌هایی را که نیروهای امنیتی افغان در هر ۲۴ ساعت انجام می‌دهند وزارت دفاع ملی روی وبسایت خود می‌گذارد. شمار تلفات شورشیان در این گزارش نیز مبتنی بر اطلاعاتی است که در وبسایت وزارت دفاع ملی نشر می‌شود.