اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی گروه طالبان

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که جنگ‌جویان این گروه در سه روز عید فطر در برابر نیروهای امنتیی افغانستان نمی‌جنگند، اما حملات‌ شان را در برابر نیروهای خارجی همچنان ادامه می‌دهند.
در اعلامیه‌یی که از سوی این گره منتشر شده، آمده است؛ این گروه به تمام اعضایش هدایت داده تا روز اول، دوم و سوم عید فطر برای اولین بار عملیات تهاجمی خود را علیه دشمن داخلی (نیروهای امنیتی افغانستان) متوقف کنند، ولی اگر نیروهای آنان هدف حمله‌ی تهاجمی قرار بگیرد از خود دفاع خواهند کرد.
طالبان اعلام کرده است که این گروه زندان‌های زیر کنترول ‌شان را بررسی کرده و برای زندانیانی‌که بتوانند از عدم همکاری شان با حکومت تضمین بدهند، زمینه‌ی رهایی را فراهم می‌کنند در این اعلامیه آمده است: طی این سه روز زمینه‌ی ملاقات زندانیان را با خانواده‌های شان نیز مساعد می‌سازند.
در اعلامیه‌یی طالبان درج شده است که اعضای این گروه در روزهای عید در هیچ گردهمایی‌ مردمی شرکت نمی‌کنند: «مجاهدین در ایام عید در گردهمایی‌های مردمی که با خطر بمبارد مواجه است اشتراک نخواهند کرد. برای این که دشمن ظالم ما به این بهانه مردم عام را بمبارد نکند و از تلفات ملکی جلوگیری شود.»
ارگ ریاست جمهوری از این تصمیم طالبان استقبال کرده است. دو روز پیش محمداشرف غنی، رییس‌جمهور در یک پیام تصویری، آتش‌بس هشت روزه با گروه طالبان اعلام کرده بود.