اولین تیم ماین پاکی زنان در افغانستان ایجاد شد

اولین تیم ماین پاکی زنان در افغانستان ایجاد شد

اولین تیم ماین پاکی متشکل از زنان بامیانی، در ولایت بامیان با فراگیری دوره‌ی‌ آموزشی ماین پاکی تا چند روز دیگر کار شان را در ساحه‌های مشکوک از موجودیت ماین و مواد منفجره رسماً آغاز می‌کنند.

موسسه‌ی گروه ماین پاکی دنمارک Danish Demining Group (DDG) از چند سال به این طرف در زمینه‌ی ماین پاکی، درکشورهای مختلفی چون عراق و لبنان فعالیت نموده‌اند. در افغانستان نیز ولایات ننگرهار، بلخ، کندهار و سمنگان با تیم‌های مختلط (مرد و زن) در زمینه‌ی فعالیت‌های ماین پاکی، شامل بوده‌اند، و اما برای اولین بار در ولایت بامیان، تنها با آموزش تعدادی از زنان، فعالیت ماین پاکی خویش را آغاز می‌نماید.

 مسوولین این موسسه می‌گویند، پروگرام ماین پاکی در ولایت بامیان از ۱۵ ماه می سال جاری آغاز شده که به مدت هشت ماه دوام خواهد داشت. این پروگرام در دو مرحله‌ی تیوری و عملی صورت می‌گیرد. در بخش تیوری به مدت یک ماه که دوره‌ی آموزشی آن بود از شیوه‌های مختلف شناخت ماین‌ها، انواع ماین، شیوه‌ی کندوکاری و انفجار ماین‌ها آموزش داده شد، و اما در بخش عملی خانم‌ها در ساحه‌‌ها می‌روند و آموزش‌های را که در مورد ماین‌ها آموخته اند، در جهت کشف و انفجار آن‌ها استفاده می‌کند.

غلام جیلانی بارکزی مسئول آموزش برنامه‌ی ماین پاکی به روزنامه اطلاعات روز گفت: در این دوره‌ی ماین پاکی به تعداد ۱۵ خانم شرکت نموده که یکی از خانم‌ها به عنوان معاون داکتر همراه با کمک لوازم صحی در ساحه با تیم ماین پاکی همراه می‌باشد ، و اما از میان ۱۴ تن از این خانم ها، بعد از سپری نمودن آزمون، ۱۰ تن آنان که بلندترین نمره را بگیرند، رسما به کار در ساحه‌های احتمال وجود ماین اعزام می‌شوند.

آقای بارکزی در رابطه به آموزش انواع ماین‌های موجود در افغانستان گفت، ماین‌های که در افغانستان و هم چنان بامیان وجود دارند، ماین‌های ضد پرسونل بوده که بیشتر از دوران جنگ شوروی در افغانستان باقی مانده‌اند.

«یاسوهیرو آی چیشی» مشاور فنی موسسهDDG  هدف از برگزاری دوره‌ی ماین پاکی را در ولایت بامیان، ایجاد اشتغال برای خانم‌ها و همچنان پاک کردن ساحات مشکوک از موجودیت ماین‌ها عنوان نموده و گفت: «ما برای این در ولایت بامیان این دوره را برای خانم‌ها دایر نمودیم که زنان در این جا هیچ‌گونه مشکل در جامعه ندارند و به صورت آزادانه می‌تواند در این دوره شرکت کنند.»

آقای آی چیشی افزود: «از آن‌جایی که در افغانستان بیشتر زنان و کودکان در معرض خطر ماین‌ها قرار دارند، لذا این دوره را برای خانم‌ها دایر نمودیم که از طرفی هم در جهت آگاهی‌دهی به زنان در افغانستان کمک نماییم که دیگر قربانی ناشی از انفجار ماین‌ها نگردند».

وی در ادامه افزود: «زنان نمادی از صلح اند و لذا برای آوردن صلح، صمیمیت و همدلی در افغانستان بسیار موثر می‌باشند، که اگر بتوانند در این دوره کار عملی را به صورت احسن پیش ببرند، این برنامه را برای خانم‌ها در سطح افغانستان انکشاف می‌دهیم.»

آقای آی چیشی در باره‌ی سرنوشت ماین‌های یافت شده در ساحه‌ها به روزنامه اطلاعات روز گفت: «بعد از یافت و بررسی ماین توسط تیم بانوان، ماین‌ها توسط همین زنان انفجار داده می‌شود زیرا اگر این ماین‌ها خنثا شود باز هم قابل استفاده بوده و در مقاصد ضد انسانی استفاده می‌شود.»

آقای بارکزی در باره ساحات مشکوک به وجود ماین‌ها گفت: «بعد از چهل سال جنگ‌های متمادی در ساحات مختلف ولایت بامیان، هنوز ماین‌های انفجار نشده‌یی در این ولایت وجود دارند که با عدم آگاهی مردم از این ماین‌ها، قربانی‌های هم در پی داشته‌اند که خوشبختانه در سال‌های قبل ساحات چون شهر غلغله و اطراف پیکره‌های بودا، توسط موسسات ماین پاکی از موجودیت ماین‌ عاری گردیده، که تنها به مساحت ۵۵ متر مربع در منطقه‌ی «دره آهنگران» دست نخورده باقی مانده که بعد از سروی و کارهای ابتدای که صورت گرفته است این ساحه را از موجودیت ماین، پاک می‌کنیم.»

زهرا رضایی یک تن از بانوانی که شامل این برنامه می‌باشد، می‌گوید: «اکثری زنان از وجود انواع ماین‌های موجود هیچ‌گونه آگاهی ندارند و این باعث شده است که زنان و کودکان قربانی این ماین‌ها قرار بگیرند.»

خانم رضایی افزود: «خوش‌حالم که شامل این برنامه می‌باشم. از طرفی هم از این‌که از خطرات ماین‌ها آگاهی کرده‌ام، به عنوان یک شهروند بامیانی، وظیفه خود می‌دانم تا در زمینه‌ی آگاهی‌دهی به زنان دیگر در حد توانم بکوشم تا زنان و کودکان دیگر قربانی ناشی از انفجار ماین‌ها نگردند.»

افغانستان کشوری است که در حدود ۴۰ سال گواه جنگ‌های درون‌مرزی بوده است. این جنگ‌ها باعث شده است که در ساحات جنگی ماین‌های مختلفی کشت شوند که بامیان نیز از این امر مستثا نبوده است. از جمله قابل یادآوری است که در سال ۱۳۹۴در منطقه‌ی «رشک، فیروزبهار» از مربوطات ولسوالی یکه‌ولنگ این ولایت، سه کودک در اثر انفجار یک ماین خوشه‌ی، جان دادند و یک کودک دیگر زخمی شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *