آغاز آتش‌بس یک‌طرفه دولت؛ رییس‌جمهور دستور احضارات درجه یک داد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی به نیروهای امنیتی کشور در روزهای آتش‌بس با گروه طالبان دستور احضارات درجه یک داده است.
آقای غنی روز گذشته به ولایت قندهار رفت و در دیدار با مسوولان امنیتی این دستور را صادر کرد.
در خبرنامه‌ی ریاست‌جمهوری آمده: «رییس‌جمهور کشور به مسوولان ارگان‌های امنیتی و دفاعی در مورد احضارات درجه یک در روزهای آتش‌بس با طالبان افغان دستور داد و تأکید کرد که این آتش‌بس نشانه‌ی قوت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‎باشد.»
آتش‌بس یک‌طرفه 8 روزه دولت افغانستان با «گروه طالبان افغان» امروز، 27 رمضان آغاز شد. رییس‌جمهور غنی شش روز پیش (۱۷ جوزا) اعلام کرد که از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر با گروه طالبان آتش‌بس می‌کند.
طالبان چند روز بعد، آتش‌بس سه روزه در روزهای عید سعید فطر را اعلام کرد.
پس از اعلام آتش‌بس، حملات هراس‌افگنانه در سراسر کشور افزایش یافته است. دو روز پیش از بیش از 60 نیروی امنیتی در ولایت‌های هرات، قندوز و قندهار کشته شدند.
امروز نیز گروه طالبان بر ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب حمله کردند که منجر به سقوط مرکز این ولسوالی به دست جنگجویان این گروه شده است.
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با اشاره به افزایش حملات و تلفات غیرنظامیان گفته که این حوادث را زیر نظر دارد و هدف قرار دادن غیرنظامیان در هیچ زمان و تحت هیچ شرایطی توجیهی ندارد و صلح یک حق انسانی است.
از سوی دیگر آقای غنی در سفر یک روز پیش از آغاز آتش‌بس به ولایت قندهار به زیارتگاه «خرقه مبارک» عبای منسوب به پیامبر اسلام رفت.
ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که عبای حضرت محمد به اساس حکم آقای غنی از صندوق مخصوص بیرون کشیده شد و پس از مسح و احترام خاص، به درگاه خداوند برای پایان یافتن خون‌ریزی و تأمین صلح، اتحاد و همبستگی دعا شد.
رییس‌جمهور گفته: «آرزو دارم به برکت خرقه‌ی مبارک، در افغانستان فضای صلح، ثبات، وحدت ملی و برادری حاکم گردد.»
او در مورد آتش‌بس گفته: «فتوای سه هزار تن از علمای کشور در تاریخ سرزمین ما بی‌بدیل است و ما در مطابقت به آن آتش‌بس را اعلام کردیم و این یک حرکت مثبت بود که در واکنش به آن طالبان نیز آتش‌بس را اعلام نمودند.»
آقای تأکید کرده که علما باید به همه مردم راهنمایی کنند تا از طریق مذاکرات، سیاست و جرگه‌ها به مشکلات کشور به گونه‌ی مسالمت‌آمیز پایان یابد.