اختلاف‌های سیاسی و افزایش تهدیدات امنیتی در مناطق امن غزنی

اختلاف‌های سیاسی و افزایش تهدیدات امنیتی در مناطق امن غزنی

همزمان با افزایش تنش‌های سیاسی بر سر انتخابات در ولایت غزنی، تهدیدات امنیتی بر ولسوالی‌های امن این ولایت نیز افزایش یافته و طالبان مسوولان نظامی و ملکی خود را برای باشندگان ولسوالی‌های جاغوری و مالستان معرفی کرده‌اند.

منابع محلی در ولایت غزنی و برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند که میان تشدید تهدیدات امنیتی بر ولسوالی‌های امن غزنی و جنجال‌های انتخابات «یک رابطه نامرئی» دیده می‌شود. به گفته‌ی این افراد، تهدیدات امنیتی پس از آن در مناطق امن افزایش یافته است که بحث انتخابات و تنش‌های سیاسی درباره‌ی حوزه‌بندی انتخابات غزنی بالا گرفته است.

دست پنهان

اخیراً طالبان با ارسال چندین نامه به ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی از مردم این مناطق خواسته تا از میان «تسلیم شدن» و «جنگ» یک گزینه را انتخاب کنند. چندی پیش نیز طالبان با ارسال نامه‌یی از باشندگان این دو ولسوالی خواسته بودند که «در چوکات شریعت اسلامی و لوایح امارت اسلامی به جهاد ادامه بدهند.»

به تازگی تهدیدات این گروه بر دو ولسوالی غزنی بیشتر شده است. جلسه بزرگان ولسوالی جاغوری با بزرگان ولسوالی‌های هم‌جوار آن نیز بدون نتیجه پایان یافته است.

محمد محقق می‌گوید؛ اخطار و آمادگی حمله‌ی طالبان به جاغوری و برخی ولسوالی‌ها هزاره‌نشین غزنی برای اولین بار طی 18 سال گذشته، پرسش برانگیز است. او به این باور است که طالبان در این اواخر «حکومت را کنار گذاشته و مستقیم بالای یک قوم اعلان جنگ می‌کند در حالی که روش طالبان قبلاً چنین نبوده و شعار شان جنگ با نیروهای خارجی و حکومت بوده است.»

آقای محقق در هفتم سرطان سال جاری در فیسبوکش نوشته است: «و بدتر و فاجعه‌بارتر از همه اين‌كه راپورها مي‌رساند كه اين تصميم حمله بالاى مناطق هزاره‌نشين بعد از آتش‌بس سه روزه با حكومت گرفته شده و گفته مي‌شود كه جنگ عليه مردم هزاره با تحريك استخبارات دولتى و توسط طالبان هوادار حكومت انجام مي‌شود.»

ریاست جمهوری افغانستان ادعای آقای محقق را رد کرده است. هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که هر ادعایی را که ایشان دارد، مردم و حکومت افغانستان انتظار دارند که محمد محقق منحیث یک شخص پاسخ‌گو به قانون آمده ادعایش را به اثبات برساند.

آقای چخانسوری گفته است: «به خاطر منافع شخصی خود، منافع ملی و امنیت ملی کشور را صدمه نرساند و در ذهن مردم تشویش ایجاد نکند.»

محمدعارف رحمانی می‌افزاید که احساس می‌شود که یک پیوند نامرئی میان افزایش تهدیدات امنیتی بر مناطق امن غزنی و انتخابات وجود داشته باشد. او گفت که در دو ماه گذشته حکومت به تحصن‌کنندگان مزاحمت ایجاد نکرد اما روز گذشته نیروهای امنیتی تحصن‌کنندگان هزاره را محاصره کرده بودند.

سخن‌گوی والی غزنی با رد دست داشتن حکومت در ایجاد ناامنی و تهدید ولسوالی‌ها امن می‌افزاید که طالبان مدتی است که ولسوالی‌های امن غزنی را تهدید کرده‌اند. «هر گروه تروریستی به‌خاطر بدست‌آوردن اهداف شوم شان مردم را تهدید می‌کنند.»

عارف نوری در این مورد گفت که در عمل مخالفان مسلح در سه سال گذشته هیچ کاری نکرده و تدابیر جدی به‌خاطر تأمین امنیت ولسوالی‌های ناور، مالستان و جاغوری گرفته شده است. او گفت: «به مردم اطمینان می‌دهیم که دشمن هیچ کاری کرده نمی‌تواند.»

رویارویی قومی

نمایندگان غزنی و معترضان به این باور اند که حکومت افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات با تقسیم‌بندی غزنی به سه حوزه به شکاف‌های قومی دامن می‌زنند و «اقوام باهم برادر غزنی» را از هم جدا می‌سازند.

معاون رییس‌جمهور کشور در دیدار با نمایندگان مردم غزنی در مجلس و برخی جوانان بر ضرورت جلوگیری از قومی و سمتی شدن مسایل سیاسی و تحریک احساسات قومی مردم در سطح کل کشور مخصوصاً ولایت غزنی تاکید کرده و گفته که است که زندگی مشترک و مسالمت‌آمیز مردم غزنی نباید صدمه ببنید زیرا؛ «انتخابات‌ها سپری می‌شود اما مردم این ولایت همیشه در کنار هم‌دیگر باقی خواهند بود و باید باهم زندگی مشترک داشته باشند.»

عبدالملک حبیبی، یکی از بزرگان ولایت غزنی نیز به این باور است که حکومت در مسایلی که تنش میان اقوام خلق می‌کند، دخیل است.

آقای حبیبی به روزنامه اطلاعات روز گفت حکومت محلی و بعضی والی‌هایی که در غزنی آمدند، در خلق تنش قومی دست دارند. او گفت: «به‌خاطر نگرانی از آینده‌ی این که غزنی به سوی یک تقابل قومی نرود، مدیریت حکومتی ضرورت است.»

در همین حال دفتر مطبوعاتی والی غزنی می‌گوید که دشمن در سال‌های اخیر تلاش کرده تا تقابل قومی را در غزنی ایجاد کند اما مردم غزنی «فریب دشمن» را نمی‌خورند و تلاش‌ها در این زمینه کارساز نخواهد بود.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی گفت: «خود مردم غزنی اجازه نمی‌دهند. ما جلسات متعدد را با علمای دینی داشتیم. اطمینان می‌دهیم که هیچ حلقه و گروه سیاسی نمی‌تواند با استفاده از حساسیت انتخابات و مسایل دیگر تشنج قومی ایجاد کند.»

انتخابات

دو ماه پس از اعتراض شماری از باشندگان ولایت غزنی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به درخواست این معترضان پاسخ مثبت داد و ولایت غزنی را به سه حوزه انتخاباتی تقسیم کرد. هدف از این کار «تامین نمایندگی عادلانه و عمومی» خوانده شده است.

پس از اعلام این تصمیم شمار دیگر از باشندگان غزنی اعتراض کردند. این معترضان تصمیم کمیسیون انتخابات را غیرقانونی خوانده و گفته که حوزه‌بندی غزنی یک کار سیاسی به هدف جلوگیری از راه‌یافتن یک قوم خاص به پارلمان است.

وکلای غزنی می‌گویند این تصمیم خلاف ماده 35، 36 و 71 قانون انتخابات است. این نمایندگان می‌گویند اعمال این تصمیم «تبعیض‌آمیز و غیراصولی» به شکاف‌های قومی دامن زده و باعث جدایی شهروندان غزنی می‌شود.

محمد محقق، معاون ریاست اجرایی نیز به این باور است که «توزيع حوزه ولايت غزنى به سه حوزه انتخاباتى هم بر خلاف قانون انتخابات است و هم بيان‌گر تبعيض ناروا ميان اقوام باهم برادر افغانستان و تلاش سازمان يافته براى مقابله با حضور قانونمند برخى اقوام در ولسى جرگه که عالي‌ترين مرجع تصميم‌گيرى كشور مي‌باشد.»

محمدعارف رحمانی، نماینده‌ی غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید تاکنون حکومت و کمیسیون انتخابات هیچ واکنشی درباره‌ی خواست معترضان غزنی نداشته است.

کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید تصمیم این نهاد درباره‌ی غزنی مطابق قانون است و به زودی کارهای عملیاتی روند انتخابات در غزنی آغاز می‌شود.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی این کمیسیون به روزنامه اطلاعات روز گفت که دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در غزنی باز است اما کمیسیون منتظر تقویم انتخاباتی و پلان عملیاتی است تا کارش را در این ولایت شروع کند.

«آنچه تصمیم گرفته شد، مطابق قانون انتخابات بود. کمیسیون بر همین موضع خود تاکید می‌کند. مطابق گزارش دو کمیشنر کمیسیون انتخابات که به غزنی رفته بودند، دیدگاه همه شریک است.»

او گفت که موضوع دیگر حوزه‌بندی ولایت غزنی می‌باشد که کمیسیون منتظر است تا اداره ارگان‌های محلی و اداره احصاییه مرکزی مطابق تناسب نفوس، جغرافیا و مشترکات اجتماعی حوزه انتخاباتی غزنی را تقسیم‌بندی کند.

کار کمیسیون انتخابات در غزنی پس از آن‌که شماری از باشندگان غزنی دروازه این کمیسیون را بسته کرده و خواهان حوزه‌یی شدن انتخابات در این ولایت شدند، بسته شد و کمیسیون نتوانست دو مرحله اول روند انتخابات را در غزنی اجرا کند.

سرور دانش، معاون رییس جمهور اما استدلال می‌کند که «به هر ترتیب ممکن، انتخابات باید مطابق قانون برگزار شود و هم شکلیات قانون و هم محتوا و روحیه قانون باید رعایت گردد و در زمینه‌ی دسترسی به حقوق شهروندی مردم غزنی، «قانون» و «عدالت» مساویانه بر همگان تطبیق شود.»

غزنی یکی از ده ولایت افغانستان است که تهدیدات امنیتی در آن بلند گزارش می‌شود. این ولایت در سال‌های اخیر شاهد ناامنی‌های روزافزون بوده است.

در ماه رمضان طالبان شبانه تا 9 حمله را بر مناطق مختلف ولایت غزنی انجام می‌دادند و در شبانه روز تلفات سربازان به حدود 7 نفر می‌رسید. در دو هفته گذشته به‌طور اوسط طالبان در شب و روز 5 حمله انجام داده‌اند و به گفته‌ی دفتر مطبوعاتی والی غزنی رقم تلفات به 5 نفر در یک شبانه روز رسیده است.