عکس از کمیسیون مستقل انتخابات

رییس کمیسیون انتخابات: فرماندهان محلی در روند انتخابات دخالت می‌کنند

اطلاعات روز: عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید که برخی از فرماندهان پولیس، والی‌ها و ولسوال‌ها در روند انتخابات مداخله می‌کنند.

آقای صیاد مشخصاً از فرمانده پولیس ولایت قندهار نام برد و مدعی شد که جنرال عبدالرازق در کار این کمیسیون مداخله و روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان و کاندیداها را با کندی مواجه کرده است.

این در حالی است که پیشتر اسنادی که به دست روزنامه‌ی اطلاعات روز رسیده بود نشان می‌داد که در شماری از ولسوالی‌های ولایت قندهار فرماندهان پولیس در کار کمیسیون انتخابات دخالت می‌کنند و یا کارمندان این نهاد را وادار می‌کنند تا به خواسته‌های آنان تن دهند.

نامه‌یی که از دفتر کمیسیون انتخابات در قندهار به کمیسیون مستقل انتخابات در کابل فرستاده شده، نشان می‌دهد که در ولسوالی‌های معروف، نیش، میانشین، شورابک، ریگ و غورک پولیس کارمندان کمیسیون انتخابات را تهدید کرده و یا از آنان خواسته‌های غیرقانونی داشته‌اند.

در این نامه که به‌تاریخ ۱۴ جوزا عنوانی رهبری مقام کمیسیون انتخابات نوشته شده، آمده است که مأمورین و مواد ثبت‌نام ۱۵ روز پیش به ولسوالی معروف قندهار فرستاده شده اما هیچ ثبت‌نامی انجام نشده است. این نامه گفته است: «… طوری که در گزارش قبلاً ذکر کرده بودم مأمورین ولسوالی معروف تحت فشار شدید قومندان امنیه‌ی این ولسوالی قرار دارد. قومندان امنیه‌ی این ولسوالی به مأمورین گفته دو راه دارین یا ۳۰۰۰ فوتوکاپی تذکره ثبت می‌کنید یا هم شما را بندی می‌کنم.»

«تا دو روز دیگر مشکل انتخابات در غزنی حل خواهد شد»

رییس کمیسیون انتخابات هم‌چنین می‌گوید حکومت وعده کرده که تا دو روز دیگر مشکلات انتخابات در غزنی را حل می‌کند.

به باور آقای صیاد مشکلات انتخابات در غزنی دو بعد دارد؛ بعد اداری و بعد سیاسی. به لحاظ تخنیکی و اداری مشکلات این ولایت رفع شده است و انتظار می‌رود که تا دور روز دیگر مشکلات سیاسی نیز رفع شود. او گفت: «هفته‌ی گذشته برای دفتر ولایت غزنی رییس جدید تعیین کردیم و رییس جدید در مورد استخدام‌های ولایتی تجدید نظر کند.»

حضور کمرنگ زنان در میان نامزدان مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی

کمیسیون مستقل انتخابات هم‌چنین از حضور کمرنگ زنان در میان نامزدان احتمالی شوراهای ولسوالی و مجلس نمایندگان ابراز نگرانی می‌کند.

رییس این کمیسیون می‌گوید در برخی از ولسوالی‌ها و ولایت‌های ناامن هیچ زنی برای رقابت در انتخابات شورای ولسوالی خود را کاندیدا نکرده است. او افزود: «در برخی از ولسوالی‌های دوردست و ناامن زنی که 12 پاس باشد وجود ندارد، اگر وجود هم داشته باشد بنا بر سنت‌های حاکم در آنجا خودش را برای رقابت در انتخابات شورای‌های ولسوالی کاندیدا نمی‌کنند.» به گفته‌ی آقای صیاد بیشتر ولایت‌های ناامن مثل قندهار، پکیتکا، پکتیا، ارزگان، فراه، هلمند، بادغیس کنر و لغمان با این چالش روبرو بوده است.

براساس آخرین آماری که کمیسیون از ثبت نام نامزدان ارایه کرده، مجموعا 2396 نفر برای رقابت در انتخابات مجلس نمایندگان خود شان را نامزد کرده‌اند که از این میان 1981 تن آن مرد و 381 تن آن زن اند.

به همین ترتیب بر اساس آمار ارایه شده از سوی کمیسیون تا حالا 3058 تن خود شان را برای رقابت در انتخابات شوراهای ولسوالی نامزد کرده‌اند که از این میان 2851 نفر آن مرد و 207 تن دیگر زنان اند. ثبت نام نامزدان در انتخابات شوراهای ولسوالی تا دو روز دیگر تمدید شده است.

به گفته‌ی آقای صیاد قرار است فهرست ابتدایی نامزدان پس از بررسی به تاریخ 7 سرطان سال جاری اعلام شود.

آقای صیاد افزود که برای بررسی پرونده‌ی افرادی که به نقض حقوق بشر و جرایم جنگی متهم‌اند، یک کمیسیون مستقل تشکیل می‌شود. این کمیسیون پس از بررسی پرونده‌های نامزدان متهم به جرایم جنگی و نقض حقوق بشر، درباره این افراد تصمیم می‌گیرد.

براساس آخرین آمار اریه شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون بیش از شش میلیون رأی‌دهنده‌ ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان بیش از دو میلیون و یازده هزار آن را زنان تشکیل می‌دهند.