بی‌توجهی حکومت و سرنوشت نامعلوم غزنی در انتخابات

این روزها قصه‌ی انتخابات در دیگر نقاط افغانستان گرم است، اما در ولایت غزنی خبری از ثبت نام نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها نیست. همچنان در ولسوالی‌های 18 گانه‌ی این ولایت نیز خبری از ثبت نام رأی‌دهندگان نیست. نه ثبت نام رأی‌دهندگان در این ولایت برگزار شده و نه نامزدان انتخابات پیش رو فرصت ثبت نام یافته‌اند.

ولایت غزنی در فهرست منتشر شده از نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها از سوی کمیسیون مستقل انتخابات با صفرهای سرخ نشانی شده است؛ یعنی تاکنون هیچ فردی به‌عنوان نامزد انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام نکرده‌ است.

با این که روند ثبت نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها پایان یافته – هرچند کمیسیون روز یک‌شنبه اعلام کرد که این روند تا پانزدهم ماه سرطان تمدید شده است – و مدت ثبت نام نامزدان نیز تمام شده است، اما فعالان مدنی و باشندگان غزنی روز یک‌شنبه در نشست خبری در کابل گفتند که کمیسیون انتخابات هیچ طرحی برای حل مشکل انتخابات در این ولایت ندارد و حکومت نیز نسبت به حق انتخاب کردن و انتخابات شدن باشندگان غزنی بی‌توجهی می‌کند.

جنجال انتخابات در غزنی پس از آن آغاز شد که در اوایل ماه ثور امسال شماری از معترضان در برابر دفتر کمیسیون انتخابات در این ولایت خیمه تحصن برپا کردند و دروازه کمیسیون را بستند. آنان خواهان حوزه‌یی شدن انتخابات در این ولایت‌اند. تاکنون دفتر کمیسیون در این ولایت بسته نگه‌داشته شده و به‌همین سبب مواد انتخاباتی در هیچ یکی از ولسوالی غزنی نرسیده است. در ولسوالی‌های غزنی هیچ کسی ثبت نام نکرده و نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌های‌ها نیز ثبت نام نتوانسته‌اند.

یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به این پرسش اطلاعات روز که در مورد سرنوشت انتخابات در غزنی کدام تصمیم جدید گرفته نشده؟ بالآخره سرنوشت غزنی چه خواهد شد؟ کوتاه نوشت: «غزنی نا معلوم است.»

کمیسیون مستقل انتخابات امروز (یک‌شنبه، سوم سرطان) در نشستی با ارگان‌های امنیتی فیصله کرد که هیأتی متشکل از ارگان‌های ذیربط برای رسیدگی به مشکل ولایت غزنی به آن ولایت سفر کند. پیش از این نیز هیأتی متشکل از کمیشنران کمیسیون انتخابات به غزنی رفته بود، اما مشکل غزنی همچنان به قوت خود باقی است.

«حلقاتی پشت جنجال‌های انتخابات غزنی است»

شماری از باشندگان و فعالان مدنی غزنی روز یک‌شنبه در نشستی خبری در کابل گفتند که شماری از حلقات درون و بیرون نظام در بسته نگه‌داشتن دفتر کمیسیون غزنی دست دارند و تلاش می‌کنند که برگزاری انتخابات در این ولایت را با مشکل مواجه کنند.

آنان همچنان در قطع‌نامه‌ی خود می‌گوید که حکومت تاکنون هیچ اقدامی برای بازگشایی دفتر ولایتی کمیسیون و زمینه‌سازی برگزاری انتخابات سراسری در این ولایت نکرده است.

محمدعلی علیزاده، نماینده‌ی مردم غزنی در پارلمان به اطلاعات روز می‌گوید زمانی که دفتر ولایتی کمیسیون از سوی شماری از افراد بسته شد، کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت به این موضوع توجه نکردند.

آقای علی زاده افزود: «یک تعداد کسانی در داخل نظام افرادی را که در غزنی خیمه تحصن برپا کرده‌اند، تقویت و تحریک می‌کنند که شما این حرکات و مطالبات تان را ادمه دهید.»

جمعه خان پویا، یکی از برگزار کنندگان این نشست گفت: «متأسفانه به دلایلی، دست‌های ناپیدایی در غزنی است که کار می‌کنند تا پروسه انتخابات را در این ولایت به چالش بکشند.»

او مدعی شد که کمیسیون مستقل انتخابات به جای این که زمینه‌ی انتخابات شفاف، آزاد و عادلانه را فراهم کند، کوتاهی و غلفت می‌کند و به یک عده حلقات و جریان‌های خاص سیاسی اجازه می‌دهد که منافع ملی و وحدت ملی در افغانستان را به چالش بکشد.

ملکه قاسمی، یکی از برگزار کنندگان دیگر این نشست گفت جنجال‌های انتخابات در غزنی  به انتخابات قبلی پارلمانی در این ولایت بر می‌گردد که 11 نماینده غزنی از یک قوم به پارلمان راه یافتند. خانم قاسمی افزود: «دست‌های نامرئی روی این مورد کار می‌کنند و همچنان ما عدم استقلالیت کمیسیون انتخابات را شاهد هستیم.»

محمد امینی، یکی از برگزار کنندگان این نشست می‌گوید: «متأسفانه عمل‌کرد کمیسیون مستقل انتخابات، کم‌کاری حکومت وحدت ملی و مداخله‌ی برخی حلقات در داخل و خارج از حکومت در مورد عدم بازگشایی دفتر کمیسیون انتخابات به معنای نقض آشکار قوانین نافذه کشور و اصول انتخابات است.»

امینی در گفت‌وگوی اختصاصی با اطلاعات روز مدعی شد که افرادی به حمایت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، انجنیر محمد خان معاون اول ریاست اجراییه، اسدالله خالد والی پیشین غزنی، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین و عبدالکریم متین والی پیشین این ولایت پشت جنجال انتخابات در غزنی‌اند.

او افزود که این افراد می‌خواهند بدون برگزاری انتخابات به‌صورت توافقی چند نماینده را به پارلمان افغانستان معرفی کنند.

لطیفه اکبری، رییس شورای ولایتی غزنی به اطلاعات روز می‌گوید افراد محدودی که از یک قوم خاص‌اند و دروزاه‌ی کمیسیون را بسته‌اند، براساس تصمیم خود شان این کار نکرده‌اند، بکله افرادی رده‌بالا پشت این کاراند و «خود حکومت در آن دست دارد.»

در صورت عدم برگزاری انتخابات چه خواهد شد؟

منابع ما می‌گوید در صورت عدم برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی، چندین طرح تاکنون مطرح شده که از جمله‌ی آن‌ها، ادامه کار نمایندگان فعلی و فرستادن 11 نماینده به‌صورت توافقی از چند قوم ساکن غزنی است.

رییس شورای ولایتی غزنی احتمال می‎دهد که در صورت عدم برگزاری انتخابات پارلمانی همان 11 نماینده فعلی در پارلمان دوباره به کار شان ادامه خواهند داد.

ملکه قاسمی می‌گوید که تلاش‌های جریان دارد که بخشی از باشندگان غزنی را از حق رأی‌دادن محروم کنند و شماری را به عنوان وکیل بی‌آنکه انتخابات برگزار شود، به پارلمان بفرستند که این موضوع برای شهروندان غزنی غیرقابل تحمل می‌باشد.

محمدعلی علیزاده، نماینده مردم غزنی در پارلمان می‌گوید؛ افراد خاصی در غزنی می‌گویند که اگر هم انتخابات در این ولایت برگزار نشود، ما می‌خواهیم در پارلمان نماینده داشته باشیم یا به صورت انتصابی یا هم این که غزنی به دو یا سه حوزه کوچک‌تر تقسیم شود.

فعالان مدنی و باشندگان غزنی تأکید دارند که حکومت مسولیت دارد تا با تامین امنیت ولسوالی‌ها و ساحات ناامن ولایت غزنی، زمینه‌ی انتخابات شفاف، عادلانه و همه‌جانبه را در تمام این ولایت فراهم کند تا نشود بخاطر عدم تأمین امنیت شماری از ولسوالی‌ها و سایت‌های انتخاباتی، تمامی شهروندان غزنی یک‌باره از پروسه ملی انتخابات سراسری محروم شوند.

معترضان به حکومت یک هفته فرصت دادند که تا دروازه دفتر ولایتی کمیسیون در غزنی را باز کند. آنان هشدار دادند که در صورت عدم بازگشایی دفتر کمیسیون، دست به اعتراض‌های گسترده‌تر در کابل و غزنی خواهند زد.

آقای اخلاقی می‌گوید هنوز هم وقت باقی مانده، اگر دفتر کمیسیون باز شود و ثبت نام نامزدان و رأی‌دهندگان در ولسوالی‌ها آغاز شود، کدام مشکلی در پروسه انتخابات در این ولایت به‌وجود نخواهد آمد.

ریاست‌جمهوری چه می‌گوید؟

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری به اطلاعات روز می‌گوید که تمام تلاش حکومت در رابطه به غزنی این است که باشندگان این ولایت از حق شهروندی خود در پروسه انتخابات محروم نشوند. آقای مرتضوی افزود در مورد مشکلات غزنی بحث روی برخی «گزینه‌ها» جریان دارد، امید است مشکل حل شود و فرصت برای همه‌ی شهروندان غزنی فراهم گردد.

آقای مرتضوی در مورد «گزینه‌ها» این گونه شرح می‌دهد: «هدف اساسی این است که ما چطور می‌توانیم زمینه‌ی مشارکت همه‌ی شهروندان غزنی در پروسه انتخابات را فراهم کنیم که کاندیدا بتوانند ثبت نام کنند و شهروندان از حق شهروندی خود در رأی دادن محروم نشوند.»

مرتضوی در رابطه به انتقاد فعالان مدنی و باشندگان غزنی مبنی بر عدم توجه حکومت و ریاست‌جمهوری به مسأله غزنی گفت که به هیچ وجه مسأله بی‌توجهی نیست، غزنی یکی از ولایت‌های افغانستان است.  رییس‌جمهور در یک هفته سه بار از طریق ویدوئو کنفرانس با 34 ولایت افغانستان روی موضوعات مختلف صحبت کرده است.