مجلس سنا: نشست عربستان سعودی برای حکومت و طالبان چانس طلایی است

اطلاعات روز: همزمان با برگزاری نشست عالمان دینی کشورهای عضو کنفرانس اسلامی درعربستان، مجلس سنا برگزاری این نشست را فرصت طلایی برای حکومت و طالبان خواند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا امروز (سه‌شنبه، 19، سرطان) در نشست عمومی این مجلس گفت که نشست عالمان دینی کشورهای اسلامی در عربستان برای حکومت و طالبان یک چانس طلایی را فراهم کرده تا آنان با استفاده از این چانس، روند صلح را در کشور تقویت بخشند.
این در حالی است که نماینده از طالبان در این نشست شرکت نکرده و این گروه با نشر اعلامیه‌یی به علمای کشورهای اسلامی هشدار داده‌اند که اگر آنان فتوای غیر مشروع بودن جنگ افغانستان را صادر کنند، ثابت می‌شود که در کنار امریکا ایستاده‌اند.
اما معاون اول مجلس تاکید داشت که طالبان نباید از فتوای علمای کشورهای اسلامی سرپیچی کنند.
در همین، حال، برخی سناتوران می‌گویند که طالبان به دستور پاکستان در این نشست شرکت نکرده و فیصله علمای اسلامی را در مورد جنگ افغانستان قبول نخواهند کرد.
زلمی زابلی در این خصوص دولت امریکا را مقصر اصلی ادامه جنگ در کشور خواند و گفت که اگر امریکا بر پاکستان فشار وارد کند، پاکستان مجبور می‌شود طالبان را به روند صلح افغانستان حاضر کند.
با این وجود، محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا تاکید کرد که نشست علمای کشورهای اسلامی از لحاظ شرعی و اسلامی برای مردم افغانستان با اهمیت است.
آقای ایزدیار افزود که مردم افغانستان انتظار دارند تا علمای کشورهای اسلامی در مورد جنگ علیه نظام افغانستان فتوای شرعی صادر کرده و ادامه این جنگ را نا مشروع اعلام کنند.
او بیان داشت، عالمان جهان اسلام با صدور فتوای شرعی به آن عده از کشورهای اسلامی که با استفاده از فتواهای مغرضانه شرعی، جنگ افغانستان را دامن می‌زنند را به جای شان بنشانند.
با این وجود، برخی سناتوران دیگر نیز نشست عربستان سعودی را آخرین فرصت برای پایان درد مردم افغانستان خواند و ابراز امیدواری کردند که فیصله‌ی این نشست بتواند به منظور آغاز روند صلح افغانستان موثر واقع شود.
نشست 130 عالم دینی از 37 کشور اسلامی امروز در شهر جده عربستان برگزار شده و قرار است این نشست فردا در شهر مکه برگزار شود. 35 عالم دینی به نمایندگی از افغانستان در این نشست شرکت کرده‌اند.
در این نشست روی خطرات و چگونگی مبارزه با گروه‌های تروریستی در جهان اسلام به ویژه افغانستان بحث شده و فیصله صادر خواهد شد.
گفتنی است که در دعوتنامه ارسالی رییس کنفرانس کشورهای اسلامی به علمای کشورهای مختلف، گروه‌هایی که در افغانستان مشغول جنگ اند تروریست خوانده شده است.