افزایش بی‌پیشینه‌ی تلفات غیرنظامیان؛ نزدیک به 1700 کشته در شش ماه

افزایش بی‌پیشینه‌ی تلفات غیرنظامیان؛ نزدیک به 1700 کشته در شش ماه

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد (یونما) در گزارش تازه‌اش دریافته که در شش ماه اول سال میلادی در افغانستان نزدیک به 1700 غیرنظامی کشته و بیش از 3000 نفر دیگر زخمی شده‌اند. یونما این رقم را در 9 سال گذشته (از سال 2009 تا کنون) بی‌پیشینه خوانده است. رقم تلفات غیرنظامیان نسبت به سال گذشته نیز افزایش سه درصدی را نشان می‌دهد.

در جریان آتش‌بس سه روزه در روزهای عید (15 الی 17 ماه جون) یونما به جز تلفات دو حمله‌ی انتحاری در ولایت ننگرهار دیگر هیچ موردی از تلفات ملکی ثبت نکرده است. ولی گفته که تلفات در این روزها هم‌چنین در سطح بالا باقی مانده است.

در گزارش یوناما آمده است که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در ۵۱۲۲ رویداد ۱۶۹۲ تن شامل ۵۴۴ زن، ۳۶۳ کودک و ۷۸۵ مرد کشته و ۳۴۳۰ تن به شمول ۹۹۲ کودک، ۳۸۷ زن و ۲۰۵۱ مرد زخمی شدند.

براساس این گزارش، تلفات کودکان و زنان در زمان مشابه در سال 2017 پانزده درصد کاهش یافته است، اما تلفات زنان و کودکان هم‌چنین نگران کننده خوانده شده است.

گزارش افزوده که خشونت‌های برخاسته از درگیری‌های مسلحانه همچنان مانع دسترسی اطفال به آموزش و پرورش، خدمات صحی، آزادی گشت‌وگذار و سایر حقوق اساسی کودکان شده است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در این گزارش با اشاره به آتش بس میان حکومت و گروه طالبان گفته است: «آتش بس کوتاه نشان داد که جنگ می ‌تواند متوقف شود و غیرنظامیان افغان دیگر نیازی به تحمل صدمات ناشی از جنگ ندارند.»

وی از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که برای یافتن راه حل صلح‌آمیز، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و توقف جنگ، تلاش کنند.

یوناما در گزارشش گفته است مسوول ۴۰ درصد تلفات غیرنظامیان طالبان و مسوول  ۵۲درصد دیگر آن گروه داعش است. در گزارش یوناما آمده که ۱۷ درصد تلفات غیرنظامیان نیروهای طرفدار دولت بوده که مسوول ۲ درصد آن نیروهای خارجی هستند.

تنها در هفته‌ی گذشته سه مورد از تلفات غیرنظامیان که مسوول آن نیروهای امنیتی افغان و نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان خوانده شده است گزارش شد. یک‌شنبه، 17 سرطان در منطقه پهلوان ولسوالی باک ولایت خوست در عملیات خاص نیروهای اردوی ملی، پنج عضو یک خانواده کشته شدند. هم‌چنین پنج‌شنبه، 21 سرطان در عملیات نیروهای ویژه در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار که علیه طالبان راه‌اندازی شده بود، شش غیرنظامی کشته شدند. هم‌چنین گزارش‌های منتشر شد که هفته‌ی گذشته در ولایت پکتیا پس از کشته شدن یک نظامی امریکایی نیروهای هوایی این کشور اهداف غیرنظامی در منطقه شملزو ولسوالی زرمت این ولایت را هدف بمباران قرار داد که در نتیجه 33 غیرنظامی افغان از جمله زنان و کودکان کشته شدند. براساس گزارش یونما،عامل ۳۵۳ مورد تلفات افراد ملکی (۱۴۹ کشته و ۲۰۴ زخمی) توسط حملات هوایی بوده است که ۵۲ درصد افزایش نسبت به عین زمان در سال گذشته را نشان می‌دهد.

ارگ ریاست جمهوری دیروز (شنبه، 23 سرطان) با نشر بیانیه‌یی اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی برای بررسی تلفات افراد ملکی طی عملیات نظامی در ولایت‌های پکتیا و ننگرهار، به ارگان‌های مربوطه هدایت داده که تحقیقات جدی و همه‌جانبه را دراین زمینه به زودترین فرصت ممکن انجام دهد و افراد مسوول را شناسایی کند.

گزارش یونما از تلفات غیرنظامیان هم‌چنین نشان می‌دهد که ۲۹ درصد تلفات ناشی از جنگ‌های زمینی، ۲۸ درصد تلفات ناشی از حملات انتحاری ۱۷ درصد تلفات ناشی از انفجار مواد تعبیه شده و غیر انتحاری، ۹ درصد تلفات ناشی از قتل‌های هدفمند و عمدی، ۷ درصد تلفات ناشی از حملات هوایی، ۵ درصد تلفات ناشی از مواد باقی مانده از جنگ و ۵ درصد تلفات ناشی از حادثات دیگر بوده است.

بر اساس گزارش یونما 52 درصد کل تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی نیروهای هوایی افغان، 45 درصد نیروهای نظامی بین‌المللی و سه درصد باقی مانده نیروهای نامعلوم طرفدار حکومت است.

در گزارش یونما آمده است که 314 مورد تلفات ملکی (114 کشته و 200 زخمی) مواد منفجره‌ی تبعیه شده به طالبان نسبت داده شده است. اما گزارش گفته که تلفات غیرنظامیان در انفجار مواد منفجره‌ی تعبیه شده نسبت به سال گذشته 43 درصد کاهش یافته است.

طالبان اما آمار ارایه شده در این گزارش را رد کرده است و مدعی شده که اکثر غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای خارجی و افغان کشته و زخمی شده‌اند.

پیشتر به تاریخ 16 جوزای سال روان کمیسیون حقوق بشر پس از 9 سال گزارشی از تلفات غیرنظامیان منتشر کرد. براساس گزارش حقوق بشر در طول 9 بیش از 64 هزار غیرنظامی در کشور کشته و زخمی شده اند. کمیسوین حقوق بشر طالبان را مسوول نزدیک به 70 درصد تلفات غیرنظامیان عنوان کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *