رقم ثبت نام‌کنندگان در حوزه‌ی غرب کشور کم است

رقم ثبت نام‌کنندگان در حوزه‌ی غرب کشور کم است

نجیب‌الله سعادت- هرات


 در حالی که روند ثبت نام رأی‌دهندگان به پایان رسیده، بر مبنای ارقام اعلام شده، نزدیک به یک میلیون تن از حوزه‌ی جنوب غرب کشور خود را  در این روند ثبت نام کردند.

ولایات هرات، فراه، بادغیس،‌ غور و نیمروز پنج ولایتی اند که نزدیک به یک میلیون زن و مرد از این پنج ولایت با وجود تهدیدات امنیتی و سایر چالش‌ها نام‌های‌شان را برای رای‌ دادن در انتخابات پیش رو (‌مجلس نمایندگان و شورای ولسوالی‌ها) ثبت کرده‌اند.

تهدیدات بلند امنیتی، مداخله‌ زورمندان در روند ثبت نام رای‌دهندگان، عدم آگاهی مردم از روند ثبت نام رای دهندگان و نداشتن شناسامه‌ی کاغذی از عمده‌ترین چالش‌های سد راه این روند عنوان شده است.

حضور زیاد زنان در هرات

بنا به آخرین آمار کمیسیون ولایتی انتخابات در هرات ۵۵۵ هزار نفر خود را در روند ثبت نام رای‌دهندگان در این ولایت ثبت نام کرده‌اند. از میان این ۵۵۵ هزار ۳۰۶ هزار تن را مردان و و ۲۴۹ هزار تن دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

داوود صدیق‌زاد، رییس کمیسیون مستقل انخابات هرات حضور زنان در این ولایت را چشم‌گیر می‌خواند و روند ثبت نام رای‌دهندگان در این ولایت را موفقیت‌آمیزعنوان می‌کند.

وی تهدیدات امنیتی و مداخله زورمندان در برخی از ولسوالی‌های این ولایت را از چالش‌های سد راه کمیسیون انتخابات دراین ولایت می‌داند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات هرات می‌گوید که از میان ۴۶۲ مرکز ثبت نام رای  دهندگان در این ولایت، ۱۶۱ مرکز به دیل تهدیدات امنیتی مسدود باقی مانده است.

صدیق‌زاد افزود که دو جلد کتاب ثبت نام رای‌دهندگان این کمیسیون در اثر درگیری بین طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی کشک‌کهنه این ولایت به دست طالبان افتاده است.

 در همین حال، ماریا بشیر فعال حقوق زن در هرات حضور گسترده‌‌ی زنان را در این ولایت به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری می‌کند که زنان این ولایت در روز انتخابات نیز حضور گسترده داشته باشند.

روند پر چالش ثبت نام رای‌دهندگان در بادغیس

ولایت بادغیس از روزهای نخست آغاز روند ثبت نام رای‌دهندگان در کشور شاهد چالش‌های انتخاباتی بوده است.

مصطفا مصدق، رییس کمیسیون مستقل انتخابات بادغیس به روزنامه‌ی طلاعات روز می‌گوید که ۷۹ هزار تن در روند ثبت نام رای‌دهندگان در این ولایت اشتراک کرده‌اند.

وی افزود که از میان ثبت نام‌کنندگان این روند، ۳۳۷ هزار تن را زنان تشکیل می‌دهد و متباقی ثبت نام‌کنندگان این روند مردان هستند.

از مجموع۲۱۰ مرکز ثبت نام رای‌دهندگان، صرف ۷۶ مرکز فعال بوده است، متباقی ۱۳۴مرکز دیگر در معرض سقوط و غیر فعال بوده است.
وی افزود که به تعداد ۴۵۰ کارمندان ثبت نام رای‌دهندگان در سطح ولایت بادغیس کار نموده است .

 وی افزود که تهدیدات امنیتی باعث شده تا تعداد زیادی از باشندگان این ولایت نتوانند خود را در این روند ثبت نام کنند.

تهدیدات امنیتی در فراه و غور

فراه و غور دو لایتی اند که به دلیل تهدیدات امنیتی آمار ثبت نام رای‌دهندگان در این ولایات کم بوده و تعداد زیادی از ساکنان این ولایت نتوانسته‌اند خود را در این پروسه ثبت نام کنند.

آغز روند ثبت نام رای‌دهندگان همزمان شده بود با درگیری‌های شدید در ولایت فراه و این موضوع باعث شده تا در مرحله‌ی نخست ثبت نام رای‌دهندگان چندین روز مسدود بماند.

میرویس عزیزی، رییس کمیسیون انتخابات فراه می‌گوید که ۶۹ هزار تن در این ولایت در روند ثبت نام رای‌دهندگان خود را  در این ولایت ثبت نام کرده‌اند که ۲۲ هزار تن آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

وی تهدیدات امنیتی را مانع از بازگشایی مراکز ثبت نام رای‌دهندگان در اکثر ولسوالی‌های این ولایت می‌داند.

در همین حال، بریالی غفاری رییس شبکه جامعه مدنی فراه در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ی اطلاعات روز روند ثبت نام رای‌دهندگان در این ولایت را نا کام ارزیابی می‌کند.

آقای غفاری می‌گوید که نیروهای امنیتی در امر بازگشایی مراکز ثبت نام رای‌دهندگان  در این ولایت ناکام بوده‌اند.

در همین حال در ولایت غور نیز آمار ثبت نام رای‌دهندگان چشم‌گیر نبوده و اشتراک مردم در این روند کم رنگ بوده است.

فضل‌الله جلالی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات غور می‌گوید که ۱۴۰ هزار نفر در روند ثبت نام رای‌دهندگان در این ولایت اشتراک کرده‌اند که ۸۶  هزار تن را زنان تشکیل می‌دهد.

وی دلیل اشتراک کم‌رنگ مردم در این روند را تهدیدات امنیتی و عدم آگاهی مردم از این روند عنوان می‌کند.

در ولایت نیمروز روند ثبت نام رای‌دهندگان با چالش‌های امنیتی همراه بوده است.

طبق آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات این ولایت، ۹۷ هزار تن در روند ثبت نام رای‌دهندگان در این ولایت اشتراک کرده‌اند که ۳۰ هزار را زنان و متباقی را مردان تشکیل می‌دهند.