کشته شدن دست کم 76 نیروی امنیتی در حملات طالبان؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

کشته شدن دست کم 76 نیروی امنیتی در حملات طالبان؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

لطف‌علی سلطانی


مرور رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته که رسانه‌یی شده است نشان می‌دهد که در حملات تهاجمی طالبان که بر پاسگاه‌های امنیتی و مراکز ولسوالی‌ها راه‌ندازی شد، دست کم 76 نیروی امنیتی کشته 36 تن دیگر زخمی شده‌اند.

بامداد روز شنبه، 23 سرطان شورشیان طالب در یک حمله تهاجمی یک پاسگاه اردوی ملی را در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه سقوط دادند. جمیله امینی، یک عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه اطلاعات روز گفت که در این حمله‌ ضمن سقوط پاسگاه، 15 سرباز اردوی ملی نیز جان باختند.

شنبه، 23 سرطان در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز دست کم شش سرباز پولیس جان باختند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع امنیتی نوشت که این رویداد در مرکز ولسوالی خاشرود روی داد و طالبان افزون به کشتن شش سرباز، مهمات پاسگاه را نیز با خود بردند.

دوشنبه، 25 سرطان در حمله طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار، هفت سرباز پولیس کشته شدند. عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت که طالبان شب‌هنگام به یک پاسگاه پولیس در منطقه «سرک غنی‌خیل» حمله کردند و هفت سرباز پولیس را کشتند.

هفته‌ی گذشته ولسوالی زیباک ولایت بدخشان گواه حملات شدید طالبان بود. پنج‌شنبه، 28 سرطان در حمله جنگجویان طالب بر یک پاسگاه امنیتی در این ولسوالی  هشت سرباز امنیتی کشته و 11 سرباز دیگر زخمی شدند. پس از این حمله طالبان جسورتر شدند و به مقر ولسوالی حمله کردند، اما موفق به تصرف آن نشدند و پس از نزدیک به 6 ساعت درگیری عقب‌نشینی کردند. خبرگزاری پژواک از قول نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان نوشت که طالبان پس از تقبل تلفات سنگین از ولسوالی عقب رانده شدند.

سه‌شنبه، 27 سرطان، در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز، 9 سرباز کشته و هشت سرباز دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک از قول، رییس شورای ولایتی کندز نوشت که طالبان شب‌هنگام بر پاسگاه‌های امنیتی در مناطق، جوی بیگم، قرغز و کنجک ولسوالی امام صاحب حمله کردند. به گفته‌ وی در این درگیری‌ها افزون بر کشته شدن 9 سرباز، سه پاسگاه نیز به دست طالبان افتاد.

پنج‌شنبه، 28 سرطان در حمله طالبان بر یک پاسگاه پولیس سرحدی در ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار دو سرباز پولیس کشه و پنج سرباز دیگر زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک و به قول داوود احمدی، سخنگوی والی کندهار این پاسگاه در خط مرزی دیورند واقع است و طالبانی که بر آن حمله کردند از آن سوی خط دیورند آمده بودند.

 دراین اواخر، طالبان در ولسوالی‌های واقع خط دیورند، حملات شان را بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افزایش داده اند. روز سه‌شنبه، 26 سرطان نیز، در حملات طالبان بر پاسگاه‌های مرزی در ولسوالی سپین بولدک، ۹ سرباز کشته و ۵ تن دیگر زخمی شده بودند.

در همین حال پنج‌شنبه شب، 28 سرطان طالبان مسلح بر مرکز و کمربندهای ولسوالی قره‌باغ حملات تهاجمی انجام دادند؛ حملاتی که در آن هشت سرباز پولیس کشته و دو غیرنظامی زخمی شدند.

جمعه، 29 سرطان مقام‌های امنیتی ولایت کندز خبر دادند که در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه پولیس محلی در ولسوالی امام صاحب این ولایت 12 پولیس محلی کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

حملات انتحاری

دقیق پس از یک ماه، آرامش کابل به‌هم خورد. عصر روز دوشنبه، 25 سرطان مهاجم انتحاری کارمندان وزارت احیا و انکشاف دهات را هدف قرار داد. در آن رویداد هفت تن جان باختند و 15 تن دیگر زخمی شدند. انفجار زمانی رخ دادکه کارمندان وزارت از کار رخصت و بسوی خانه‌های شان می‌رفتند. پولیس کابل گفت که مهاجم انتحاری پیاده بوده است. یک ماه پیش نیز کارمندان این وزارت در یک رویداد مشابه هدف قرار داده شدند. در آن رویداد 13 تن جان باختند و 30 تن دیگر زخمی شدند.

جمعه، 29 سرطان، یک مهاجم انتحاری که می‌خواست خودش را در بین نمازگزاران در مسجد جامع حضرت نعمان واقع در ولسوالی بگرامی ولایت کابل منفجر کند پیش از ورود به مسجد از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و خودش را منفجر کرد. جنرال الماس رییس تحقیقات جنایی کابل گفت که در این رویداد هیچ کسی آسیب ندیده و فقط یک کودک سطحی زخمی شده است.

در همین حال صبح روز دوشنبه، 25 سرطان از وقوع یک انفجار انتحاری در شهر کابل جلوگیری شد. مهاجمی که می‌خواست تجمع اعتراضی هواداران جنرال دوستم را در پارک شهر نو واقع ناحیه دهم کابل هدف قرار دهد، قبل از رسیدن در میان معترضان از سوی پولیس از پا درآمد. معترضان خواهان برگشت جنرال دوستم و رهایی زودهنگام نظام‌الدین قیصاری بودند. گفته می‌شد که مهاجم انتحاری زخمی است و به شفاخانه امنیت ملی منتقل شده است.

شنبه، 23 سرطان، در یک حمله‌ی انتحاری در مسیر بین ولسوالی‌های نادعلی و مرکز ولایت هلمند یک سرباز کشته و 11 سرباز دیگر زخمی شدند. عبدالسلام افغان، سخنگوی فرماندهی پولیس هلمند گفت که مهاجم قصد داشتند یک پاسگاه مشترک نیروهای پولیس و اردوی ملی را هدف قرار دهند. به گفته وی موتر بمب‌گزاری شده قبل از رسیدن به پاسگاه از سوی نیروهای امنیتی با شلیک متوقف و منفجر شد. طالبان مسوولیت این رویداد ره پذیرفت.

در یک رویداد مشابه به روز یک‌شنبه، 24 سرطان دو مهاجم انتحاری که قصد داشتند با موتر بمب‌گزاری شده یک واحد نظامی را در ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار هدف قرار دهند قبل از رسیدن به هدف از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از ادریس مومند، سخنگوی نیروهای سرحدی زون شرق نوشت که مهاجمان پس از شناسایی، موتر حامل شان را منفجر کردند و هردو کشته شدند. به گفته‌ وی در آن رویداد به نیروهای امنیتی آسیبی نرسید.

 در همین حال روز سه‌شنبه، 26 سرطان شماری از اعضای گروه طالبان در حمله‌ انتحاری در یک مسجد در ولسوالی صیاد ولایت سرپل کشته شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از فرمانده پولیس ولایت سرپل نوشت که مهاجم انتحاری خودش را در مسجدی که مراسم فاتحه‌خوانی در آن برپا بود منفجر کرد. به گفته وی در آن رویداد 22 تن به شمول هفت عضو گروه طالبان کشته شدند. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت و طالبان نیز در این مورد چیزی نگفت.

624 کشته و 251 زخمی؛ تلفات شروشیان در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (23 الی 29 سرطان)، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با راه‌اندازی، 73 عملیات تصفیه‌یی و 482 عملیات خاص کماندویی در 20 ولایت، 624 هراس‌افگن را کشته و 251 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، غزنی، پکتیا، میدان وردک، کندهار، ارزگان، زابل، هرات، فراه، بادغیس، تخار، فاریاب، کندز، بلخ، هلمند، پکتیکا، کاپیسا، خوست، بغلان و لغمان راه‌ندازی شده است.

همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 75 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

درگیری داعش و طالبان در جوزجان

دوشنبه، 25 سرطان در درگیری میان گروه طالبان و داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، 8 تن از دو طرف کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک از قول محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان نوشت که این درگیری در مناطق «قرای بی‌بی مریم» و «تاش جواز» ولسوالی درزاب رخ داده است. به گفته‌ وی در این درگیری پنج عضو خارجی گروه داعش شامل یک داکتر، سه زن و یک مرد کشته و 9 عضو دیگر این گروه زخمی شدند. به گفته‌ وی در سوی دیگر سه جنگجوی طالب نیز کشته شدند.

این در حالی است که پیشتر (شنبه، 23 سرطان) قول اردوی 209 شاهین از دستگیری سه زن خارجی عضو گروه داعش توسط طالبان خبر دادند. خبرگزاری پژواک به نقل از حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی 209 شاهین نوشت که جنگجویان طالب پس از دسگیری زنان، بر آنان تجاوز کردند و سپس آنان را کشتند. ادعایی که طالبان آن را رد کردند.

در سوی دیگر  منابع محلی ولایت جوزجان مدعی شدند که گروه داعش روز چهارشنبه، 27 سرطان، در ولسوالی درزاب ملا بورجان، فرمانده مشهور طالبان را سر برید.

تلفات عیرنظامیان

در هفته‌‌های پسین تلفات غیرنظامیان درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و شورشیان افزایش یافته است.

یک‌شنبه، 24 سرطان، چهار غیرنظامی در تیراندازی طالبان در ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان کشته شدند. خبرگزاری پژواک از قول منابع امنیتی این ولایت نوشت که یک موتر غیرنظامیان هنگامی که از ترینکوت مرکز ولایت ارزگان به سوی ولسوالی گیزاب می‌رفت از سوی شورشیان هدف گلوله قرار گفت. به گفته این مقام امنیتی در اثر گلوله‌باری چهار تن به شمول یک زن جان باختند. طالبان در این مورد چیزی نگفت.

در همین حال، در ولایت فاریاب نیز پنج غیرنظامی به‌شمول یک دختر 18 ساله کشته شدند. خبرگزاری پژواک از قول یک منبع امنیتی نوشت که این غیرنظامیان در جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی کشته شدند. به گفته‌ی این منبع استفاده طالبان از خانه‌های مسکونی به عنوان سنگر  باعث تلفات غیرنظامیان شده است.

پنج‌شنبه، 28 سرطان، 14 غیرنظامی در حمله‌ی هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی چهاردره‌ی ولایت کندز کشته شدند. فرماندهی نظامی ایالت متحده در کابل اما در بیانیه‌یی گفت، این حمله هوایی برای حمیات از عملیات زمینی نیروهای امنیتی افغان انجام شد و ارزیابی عینی نشان نمی‌دهد که در آن افراد مکی کشته شده باشند. وزارت دفاع ملی اعلام کرد که برای بررسی این رویداد یک هیأت به کندز رفته است.

این در حالی است که دفتر معاونیت سازمان ملل متحد (یونما) روز یک‌شنبه، در گزارشی اعلام کرد که در شش ماه اول سال میلادی در افغانستان نزدیک به 1700 غیرنظامی کشته و بیش از 3000 نفر دیگر زخمی شده‌اند.