آمار ازدواج زیر سن در افغانستان کاهش یافته است

اطلاعات روز: گزارش تازه‌ی از حکومت افغانستان و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نشان می‌دهد که‌ میزان ازدواج زیر سن در کشور کاهش یافته است.
این گزارش در پنج ولایت افغانستان، بامیان، قندهار، پکتیا، غور و بادغیس انجام شده است. در این گزارش آمده است که وضعیت امنیتی، فقر، باورها و سنت‌های حاکم بر اجتماع ، دختران را بیشتر آسیب‌پذیر ‌ساخته است.
براساس این گزارش در پنج سال گذشته 10 در صد میزان ازدواج زیر سن در افغانستان کاهش یافته است، اما هنوز هم رقم ازدواج زیر سن در کشور بالا است.
42 درصد خانواده‌ها در این گزارش گفته‌اند که حد اقل یک عضو خانواده‌ی آن‌ها زیر سن (قبل از سن 18 سالگی) ازدواج کرده است.
براساس این گزارش، این رقم در مناطق و ولایت‌های افغانستان متفاوت است؛ طوری که 21 درصد خانواده در ولایت‌ غور و 66 درصد در ولایت پکتیا گزارش داده‌اند که اعضای خانواده‌های‌شان زیر سن ازدواج کردند.
در گزارش تازه‌ی حکومت افغانستان و یونیسف، ‌ازدواج کودکان یک تخطی جدی حقوق بشری عنوان شده و آمده است که کودگان با ازدواج زود هنگام از تعلیم، صحت و رفاه زندگی محروم می‌شوند. 78 درصد خانواده‌ها گفته است که پدران تصمیم گیرنده اصلی در ارتباط به مسایل ازدواج بوده در حالی که 55.7 درصد گفته‌اند با کسانی که ازدواج می‌کنند باید مشورت شود.
یونیسف و وزارت کار و امور اجتماعی که این گزارش را تهیه کرده، گفته‌اند که شامل شدن دختران در مکاتب یکی از عناصرهای کلیدی برای کاهش میزان ازدواج کودکان می‌باشد.
در حالی که قانون مدنی افغانستان سن ازدواج پسران را 18 سالگی و از دختران را 16 سالگی تعیین کرده است اما ازدواج زیر سن یکی از رواج‌های پسندیده شده در افغانستان به شمار می‌رود.
رهبران جهان تعهد کرده‌اند که بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تا ۲۰۳۰ به ازدواج کودکان در جهان پایان دهند.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام. ازدواج زیر سن مانند مشکلات دیگر این سرزمین ریشه در فطرت هر شخص دارد. یعنی اینکه افرادی به ایم معضل قربانی میگردند که پیشینه تاریخی فامیلی دارند. حل این معضل تنها از طریق منع آن نتیجه ای مطلوبی را از خود نشان نمیدهد. باید ابتدا ریشه یابی کرد. بعد بر مبنای پیشینه ای آن به آن پاسخ مثبت داد. رشد سواد، ایجاد اشتغال، جمع آوری مثال های زنده و بالابردن سطح فکر و فرهنگ جامعه از جمله راه حل های نسبی و مطلوب این پدیده شده می تواند. با تشکر.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *