دیدار محرمانه‌ مقام‌های امریکایی و طالبان با «پیام‌های بسیار مثبت»

مقام‌های امریکایی با رهبران طالبان در قطر مستقیما مذاکره کرده‌اند. نتایج این مذاکره مثبت خوانده شده است.

به نقل از دویچه وله و به گزارش خبرگزای رویترز، دیدار میان دو طرف با «پیام‌های بسیار مثبت» به پایان رسیده است.

یکی از نمایندگان طالبان که به گفته خود عضو هیأت مذاکره‌کننده بوده، به رویترز گفته است، دیدار میان دو طرف در «فضای دوستانه» در هوتلی در دوحه انجام گرفته است. طالبان در پایتخت قطر دفتری نیمه‌رسمی دارند.

نماینده طالبان افزوده است که نمی‌شود نام این دیدار را «گفت‌وگوهای صلح» نامید، اما با چنین اقدامی نخستین گام‌برای گفت‌وگوهای رسمی و هدفمند برداشته شده است. طبق این گزارش، دو طرف توافق کرده‌اند که دیدارها در اسرع وقت ادامه یابد و مناقشه افغانستان «از طریق گفت‌وگو» حل شود.

هیأت طالبان بر این خواست اصرار کرده که هیچ نماینده‌یی از دولت افغانستان در گفت‌وگوها شرکت نداشته باشد. این در حالی است که حکومت افغانستان پیش‌تر اعلام کرده بود که قرار است در روزهای عید قربان آتش‌بس یک‌جانبه دیگری با طالبان اعلام کند.

پیش‌تر روزنامه‌های «وال استریت جورنال» و «نیویورک تایمز» با استناد به طالبان گزارش داده بودند که نمایندگان این گروه با آلیس ولز، نماینده ایالات متحده در جنوب آسیا و چند دیپلمات دیگر امریکایی در قطر دیدار کرده‌اند. نیویورک تایمز همچنین نوشته بود که وزارت خارجه امریکا این دیدار را تکذیب نکرده است.