یک کیلو پیاز، یک افغانی؛ افت قیمت محصولات زراعتی در فراه

یک کیلو پیاز، یک افغانی؛ افت قیمت محصولات زراعتی در فراه

نجیب‌الله سعادت ـ هرات


محصولات فصلی زراعتی در ولایت فراه، در سال جاری نسبت به هر زمان دیگر با کاهش قیمت مواجه شده است.
محصولات عمده رزاعتی ولایت فراه (پیاز، تربوز، بادنجان رومی و بامیه)در سال جاری با نازل‌ترین قیمت در این ولایت و سایر ولایات کشور به فروش رسیده است.
نبود بازار مناسب، افزایش حاصلات، نبود برق و نداشتن سردخانه از مواردی عنوان می‌شود که در کاهش قیمت محصولات فصلی زراعتی در ولایت فراه نقش مستقیمی داشته و این موارد در کاهش قیمت این محصولات تاثیرگذار بوده است.
مسوولان ریاست زراعت فراه می‌گویند که مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت محصولات زراعتی فراه در سال جاری، افزایش حاصلات در این ولایت بوده است.
عبدالمنان متین، رییس زراعت ولایت فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که در سال جاری تمامی محصولات زراعتی بخصوص پیاز در این ولایت با افزایش قابل ملاحظه‌یی مواجه بوده است.
وی در کنار افزایش حاصلات در این ولایت، نبود بازار مناسب را نیز از علت‌های عنوان می‌کند که در کاهش قیمت این محصولات تاثیرگذار بوده است.
در کنار سایر محصولات زراعتی، در سال جاری قیمت پیاز در ولایت فراه با کاهش چشم‌گیری مواجه شده است.
عبدالمنان متین، رییس زراعت ولایت فراه به روزنامه‌‌ اطلاعات روز می‌گوید که امسال کشاورزان این ولایت حاصلات پیاز زیادی را برداشته‌اند.
رییس زراعت ولایت فراه گفت: «حاصلات پیاز امسال در فراه بی‌پیشینه بوده است. ما دو برابر پارسال حاصلات داشتیم.»
رییس زراعت فراه افزود که دلیل این‌که قیمت پیاز در فراه در سال جاری فی کیلو یک افغانی شده است، افزایش محصول پیاز بوده است.
در همین حال، داد‌الله قانع عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که دولت برای بازاریابی به محصولات زراعتی کشاورزان در این ولایت هیچ کاری انجام نداده است.
قانع افزود که اگر دولت و وزارت زراعت برنامه‌ی منسجم و دقیق داشته باشد، اکثر مردم فراه از درک برداشت حاصلات زراعتی صاحب مفاد کلانی می‌شود و این مسئله در کاهش واقعات جنایی نیز تاثیرگذار است.
این عضو شورای ولایتی فراه، وزارت زراعت را به عدم برنامه‌ریزی دقیق در قسمت برداشت محصولات زراعتی فصلی در این ولایت متهم می‌کند.
وی گفت: «وزارت زراعت هیچ نوع توجهی به ولایت فراه ندارد‌. محصولات فصلی کشاورزان ما بخاطر نبود سردخانه و نبود برنامه‌ریزی بخاطر انتقال به ولایات دیگر از بین می‌رود و زارت زراعت نظاره می‌کند.»
این عضو شورای ولایتی فراه از مقام‌های اداره‌ی محلی فراه می‌خواهد که در این مورد توجه اساسی نمایند.
نبود سردخانه
نبود سردخانه یکی از مواردی است که کشاورزان، مسوولان ریاست زراعت و فعالین مدنی فراه از آن به عنوان دلیل عمده‌ی کاهش قیمت محصولات زراعتی در این ولایت یاد می‌کنند.
عبدالجبار طاهری، یکی از کشاورزان فراه می‌گوید که نبود سردخانه میلیون‌ها افغانی ضرر به کشاورزان این ولایت رسانیده است.
وی گفت: «ما امسال روزانه ۸۰ تن پیاز به هرات، نیمروز و کابل انتقال می‌دهیم که فی کیلو پیاز را به ۱ افغانی به فروش می‌رسانیم. این‌ها بخاطر این است که ما سردخانه نداریم و بادنجان رومی را به ۵ افغانی فی کیلو به هرات می‌فرستیم، بخاطری که خراب نشود؛ چون سردخانه نداریم.»
وی از دولت می‌خواهد که حد اقل یک سردخانه‌ی معیاری در این ولایت بسازد تا محصولات فصلی ولایت فراه تلف نشود.
عدم حمایت دولت و نبود برق
مسوولان اتاق تجارت ولایت فراه عدم حمایت دولت را در کاهش قیمت محصولات زراعتی در این ولایت تاثیرگذار می‌دانند.
حشمت‌الله نورزایی، مدیرعامل اتاق تجارت فراه به روزنامه‌‌ اطلاعات روز می‌گوید که دولت از بخش خصوصی و بازرگانان در این ولایت حمایت نمی‌کند.
وی دولت را به عدم رعایت سیاستDamping متهم می‌کند ‌و می‌افزاید که دولت در این ولایت هیچ نوع حمایتی از بخش خصوصی و کشاورزان نمی‌کند.
وی می‌گوید تعرفه‌های فصلی که باید از سوی دولت وضع گردد به گونه کامل نمی‌باشد و افراد سودجو به گونه‌ی غیر قانونی محصولات زراعتی را به سایر نقاط کشور منتقل می‌سازند.
وی هم‌چنین نبود برق را در قسمت کاهش قیمت محصولات زراعتی تاثیرگذار می‌داند.
با این حال، ناصر مهری سخن‌گوی والی فراه در گفت‌وگو با روزنامه‌‌ اطلاعات روز از پی‌گیری این موضوع خبر می‌دهد.
سخن‌گوی والی فراه می‌گوید که اداره محلی موضوع انتقال غیر قانونی محصولات زراعتی در این ولایت را به گونه‌ی جدی پی‌گیری می‌کند.