شورای علمای افغانستان خواستار آتش‌بس دایمی میان حکومت و طالبان شد

اطلاعات روز: شورای علمای افغانستان از حکومت و گروه طالبان خواسته که در روزهای عید قربان نیز به گونه‌ی دایمی آتش‌بس اعلام کنند.
مولوی قیامالدین کشاف، رییس شورای علمای افغانستان امروز (شنبه، 13 اسد) در یک نشست خبری افزود که اعلام آتش‌بس از سوی دو جناح در حال منازعه از خواست‌های اساسی مردم می‌باشد.


این در حالی است که پیش از این در ایام روزهای عید سعید فطر، حکومت افغانستان هشت روز آتش‌بس اعلام کرد که به دنبال آن گروه طالبان نیز سه روز عید را آتش‌بس اعلام کرده بودند.
با آن هم محمد اکرم اخپلواک،  رییس دبیرخانه شورای عالی صلح می‌گوید که حکومت برای اعلام آتش بس در روزهای عید قربان آمادگی کامل دارد.

آقای اخپلواک افزود که رییس جمهور بیرق صلح را به دست علما داده است و هر طرح که به منظور جلوگیری از خشونت‌های جاری در کشور از از سوی علما پیشنهاد شود مورد قبول حکومت قرار خواهد گرفت.
او بیان داشت که حکومت نیز طرفدار آتش بس دوامدار در کشور است و رییس جمهور در مورد اعلام آتش بس در روزهای عید قربان پس از مشوره با اقشار مختلف افغانستان به ویژه علمای دینی تصمیم خواهد گرفت.
از سوی هم‌ شورای علمای افغانستان پس از فرمان رییس‌جمهور غنی، کمیسیونی را برای ارائه‌ی طرح جهت اصلاح جامعه ایجاد کرد.
آقای کشاف گفت که این کمیسیون 24 نفر عضو دارد که براساس فرمان آقای غنی در سه کمیته‌ی کاری برای اصلاح جامعه، طرح و پیشنهادات منظم ارائه خواهد کرد.
آقای کشاف افزود که کمیته‌ی اول در راستای تقویت ارشاد و جلوگیری از هرنوع فساد، کمیته‌ی دوم در راستای انسجام علما و ایجاد دارالافتاح در سطح کشور و کمیته‌ی سوم هم در راستای انسجام نصاب مدارس دینی طرح‌های را با جزئیات آماده کرده و به رییس جمهور پیشنهاد خواهند کرد تا حکومت آن را عملی سازد. وی تأکید کرد که تقویت ارشاد، جلوگیری از فساد، انسجام امور علما و تنظیم نصاب مدارس دینی از کارهای است که باید در اولویت حکومت قرار داشته باشد.
محمداکرم اخپلواک، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح نیز گفت که این کمیسیون به پیشنهاد علما برای تحقق اهداف اسلامی در کشور ایجاد شده است. آقای اخپلواک افزود که رییسجمهور می‌خواهد با عملی کردن پیشنهادهای علمای کشور، ارگ و منبر را بیشتر باهم نزدیک سازد. او تاکید کرد که پیشنهادهای علمای در موارد یاد شده جداً از سوی اداره‌های حکومتی عملی خواهند شد.